امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://bitcoin.cloob24.com
0

روند بازار یکی از مسائل و مفاهیم بسیار مهم است که در سرمایه گذاری و ترید ارز دیجیتال باید به آن توجه کرد. روند یا جهت بازار به شما کمک می‌کند تا تحلیل‌های درستی داشته و سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید. روندهای صعودی و نزولی در مارکت با نام‌های بازار گاوی و بازار خرسی شناخته می‌شوند.

هر یک از این روندها استراتژی خاصی را برای سرمایه‌گذاری می‌طلبند. به همین دلیل آشنایی با آن‌ها می تواند باعث شود در هنگام رصد کردن بازار شرایط را به‌خوبی سنجیده و خرید و فروش‌هایتان را در زمان مناسب‌تری به انجام برسانید.

 

دلیل نامگذاری

چرا این بازارها به این اسامی خوانده می‌شوند؟ دلیل این مسئله را می‌توانیم در روش جنگیدن این دو حیوان دنبال کنیم. خرس‌ها معمولاً در هنگام جنگ با دشمن خود به سمت پایین متمایل بوده و پنجه‌هایشان را به پایین می‌گیرند. از این رو برای معرفی بازارهای نزولی از آن با عنوان بازار خرسی یاد می‌کنند.

گاوها نیز با شاخ‌های خود جنگیده و آن‌ها را به سمت بالا می‌برند. این موضوع سبب نام‌گذاری بازار صعودی به این اسم شده است.

بازار گاوی چیست؟

بازار گاوی یا Bullish Market از جهاتی به عنوان یکی از شرایط خوب برای سرمایه‌گذاری شمرده می‌شود. در چنین بازاری شما می‌توانید به شکل‌های مختلفی کسب سود کنید. حتی افرادی که تجربه‌ی چندانی در بازار کریپتوکارنسی ندارند، با خرید و نگه‌داری ارزهای شناخته شده و مطمئن می‌توانند به سود قابل توجهی دست پیدا کنند. شما نیز می‌توانید با استفاده از آموزش‌های سایت‌های معتبری هم‌چون آکادمی امید فدوی در شناسایی پروژه‌های موفق و مطمئن ارز دیجیتال بهتر عمل کرده و سرمایه‌گذاری پربازده‌ای داشته باشید. استفاده از دوره آموزش ترید ارز دیجیتال نیز انتخابی مناسب برای موفقیت در این زمینه است.

وقتی از بازار گاوی سخن به میان می‌آوریم منظورمان رو به رشد بودن و صعود قیمت‌ها در بازار مورد نظر است. برای مثال می‌توانیم بگوییم بیت کوین در شرایط بازار گاوی قرار دارد. یا به عنوان نمونه در چند روز آینده ریپل بازاری گاوی خواهد داشت.

این اصطلاح را می‌توانیم برای کل مارکت نیز به کار ببریم و این در شرایطی‌ست که سرمایه‌های زیادی به سمت بازار کریپتوکارنسی در حال سرازیر شدن باشد. البته در بازارهای دیگر هم‌چون فارکس، طلا، ارز و... نیز این اصطلاح کاربرد دارد.

البته توجه کنید که وقتی یک بازار با این عنوان توصیف می‌شود، لزوماً به معنای رشد پیوسته‌ی آن نیست. بلکه ممکن است در برخی بازه‌ها شاهد سقوط و کاهش قیمت ارزهای مختلف نیز باشیم. چرا که اصلاح بخشی از یک روند سالم در بازار است.

کافی‌ست نگاهی به نمودار قیمتی یک ارز در حال رشد داشته باشید. به خوبی دیده می‌شود که ارزها در طول دوران رشد خود نیز بازه‌هایی را شاهد کاهش قیمت بوده و اصلاح را تجربه کرده‌اند.

در نگاهی کلی به بازار کریپتوکارنسی به راحتی متوجه می‌شویم که در بازه‌ی بلند مدت این بازار گاوی بوده است. همان‌طور که می‌دانید مارکت کپ کل این بازار این روزها در حدود 2 تریلیون دلار در حال نوسان است. یکی از نشانه‌های بازار گاوی افزایش مارکت کپ است و با نگاهی به نمودار این پارامتر این مسئله را بیشتر درک خواهید کرد.

بازار خرسی چیست؟

در مقابل بازار گاوی، بازار خرسی قرار دارد. بازار خرسی همان‌طور که گفتیم، معرف شرایط نزولی در بازار و ارزش ارزهاست. اگر تجربه‌ی کافی در زمینه‌ی سرمایه‌گذاری در رمزارزها نداشته باشید، ممکن است در چنین بازاری به‌شدت دچار ضرر شوید. البته در این شرایط نیز با استفاده از آموزش‌های مناسب در آکادمی امید فدوی قادر خواهید بود تا نقاط ورود و خروج از بازار را به‌خوبی یافته و با مهارت بیشتری سرمایه‌گذاری کنید.

نمونه‌های بسیاری را می‌توان از بازار خرسی مثال زد. اغلب ارزهای دیجیتال در طول سال‌های گذشته چنین شرایطی را تجربه کرده‌اند. شاید روزی همه‌ی افراد، آینده ریپل را با صعودهای پیاپی پیش‌بینی می‌کردند. اما دیدند که این ارز نیز بازه‌هایی را دچار بازار خرسی شد.

اغلب آلت‌کوین‌ها در ماه‌های گذشته با صعودها و پامپ‌های باورنکردنی افراد را به سودهای بیش از 1000 درصد نیز رسانده‌اند و صحنه‌ای زیبا از بازار گاوی را به نمایش گذاشتند. اما همین ارزها پس از مدتی سقوط‌های قابل توجهی را نیز تجربه کرده و طعم بازار خرسی را به سرمایه‌گذاران چشاندند.

در اغلب مواقع اخبار منفی درباره‌ی یک ارز یا کل بازار می‌تواند چنین شرایطی را رقم بزند. هم‌چنین گاهی کاهش قیمت‌های ناگهانی سبب هراس سرمایه‌داران و آغاز به‌فروش می‌شود. در این وضعیت و به‌ویژه اگر در بازار مورد نظر معاملات مارجین نیز فعال باشند، جو روانی افراد بیشتری را به سمت فروش سوق داده و در نتیجه به‌طور پیوسته شاهد سقوط قیمت خواهیم بود.

یکی از بارزترین بازارهای خرسی در سال 2017 و پس از آن‌که بیت کوین به قیمت 20هزار دلار رسید مشاهده شد. همچنین در سال 2014 مارکت کریپتوکارنسی شاهد سقوط بیش از 80 درصدی ارز بیت کوین بود.

بازار گاوی و بازار خرسی چه تفاوت هایی دارند؟

این دو بازار در نقطه‌ی مقابل یکدیگر قرار دارند. از این‌رو درک تفاوت‌های آن‌ها کار سختی نیست. پیش از این اشاره کردیم که بازار گاوی بازاری رو به رشد بوده و در مقابل آن بازار خرسی صحنه‌ای از کاهش قیمت‌ها و گاهی حتی سقوط و ریزش شدید آن‌هاست.

اما این تفاوت چه تاثیری بر روند بازار و سرمایه‌گذاری معامله‌گران دارد؟

در بازارهای گاوی، معامله‌گران تمایل بسیاری به خرید دارند. این مسئله در بازار خرسی برعکس است و آن‌ها موقعیت Short را ترجیح می‌دهند. اغلب معامله‌گران زمانی که بازار خرسی‌ست شروع به خرید استیبل کوین‌هایی نظیر تتر کرده و منتظر روشن‌تر شدن وضعیت بازار می‌مانند.

محافظت سرمایه (Hedge) یکی از استراتژی‌های مهم سرمایه‌گذاران در بازار خرسی است. البته برخی از سرمایه‌گذاران و تریدرهای حرفه‌ای با استفاده از موقعیت شورت (Short) حتی از کاهش قیمت‌ها نیز سود کسب می‌کنند. فروش در قیمت کنونی و خرید بیشتر در قیمت پایین دیگر روشی‌ست که می‌توانید از طریق آن کسب سود کنید. شاید سود چنین معامله‌ای برای همه روشن نباشد، اما با این روش شما به تعداد دارایی خود از ارزی خاص می‌افزایید.

این موضوع سبب می‌شود که استفاده از معاملات فیوچرز علاوه بر آن‌که سبب انجام معاملات بهتر و پرسودتر برای برخی شود، بلکه می‌تواند بر روند نزولی بازار تاثیرگذاشته و سبب افت بیشتر قیمت‌ها شود.

کسب سود در بازارهای گاوی

در بازارهای گاوی پیدا کردن کف قیمت مسئله‌ای مهم است. چرا که با یافتن این نقطه شما می‌توانید خریدی مطمئن داشته باشید. این خرید می‌تواند به قصد هولد بلندمدت یا برای ترید در بازه‌های کوتاه‌تر باشد. البته برای ترید شما باید بتوانید کانال روند حرکت یک ارز را تشخیص داده و در زمان‌های مناسب از بازار خارج شده و دوباره در کف بعدی خرید کنید.

بسیاری از افراد به محض مشاهده‌ی رفتار گاوی در یک بازار به سمت آن هجوم می‌برند. رفتارهای گاوی در بازارهای مختلف به دلایل متعددی دیده می‌شوند. بسیاری از افراد مبتدی بدون داشتن دانش کافی در چنین شرایطی اقدام به خرید ارز سهم کرده و ناگهان با تغییر روند بازار غافلگیر می‌شوند.

عرضه و تقاضا در بازار گاوی و خرسی چگونه است؟

در بازارهای گاوی عرضه بسیار کم بوده و تقاضا بسیار زیاد است. زمانی که بازار صعودی‌ست معمولاً سهام‌داران میلی به فروش ارزهای خود ندارند. در مقابل بسیاری از خریداران برای جا نماندن از سود ناشی از رشد اشتیاق بسیاری برای خرید دارند.

در بازارهای خرسی اما وضعیت متفاوت است. افراد تمایل بسیار زیادی به فروش داشته و از آن‌جایی که خریدار وجود ندارد، سفارش‌ها با قیمت‌های پایین‌تر ثبت می‌شوند. این موضوع مزید بر علت شده و کاهش بیشتری را در قیمت‌ها شاهد خواهیم بود.

اگر می‌خواهید روند یک بازار را درک کنید، هیچ‌گاه تنها به یک بازه‌ی کوتاه مدت آن نگاه نکنید. چنان‌چه از کاهش ارزش دارایی خود در مقطعی نگران شدید، با نگاهی به نمودار تغییرات قیمت آن در طی ماه‌ها و سال‌های گذشته ببینید که شرایط مشابهی پیش از این تجربه شده است و همیشگی نیست. با بهره‌مندی از یک دوره آموزش ترید ارز دیجیتال به درک بیشتری از رفتارهای بازار برسید و خود را برای موقعیت‌های مختلف مارکت آماده کنید.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه