امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 http://bitcoin.cloob24.com
0

1- تاثیر اجرای تبلیغات دعوت شده(invertising) در شبکه های اجتماعی در ذهن مخاطب

دلیل انتخاب موضوع:در شبکه های اجتماعی هنگام کار به کاربر پیشنهاداتی در مورد برخی کالاها یا خدمات بصورت پاپ آپ اد ها به شکل ها و عناوین مختلف در کنار صفحه داده می شود که اغلب کاربر یا اعتنایی به آنها نمی کند و یا آنها را بعنوان مزاحم تلقی می کندو آن ها را آزار دهنده می داند ولی تبلیغات دعوت شده تبلیغاتی هستند که کاربر با میل خود و با کلیک آن ها را انتخاب کرده و نسل آینده تبلیغات می باشد که تاثیرگذاری آن چندین برابر بیشتر از تبلیغات محیطی و تلویزیونی بوبده و همچنین هزینه آن نیز خیلی کمتر است.

2-بررسی رفتار مصرف کننده آنلاین در ایران

دلیل انتخاب موضوع:امروزه مصرف کنندگان محصولات و خدمات مورد نیاز خود را به صورت حضوری و یا از طریق وب سایت ها بصورت آنلاین و یا از محل های دیگر خریداری می کنندو از اطلاعاتی که به راحتی و بی درنگ از طریق رسانه های اجتماعی متعدد در اختیار او گذارده می شود بهره مند می شوند.در نتیجه می توانیم در مورد نحوه جستجو- خرید آنلاین- ارتباط با سایر مصرف کنندگان و همین طور فروشندگان بررسی و تحقیق کنیم.

3- تاثیر تبلیغات و بازاریابی در شبکه های اجتماعی از نگاه جوانان 20 الی 30 سال

دلیل انتخاب موضوع:با توجه به اینکه آمار کاربران اینترنتی روز به روز در حال افزایش است و جوانان هم گرایش زیادی به استفاده از شبکه های اجتماعی دارند و مدت زمان زیادی رادر این شبکه ها صرف می کنند و شاید تبلیغ یک کالا یا خدمت در تلویزیون یا بیلبورد ها و غیره فقط یک بار دیده شود و بالطبع تاثیر آن هم کمتر است ولی هزینه زیادی را می طلبد و برای تاثیرگذاری باید چندین بار پخش شود ولی در رسانه های اجتماعی علاوه بر اینکه چندین بار یک تبلیغ دیده می شود و به دلیل تکرار در ذهن مخاطب می ماند هزینه کمتری هم دارد.

4- نقش و دلایل خرده فروشی الکترونیک در ذهن مخاطبین مرکز تهران(تکنیک e-tail)

دلیل انتخاب موضوع: با توجه به اینکه روند خرید کالا یا خدمات در شهر تهران به دلیل طولانی بودن مسافتها و ترافیک و هزینه بر بودن رفت و آمد و برخی مسایل اجتماعی افراد به خرید اینترنتی (حتی کوچک ترین وسیله) و از طرفی برای جوانانی که می خواهند کسب و کار جدیدی راه اندازی کنند بالا بودن اجاره ها و مسایل مربوط به تامین سرمایه و انبارداری و مالیات جوانان به فروش اینترنتی روی آورده اند که فکر می کنم موضوع خوبی برای تحقیق باشد.

5-تاثیر آواتار (چهرک ها) بر رفتار خرید:

دلیل انتخاب موضوع: با توجه به اینکه در فضای مجازی هویت افراد فقط از طریق آواتار آن ها قابل تشخیص هستند و اینکه آواتار ایجاد شده به طور صحیح با هویت واقعی او منطبق می باشد یا نه سرمنشا بسیاری از مشکلات موجود در فضای مجازی می باشدو افراد بسیاری از این طریق از کاربران سودجویی کرده و یا باعث ایجاد مشکلاتی برای آن ها می شوند جای تحقیق و بررسی دارد.

انتخاب دو موضوع و دلایل و سوالات تحقیق

1- نقش و دلایل خرده فروشی الکترونیک در ذهن مخاطبین مرکز تهران(تکنیک e-tail)

دلیل انتخاب موضوع: با توجه به اینکه روند خرید کالا یا خدمات در شهر تهران به دلیل طولانی بودن مسافتها و ترافیک و هزینه بر بودن رفت و آمد و برخی مسایل اجتماعی افراد به خرید اینترنتی (حتی کوچک ترین وسیله) و از طرفی برای جوانانی که می خواهند کسب و کار جدیدی راه اندازی کنند بالا بودن اجاره ها و مسایل مربوط به تامین سرمایه و انبارداری و مالیات جوانان به فروش اینترنتی روی آورده اند که فکر می کنم موضوع خوبی برای تحقیق باشد.

سوالات تحقیق:

1-آیا تنبلی در فعالیت در محیط فیزیکی می تواند عامل روی آوردن جوانان به راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی باشد؟

2- آیا تنبلی در فعالیت در محیط فیزیکی نمی تواند عامل روی آوردن جوانان به راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی باشد؟

3- آیا مشکلاتی از قبیل کمبود سرموایه-بالا بودن اجاره ها- پرداخت مالیات و...می تواننددلیل روی آوردن مردم مرکز تهران به خرید از خرده فروشان اینترنتی باشند؟

4-آیا مشکلاتی از قبیل کمبود سرمایه-بالا بودن اجاره ها- پرداخت مالیات و...نمی تواننددلیل روی آوردن مردم مرکز تهران به خرید از خرده فروشان اینترنتی باشند؟

5- آیا طولانی بودن مسافتها از دلایل روی آوردن مردم مرکز تهران به خرید از خرده فروشان اینترنتی می باشد؟

6-آیا طولانی بودن مسافتها از دلایل روی آوردن مردم مرکز تهران به خرید از خرده فروشان اینترنتی نمی باشد؟

2-تاثیر آواتار (چهرک ها) بر رفتار خرید:

دلیل انتخاب موضوع: با توجه به اینکه در فضای مجازی هویت افراد فقط از طریق آواتار آن ها قابل تشخیص هستند و اینکه آواتار ایجاد شده به طور صحیح با هویت واقعی او منطبق می باشد یا نه سرمنشا بسیاری از مشکلات موجود در فضای مجازی می باشدو افراد بسیاری از این طریق از کاربران سودجویی کرده و یا باعث ایجاد مشکلاتی برای آن ها می شوند جای تحقیق و بررسی دارد.

سوالات تحقیق:

1-آیا آواتارها می توانند بر رفتار خرید تاثیر بگذارند؟

2- آیا شباهت آواتار به انسان می تواند بر خرید بیشتر تاثیر بگذارد؟

3- آیا شباهت آواتار به انسان در رفتار خرید بی تاثیر است؟

4-آیا شکل آواتار می تواند نشانگر تصویر برند در ذهن خریدار باشد؟

5- آیا شکل آواتار نشانگر تصویر برند در ذهن خریدار نیست؟

پیشینه ها

پیشینه نظری: زندگی دوم بر بستر آواتارسازی(Avatar Generation) رخ می دهد، اَوَتار (अवतार) در آیین هندو به معنی «حلول خدا» بوده و آواتار تجسمی مادی ناشی از به زمین آمدن ایزدان هندو است. در تعریف عمومی نیز کلمه آواتار به معنای حلول خداوند در قالب انسانی و تجسم عامل الهی(منجی) می باشد. خدای این آیین هر زمان که جهان در خطر نابودی قرار بگیرد، در قالب و کالبد یکی از موجوات 10 گانه از جمله ماهی، گراز، شیر- انسان و... حلول کرده و آن را نجات می دهد.

در زندگی دوم آواتار(Avatar) یک شخصیت مجازی است که کاربر خود را در قالب آن به نمایش می گذارد.اکثر کاربران نمی دانند آواتارسازی به نوعی اسطوره سازی است به این معنا که فرد با ساخت آواتار اسطوره مدنظر از خودش را ساخته و برای دیگران به نمایش می گذارد، اسطوره ای که خودش را در قالب آن ریخته است.

برای روشن تر شدن این موضوع می توان گفت رستم اسطوره ای است که شاعر بزرگ ایرانی، فردوسی، او را پرورانده است، آواتارسازی باعث می شود فرد، منِ آرمانی خود و یا اسطوره تصوری خویش را برای دیگران قابل رؤیت کند، البته به شکل یک کاراکتر مجازی.کارشناسان عقیده دارند برای مواجهه و مقابله با مهدویت است که غرب مقوله آواتار را به شکل فیلم، انیمیشن و نیز آواتارسازی در اینترنت ایجاد و گسترش می دهد، چرا که وقتی افراد خود را در قالب اسطوره و منجی در فضای مجازی و زندگی دوم قرار دهند، دیگر منتظر منجی دنیای واقعی نخواهند نشست.

نکته جالب در این میان این است که ویشنو(یکی از خدایان سه گانه ی هندو و خدایی که در قالب آواتار حلول می کند) 10 آواتار دارد که هنوز در قالب آخرین آواتار حلول نکرده است، آواتار نهایی "کالی"(اسب سفید‌‌) نام دارد. هنگامی که پلیدی به اوج رسد، ویشنو سوار بر اسبی سفید از آسمان فرود آمده و شمشیر خود را چون شهاب حرکت خواهد داد.

آواتار اگرچه در ظاهر یک کاراکتر کارتونی از فرد به نظر می رسد اما تمام ماجرا این نیست. برای حضور در زندگی دوم فرد به عضویت یکی از سایت های مربوطه در آمده و سپس آواتار دلخواه خود را می سازد. پس از ساخت آواتار وی می تواند در بازی(محیط های زندگی دوم، دسته ای از بازی های آنلاین هستند) حضور پیدا کند. محیط بازی همچون دنیای واقعی خیابان، فروشگاه، جنگل، دریا و... دارد، آواتار می تواند برای خود زمینی خریده و منزل رؤیایی اش را در آن بنا کند، شغل پیدا کرده، به دانشگاه برود، ازدواج کند، مهمانی و مراسم مختلف برگذار نماید.

منبع: www.MASAFPORTAL.com

پیشینه تجربی: در فیلم سینمایی آواتار سال 2009، ضمیر هوشیار یک تکاور دریایی فلج از پا، به یک بدن بیولوژیکی کنترل شده از راه دور که می تواند در هوای کشنده سیاره تخیلی پاندورا[1] زنده بماند منتقل می شود. در این دنیای افسانه ای، آواتارها موجودات بیولوژیکی مهندسی شده ژنتیکی هستند که راه می روند، حرف می زنند و اساساً بدن های از دور کنترل شده هستند. در دنیای واقعی امروز، البته، واژه "آواتار" معطوف به یک موجود زنده سه بعدی نیست بلکه مربوط به تمثال مجازی یک کاربر در محیط دیجیتال می باشد. با این حال، در معنای واقعی، آواتارها برای تعامل با افراد واقعی در دنیای "واقعی" از دنیای مجازی کامل خود فراتر رفته اند.

زمانی که، در سال 2004،از بازاریاب های متخصص درباره پتانسیل استفاده از آواتارها سوال می کردید، بطور قطع پاسخی سریعی از مرز کسب و کار آینده دریافت می کردید: دنیای مجازی زندگی دوم[2]. در زندگی دوم، جامعه مجازی آنلاینی که توسط لیندن لابز در سال 2003 شکل گرفت، کاربران آواتارهایی خلق کرده و وارد دنیای الکترونیکی می شوند و با آواتارهای دیگر در محیطی شبیه سازی شده ملاقات می کنند. با وجود میلیون ها کاربر مجازی که در دنیای زندگی دوم سرگردان هستند، بازاریاب ها مشتاق به ایجاد نسخه های مجازی از برند و کسب و کار خود بودند. به گزارش هاروارد بیزینس ری ویو[3] که زندگی دوم را "محل بالقوه رویا" می داند، " بازاریاب ها در این جا فرصت تعامل با ذهن های درگیر را دارند. تجارت بخش جدایی ناپذیر زندگی دوم است... قطعاً معرفی برندهای جدید، به هر شکلی، گام منطقی بعدی است" (Hemp, 2000, p. 49).

شرودر(2008) دنیای مجازی را به عنوان یک محیط مجازی پایا و ماندگار که افراد در آن با یکدیگر زندگی و تعامل می کنند تعریف می کند. این شبکه همگام سازی شده و ماندگار است که در آن توسط آواتارها معرفی می شوند و بنابراین کاربر می تواند دنیای مجازی را تا حدی بنا بر نیازهای خود از نظر ساخت و ابراز هویت فردی و جمعی مورد نظرش انتخاب کند.

منبع: کتاب رفتار مصرف کننده آنلاین-نویسنده: آنجلین جی کلوس- مترجم: سمیه اولی- محسن شاهین پور

فرضیه ها:

مدل کلی:

رفتار خرید...............سرعت در خرید-تصمیم گیری سریع-تاثیر روانی بر تصمیم خرید-زمان کم برای جستجو(متغیر مداخله گر).........سرعت اینترنت- بالا آمدن سریع سایت- فیلتر نبودن سایت ها- رایگان بودن اینترنت- در دسترس بودن اینترنت(متغیر تعدیل کننده)........................آواتار

مدل فرضیه ها:

1-شکل آواتار.....سرعت در خرید(مداخله گر).....بالا آمدن سریع سایت(تعدیل کننده)...........تصمیم برای خرید

2- شباهت آواتار به برند..تصمیم گیری سریع(مداخله گر).....فیلتر نبودن سایت ها(تعدیل کننده)... رضایت از خرید

3- جنسیت آواتار.....تاثیر روانی بر تصمیم خرید(مداخله گر).....رایگان بودن اینترنت(تعدیل کننده).....رفتارخرید

4- آواتارهای سخنگو......زمان کم برای جستجو(مداخله گر)..........در دسترس بودن اینترنت(تعدیل کننده)......خرید سریع

5- نژاد آواتار.................تصمیم گیری برای خرید

فرضیه ها و تعاریف مفهومی و عملیاتی- ابعاد و مولفه ها

1- شکل آواتار بر تصمیم خرید کاربران آنلاین تاثیر گذار است.

تعریف مفهومی(آواتار):آواتار به تصاویری گفته می شود که یک شخص در اینترنت و به خصوص در فروم های گفتگو (که محل بحث و تبادل نظر و سوال جواب است) به عنوان عکس خود استفاده می‌کند.

تعریف عملیاتی:به تصاویری که شخص در رسانه های اجتماعی برای خود بر میگزیند و نشانگر جنسیت-سن-شخصیت و سلیقه و گرایش شخص می باشد.

بعد 1:شناخت آواتار

مولفه 1: آیا به آواتار افراد در رسانه های اجتماعی دقت می کنید؟

مولفه 2:آیا ممکن است از دوستی با شخصی که آواتار مبهم و نامشخصی دارد بپرهیزید؟

تعریف مفهومی(تصمیم خرید): زمانی است که کاربر نیازی را برای داشتن چیزی احساس کرده و پس از جستجو و دریافت اطلاعات درباره آن به خرید آن مبادرت می ورزد.

تعریف عملیاتی: صاحبنظران معتقدند فرایند خرید با شناخت نیاز آغاز می شود. مصرف کنندگان پس از شناخت یک نیاز، به جستجو و کنکاش اطلاعات درباره ی خرده فروشان / محصولاتی که ممکن است نیاز را ارضا کنند می پردازند.پس از جمع آوری اطلاعات به ارزیابی گزینه ها پرداخته و تصمیم را انجام می دهند.

بعد2: تصمیم خرید

مولفه1: آیا ممکن است به آواتار اعتماد نکرده و تصمیم به خرید نداشته باشید؟

مولفه 2: چه عاملی تصمیم خرید را در شما می پروراند؟

2- شباهت آواتار به برند در رضایت کاربر از خرید تاثیرگذار است.

تعریف مفهومی (شباهت): مانند بودن و شبیه بودن به شکل برند

تعریف عملیاتی(شباهت آواتار به برند): بعضی از آواتارها همشکل برند شرکت یا موسسه ای هستند که شکل برند آن شرکت معروف بوده و در بین افراد جا افتاده است.شباهت آواتار به برند می تواند عامل اعتماد به محصول از طرف کاربر باشد.

بعد1: شباهت آواتار به برند

مولفه 1: آیا شباهت آواتار به برند در خرید شما تاثیر گذار است؟

مولفه 2: آیا شما از بین آواتارها آواتاری را که شبیه به برند مورد نظر شماست انتخاب می کنید یا شباهت مهم نیست؟

بعد 2: رضایت از خرید

مولفه1: چه زمانی از خرید آنلاین خود راضی هستید؟

مولفه 2: کدام عامل در رضایت شما از خرید آنلاین موثر می باشد؟

3- جنسیت آواتار در رفتار خرید کاربران موثر است.

تعریف مفهومی (جنسیت): زن یا مرد بودن افراد

تعریف عملیاتی: جنس تفاوت بیولوژیک میان زن و مرد است و جنسیت ویژ‌گی‌های شخصی و روانی‌ست که جامعه آن را تعریف می‌کند و بر مبنای این ویژگی ها سایر متغیرهای اجتماعی تعریف می شوند.

بعد 1: جنسیت

مولفه 1: آیا در هنگام خرید جنسیت فروشنده را لحاظ می کنید؟

مولفه 2: در خرید چه اجناسی جنسیت فروشنده برایتان مهم است؟

تعریف مفهومی(رفتار خرید): راه و روش و سبک خرید

تعریف عملیاتی: بررسی راه و روش خرید کاربر آنلاین این امکان را به ما می دهد تا سلایق و رفتارهای آن ها را خوب بدانیم ومتناسب با آن ها محصولات را ارائه دهیم.

بعد 2: رفتار خرید:

مولفه 1: اگر جنسی را از یک فروشنده مذکر بخرید راضی هستید یا بالعکس؟

مولفه2: آیا هنگام خرید از یک فروشنده جنس مخالف خودتان راحت هستید؟

4- آواتارهای سخنگو در سرعت خرید کاربران تاثیرگذار است.

تعریف مفهومی(آواتار سخنگو):آواتاری که سخن گوینده وناطق باشد.

تعریف عملیاتی: آواتاری است که به محض ورود به صفحه و یا کلیک کردن بر روی آن با شما سخن گفته، قابلیت های سایت را معرفی کرده و یا شما را به بخش های مختلف سایت راهنمایی می کند.

بعد 1: آواتار سخنگو

مولفه 1: آیا آواتار سخنگو در هدایت شما جهت خریدی سریع موثر است؟

مولفه 2: آیا سایتی که آواتار سخنگو دارد برای شما جذابیت دارد؟

تعریف مفهومی(سرعت خرید): شتاب زده و تند رفتن - چست و چالاک

تعریف عملیاتی: برخی عوامل مانند سرعت اینترنت، پروسه خرید کوتاه، بالا آمدن سریع سایت و...باعث افزایش سرعت خرید می گردند.

بعد2: سرعت خرید

مولفه 1: چه عواملی در سرعت خرید موثرند؟

مولفه 2: آیا در کل فردی هستید که سریعا خرید می کنید؟

5- نژاد آواتار در تصمیم گیری برای خرید کاربران موثر است.

تعریف مفهومی (نژاد): اصل و نسب -گوهر- قومیت

تعریف عملیاتی: سیاه یا سفید بودن رنگ پوست آواتار، رنگ مو و چشم و... را به عنوان نژاد آواتار می شناسیم.

بعد 1: نژاد

مولفه 1:آیا نژاد فردی که شما از او خرید می کنید برایتان مهم است؟

مولفه 2: آیا نژاد آواتار بر روی تصمیم شما برای خرید تاثیر گذار است؟

تکالیف مربوط به هفته آخر:

واحد تحلیل: افرادی که بصورت اینترنتی خرید می کنند.

واحد مشاهده: کاربران آنلاین

سطح تحلیل: میانه

روش تحقیق و چرایی: روش پیمایشی زیرا در ارتباط با نیازهای جامعه انسانی بوده و علاوه بر اینکه به دنبال توجه به نکات با معنی و عوامل مهم هستیم، کنش ها و واکنش ها را نیز بررسی می کنیم.همچنین می توانیم فرضیه طرح کرده و قدرت تعمیم نیز داریم.

ابزار تحقیق: پرسشنامه و مصاحبه

روش اعتبار سنجی: اعتبار درونی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار خواهد گرفت.

روش نمونه گیری: تصادفی خوشه ای چند مرحله ای. زیرا تعداد افرادی که از خرید اینترنتی استفاده می کنند نامحدود بوده و امکان تهیه لیستی که مشخصات تمامی کاربران را در بر داشته باشد مشکل و زمان گیر می باشد.بنابراین افرادی را بصورت تصادفی انتخاب کرده(مثلا در کافی نت ها) و با آن ها مصاحبه می کنیم.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه