امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://bitcoin.cloob24.com
0

 

ساختمان وعملکرد کلیدهای کنترل فشار روغن تقریبا مشابهند. همانطورکه درشکل مشاهده می شود قسمت مکانیکی از دو آکاردیون  (below)که یکی توسط لوله رابط به مکش کمپرسور(LP) و یکی به رانش اویل پمپ متصل می گردد و این دو توسط یک سیستم مکانیکی روی یک میکرو سوییچ(N.C) , اختلاف فشار را میرسانند. قسمت دیگر, هیتر 115 ولت می باشد که در کنار یک المان حرارتی بی متال قرار دارد. یک مقاومت افت ولتاژ نیز با هیتر سری شده بطوری که اگر در شبکه 230 ولت قرار گیرد ولتاژ دریافتی هیتر همان V115 باشد و یک دکمه ریست که اگر بی متال مدار را قطع نمود مجددا وصل نگردد تا بصورت دستی ریست گردد. نحوه عملکرد آن به این صورت است که با استارت کمپرسور اویل پمپ نیز توسط روتور کمپرسور حرکت می کند. تاخیر زمانی درکنترل کننده فشار روغن اجازه می دهد که کمپرسور 80 تا 120 ثانیه با فشار روغن کمتری کار ند. اگر چنانچه اختلاف فشار بین مکش ودهش اویل پمپ بیشتر از میزان ست شده برسد, سوییچ اختلاف فشار باز شده و هیتر همچنان سرد باقی می ماند وکنتاکت   (L.M) که یک بی متال حرارتی است بسته باقی می ماند وکمپرسور به کارش ادامه می دهد ولی اگر چنانجه اختلاف فشار به اندازه ست شده نرسد, کلید اختاف فشار وصل شده و جریان از هیتر H عبور کرده و پس از مدتی بی متال گرم شده و کنتاکت ایمنی M.L باز می شود و کمپرسور متوقف می شود.تا اینکه بعد از برطرف شدن عیب توسط سرویس کار دکمه ریست فشار داده شود و کمپرسور مجددا به کارش ادامه دهد. لازم به ذکر است در شبکه 220 ولت باید از پایانه 230 یا 240 کلید اطمینان روغن و در شبکه های 110 ولت باید از پایانه 115 یا 120  کلید اطمینان روغن استفاده کرد.

  همانگونه که در شکل بالا ملاحظه می گردد مسیر روغن از دو مسیر خروجی پمپ روغن و قسمت مکش کمپرسور به کنترلر فشار روغن متصل می گردد و در صورتیکه اختلاف فشار این دو از میزان تنظیم شده کمتر گردد و این زمان از مدت زمان مجاز(معمولا 120 ثانیه) بیشتر شود کنتاکت مربوطه عمل کرده و کمپرسور خاموش می گردد. کمپرسور(COMPRESSOR)به عنوان  قلب  یک  سیستم  تراکمی  وظیفه ایجاد  اختلاف فشار در سیستم برای جریان یافتن مبرد در سیکل را بعهده دارد،انواع کمپرسورهای مورد استفاده در چیلرها به قرار زیر می باشد:

1- کمپرسورهای رفت و برگشتی(ضربه ای)Reciprocating compressors-

2-کمپرسورهای گریز از مرکز Centrifugal compressors

3-کمپرسورهای پیچی Screw compressors

4-کمپرسورهای حلزونی Scroll compressors

هرچند استفاده از تمامی کمپرسورهای فوق در صنایع تهویه مطبوع ممکن و عملی است لیکن از آنجا که کمپرسورهای رفت و برگشتی بدلیل تنوع در ظرفیت، مدل، آشنا ئی بیشتر مصرف کنندگان و سرویس کاران داخلی، مصرف دراز مدت و شناخت بیشتر بازار داخلی،بیشترین استفاده را در این صنایع دارند. لذا در اینجا نیز بالطبع در این نوع کمپرسورها صحبت خواهیم نمود.

کمپرسورهای ضربه ای (رفت و برگشتی)از نظر نوع کاربری به چند دسته زیر  تقسیم  می شود:


1- کمپرسوورهای با ز (open type)الکتروموتور (محرک)و کمپرسور (متحرک) جدا از هم بوده و از طریق کوپلینگ یا تسمه، انتقال قدرت صورت می گیرد.این نوع کمپرسورها بیشتر برای ظرفیتهای بالا استفاده می شوند.

2-  کمپرسورهای نیمه بسته (semi hermetic type) الکتروموتور و کمپرسور داخل یک محفظه قرار دارند لیکن امکان بازکردن و تعمیر الکتروموتور و اجزاء کمپرسور (روتور، استاتور، سرسیلندر، سیلندر ، سوپا پها، میل لنگ پیستونها و....) براحتی وجود  دارد. در این نوع  کمپرسورها  معمولا جهت خنک کردن  موتور الکتریکی، گاز مبرد را قبل از ورود به داخل سیلندر ها از روی سیم پیچ الکتروموتور عبور می دهند. این کمپرسورها  دارای  رانمان  بالا بوده  و به  همین دلیل و نیز امکان تعمیرات مورد اشاره، استفاده از آنها در ظرفیتهای  مختلف  در چیلرهای  تهویه  مطبوع  بسیار رایج است. _ کمپرسورهای بسته (Hermetic type)  الکتروموتور و کمپرسور داخل  یک  محفظه  بسته  تعبیه شده اند، و امکان تعمیر یا تعویض  قطعات  وجود ندارد. این کمپرسورها  معمولا در ظرفیتهای پایین و بیشتر در سیستمهای  سرد کننده خانگی و تجاری(مانند یخچالها، کولر گازی،اسپلیت یونیتها و....) و یا چیلرها و پکیج  یونیتهای  با  ظرفیت  کم  مورد استفاده دارند.از مزایای این نوع کمپرسورها،جایگیری کم، صدا و لرزش اندک و نگهداری آسان است.لیکن عدم امکان تعمیر آنها نقطه ضعفی برای این نوع کمپرسورها محسوب می گردد.

 

  3- کمپرسورهای بسته (Hermetic type)  الکتروموتور و کمپرسور داخل  یک  محفظه  بسته  تعبیه شده اند، و امکان تعمیر یا تعویض  قطعات  وجود ندارد. این کمپرسورها  معمولا در ظرفیتهای پایین و بیشتر در سیستمهای  سرد کننده خانگی و تجاری(مانند یخچالها، کولر گازی،اسپلیت یونیتها و....) و یا چیلرها و پکیج  یونیتهای  با  ظرفیت  کم  مورد استفاده دارند.از مزایای این نوع کمپرسورها،جایگیری کم، صدا و لرزش اندک و نگهداری آسان است.لیکن عدم امکان تعمیر آنها نقطه ضعفی برای این نوع کمپرسورها محسوب می گردد.


تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه