امروز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 http://bitcoin.cloob24.com
0

تراکنش‌های بیت کوین چگونه انجام می‌شود؟

به ارسال یا دریافت بیت کوین به/از یک آدرس کیف ول به دیگری، «تراکنش» (Transaction) گفته می‌شود. تراکنش‌های بیت کوین در بلوک‌های بیت کوین ثبت و به شبکه بلاکچین اضافه می‌شوند. در واقع، دفتر کل عمومی بیت کوین برای هر تراکنش به روزرسانی می‌شود. این شیوه ثبت تراکنش‌های بیت کوین را می‌توان با  رسیدهای فیزیکی مقایسه کرد که توسط پایانه‌های فروش (Point of Sale | PoS) ارائه می‌شوند و یا ریز حساب مشتریان که به صورت آنلاین در وب‌سایت بانک یا از طریق اپلیکیشن قابل مشاهده است.

کارمزد تراکنش بیت کوین چقدر است؟

هر تراکنش بیت کوین باید به بلاکچین، دفتر کل عمومی تراکنش‌های بیت کوین اضافه شود تا به طور کامل موفقیت‌آمیز یا معتبر در نظر گرفته شود. کار اعتبارسنجی تراکنش و اضافه کردن آن‌ها به بلاکچین به وسیله دستگاه استخراج بیت کوین (Bitcoin Miner Device) انجام می‌شود. دستگاه استخراج که در بخش دیگری از این مطلب به طور کامل به آن پرداخته شده کامپیوتر قدرتمندی است که با اتصال به شبکه بلاکچین، ضمن کمک به امنیت این شبکه و تایید تراکنش‌ها، با حل مسائل محاسباتی، بیت کوین به دست می‌آورد.

دستگاه‌های استخراج میزان زیادی قدرت محاسباتی و انرژی را با حسل مسائل محاسباتی و تایید تراکنش‌ها برای دریافت پاداش مالی مصرف می‌کنند. هر بلوک (مجموعه‌ای از تراکنش‌ها با اندازه حداکثر 1 مگابایت) که طی فرایند استخراج به بلاکچین اضافه می‌شود، پاداشی را برای استخراج‌کننده به همراه دارد که به آن پاداش بلوک گفته می‌شود. جزئیات بیشتر پیرامون این پاداش در بخش‌های بعدی مطلب بیت کوین چیست تشریح شده است. در عین حال، پاداش تایید تراکنش‌ها نیز به افرادی از شبکه داده می‌شود که تراکنش‌های را اعتبارسنجی و تایید تایید کرده‌اند.

به همین دلیل، استخراج‌کنندگان دارای انگیزه مالی برای در اولویت قرار دادن اعتبارسنجی تراکنش‌ها هستند که دارای کارمزد بالایی است. برای افرادی که به دنبال ارسال منابع مالی و دریافت تایید سریع هستند، کارمزد مناسب برای تراکنش بسته به فاکتورهای متفاوت امکان دارد متفاوت باشد. کارمزد وابسته به مبلغی که فرد در حال مبادله آن است نیست و بسته به شرایط شبکه در آن لحظه از زمان و اندازه داده مربوط به تراکنش دارد. هر یک از این سه فاکتور در ادامه تشریح شده‌اند.

شرایط شبکه

به دلیل آنکه یک بلوک در بلاکچین بیت کوین تنها حداکثر تا 1 مگابایت اطلاعات را شامل می‌شود؛ تعداد محدودی تراکنش می‌تواند در هر بلوک قرار بگیرد. در طول شلوغی شبکه، هنگامی که جمعیت زیادی از کاربران در حال ارسال پول هستند، تراکنش‌ها مدت بیشتری در انتظار تایید باقی می‌مانند تا فضایی در بلوک وجود داشته باشد. هنگامی که کاربر تصمیم به ارسال پول می‌گیرد و تراکنش انجام می‌شود، پرداخت پیش از آنکه در یک بلوک قرار بگیرد ابتدا به جایی می‌رود که به آن «استخر حافظه» (Memory Pool) یا به اختصار ممپول (Mempool) می‌گویند.

از این استخر حافظه است که ماینرها انتخاب می‌کنند که کدام تراکنش را اعتبارسنجی و تایید کنند و مواردی با کارمزد تراکنش بالاتر را برای پردازش اولویت‌بندی می‌کنند. در صورتی که استخر حافظه پر باشد، بازار کارمزد ممکن است به یک رقابت تبدیل شود و کاربران با تغییر دستی کارمزد تراکنش و افزایش آن، تراکنش خود را سریع‌تر اعتبارسنجی و تایید کنند. در نهایت، بازار با پردازش تراکنش‌ها به حداکثر موازنه می‌رسد و ماینرها روی کل استخر حافظه به ترتیب کار می‌کنند. در این نقطه، هنگامی که ترافیک کاهش پیدا می‌کند، کارمزد تراکنش کاهش و تعادل پیدا می‌کند.

اندازه تراکنش

مجددا، نظر به این حقیقت که یک بلوک از بلاکچین بیت کوین نمی‌تواند شامل بیش از 1 مگابایت از اطلاعات باشد، سایز تراکنش یک فرض مهم برای ماینرها است. اعتبارسنجی تراکنش‌های کوچک‌تر کاری ساده‌تر است و تراکنش‌های بزرگ‌تر کار بیشتری را می‌طلبند و فضای بیشتری را در بلوک می‌گیرند. به همین دلیل، ماینرها ترجیح می‌دهند که تراکنش‌های کوچک‌تر را اعتبارسنجی کنند. یک تراکنش بزرگتر نیازمند هزینه تراکنش بیشتری برای قرار گرفتن در بلوک بعدی است. هیچ راهکار ساده‌ای برای محاسبه سایز تراکنش با دست وجود ندارد. صرافی یا کیف پولی که فرد استفاده می‌کند این کار را به صورت خودکار برای او انجام می‌دهد. در ادامه مطلب بیت کوین چیست به بستر پیاده‌سازی بیت کوین یعنی بلاکچین پرداخته و مثال‌هایی برای درک بهتر آن ارائه شده است. قابل توجه است که آشنایی با این موضوع به درک بهتر پاسخ بیت کوین چیست کمک می‌کند.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه