امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403 http://bitcoin.cloob24.com
0

هزینه تراکنش یا کارمزد ارز دیجیتال، مبلغی است که در زمان انتقال ارزهای دیجیتال به یک کیف پول ارزدیجیتال پرداخت می‌شود.

پردازش معاملات در بلاکچین توسط استخراج کنندگان و با کمک اعتبارسنج‌ها انجام می‌گیرد و این کار هزینه‌هایی دارد، کارمزد تراکنش‌ها صرف جبران این هزینه‌ها می‌شود.

انواع کارمزد ارزهای دیجیتال:

کارمزد معاملات

کارمزد معاملات (Trading Fee) دارای انواع مختلفی است و بسته به نوع صرافی متفاوت است. صرافی‌های قدیمی‌تر معاملات خود را به‌شکل صرافی‌کاربر انجام می‌دهند؛ اما این معاملات در برخی صرافی‌های جدیدتر به‌شکل کاربر-کاربر انجام می‌شوند.

منظور از معاملات صرافی‌کاربر معاملاتی هستند که صرافی با استفاده از نقدینگی خود آنها را تکمیل می‌کند. این مسئله هم درباره خرید و هم درباره فروش ارز دیجیتال صدق می‌کند. صرافی‌هایی که از مدل صرافی‌کاربر استفاده می‌کنند، سفارش خرید و فروش کاربران را با استفاده از نقدینگی خود انجام می‌دهند. برای مثال، می‌توان به صرافی کوین بیس (Coinbase) اشاره کرد.

در برابر این نوع معاملات، معاملات کاربر-کاربر قرار دارند که در حقیقت صرافی، کاربران با سفارش‌های عکس هم را به یکدیگر متصل می‌کند. صرافی‌هایی که مبتنی بر این مدل هستند، از یک نوآوری به نام «دفتر سفارشات» استفاده می‌کنند که همه سفارش‌های کاربران در آن ثبت می‌شوند و درنهایت صرافی کاربران با سفارشات برعکس را به یکدیگر متصل می‌کند.

با وجود این که معاملات صرافی‌کاربر پیچیدگی کمتری دارند و کاربر پسند تر هستند، میزان کارمزد در معاملات کاربر-کاربر به‌‌مراتب کمتر است. صرافی‌های کاربر-کاربر تنها مبلغ اندکی را در قالب کارمزد و در ازای وصل‌کردن سفارشات دریافت می‌کنند.

کارمزد شبکه

برای اینکه شما بخواهید انتقال و یا معامله ای را در یک شبکه انجام دهید، ابتدا باید کارمزد آن شبکه را بپردازید. زمانی که کارمزد توسط شما پرداخت شد، بر اساس قوانین آن شبکه تراکنش شما تأیید می گردد. هر شبکه میزان کارمزد متفاوتی دارد.

برخی از صرافی ها و یا کیف پول ها در هنگام انتقال ارز های دیجیتال و یا در هنگام معامله هیچ کارمزدی از شما جز کارمزد شبکه دریافت نمی کنند که معمولاً این کار برای تبلیغ و همچنین جذب کاربر است. برای مثال اگر در تراست والت بر روی شبکه اتریوم انتقالی انجام دهید، کیف پول از شما تنها کارمزد شبکه اتریوم را کسر می کند.

کارمزد استیکینگ

استیکینگ فرآیندی است که طی آن شما، مقداری از سرمایه خود را به عنوان وثیقه درمکانیسم اجماع اثبات سهام می‌گذارید و در مقابل، از پاداش شبکه دریافت می کنید. کارمزد استیکینگ معمولا از پاداشی که دریافت می‌کنید، برداشته می‌شود. این نوع از کارمزد بسته به نوع توکن می‌تواند متفاوت باشد.

چه عواملی بر مقدار کارمزد تاثیر می گذارند؟

اندازه تراکنش و تقاضا برای فضا در بلاک دو عامل اصلی در تایین کارمزدها هستند.

با توجه به محدودیت برخی از شبکه ها برای ذخیره داده ها، در هر بلاک، استخراج کنندگان یا اعتبار سنج ها برای قرار دادن تراکنش ها در یک بلاک محدودیت دارند.

هنگامی که کاربران زیادی به طور همزمان ارزهای رمزنگاری خود را ارسال می کنند، تقاضا برای فضا در بلاک افزایش یافته و تراکنش های زیادی در انتظار تایید باقی می مانند.

گاهی اوقات، تقاضا برای فضا در بلاک آنقدر زیاد می‌شود که شبکه‌ها را با ازدحام روبرو می‌کند و کارمزدها به صورت غیرقابل کنترلی افزایش می یابند.

تراکنش‌های بزرگ به فضای بیشتری در بلاک نیاز دارند و تایید آنها در مقایسه با تراکنش های کوچک تر زمان بیشتری می برد.

چگونه می‌توان کارمزد‌های تراکنش را کاهش داد؟

زمانبندی

گزینه‌های جایگزین

استفاد از شبکه لایتنینگ بیت کوین

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه