امروز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 http://bitcoin.cloob24.com
0
ارز دیجیتال چیست و چه کاربردهایی دارد؟

امروزه با گسترش محبوبیت ارزهای دیجیتال کم­تر کسی پیدا می­شود که نام بیتکوین را نشنیده باشد. همین امر باعث به وجود آمدن پرسش­های بسیاری درمورد ماهیت ارزهای دیجیتال و کاربرد آن­ها در میان اذهان عمومی شده است و بسیاری از مردم مفهوم واژه­ی ارز دیجیتال را به درستی نمی­دانند. اگر شما هم در این  دسته قرار دارید مقاله­ی پیش رو می­تواند به بسیاری از پرسش­هایتان پاسخ بدهد.

شما می‌توانید با شرکت در دوره آموزشی ارز دیجیتال شناخت کافی نسبت به این حوزه پیدا کنید. در این‌جا برای درک مفهوم ارز دیجیتال و فناوری پشت آن ابتدا لازم است روش­های پرداخت قبل از ظهور بیتکوین، اولین و بزرگترین ارز دیجیتال، را مورد بررسی قرار دهیم. روش­های پرداخت قبل پیدایش ارز های دیجیتال به دو دسته­ی پرداخت­های نقدی و پرداخت­های با واسطه تقسیم می­شدند.

پرداخت نقدی چیست؟

پرداخت هایی که بین دو طرف مبادله به صورت حضوری انجام می­شود پرداخت نقدی نامیده می­شوند. مزیت این نوع مبادله سرعت انجام آن و عدم وجود واسطه بین دو طرف مبادله است. اما مشکلی که در این نوع پرداخت وجود دارد الزام حضور دو طرف در زمان و مکان مشخصی که مبادله در آن صورت می­گیرد می­باشد. این موضوع در عصر حاضر که انسان­ها با کمک اینترنت و راه­های گوناگون ارتباطی تمایل به معامله با افراد دور دست دارند مشکل ساز  است.

پرداخت با واسطه چیست؟

در سمت دیگر ماجرا، پرداخت­های با واسطه برای حل مشکل اصلی پرداخت­های نقدی یعنی الزام حضور طرفین به وجود آمدند. پرداخت با واسطه به پرداخت­هایی گفته می­شود که برای انجام آن­ها طرفین معامله به شخص ثالثی اعتماد می­کنند که امکان انتقال پول بین دو طرف را فراهم می­کند. در فرایند پرداخت با واسطه از کارت­های اعتباری،­ چک­ها، حواله­های بانکی و سایر خدمات انتقال پول استفاده می­شود. مهمترین مزیت این نوع پرداخت علاوه بر امکان انتقال پول بدون حضور طرفین این است که پرداخت کننده نیازی به حمل کردن پول همراه خود ندارد.

اما این روش معایبی نیز دارد که از جمله آن­ها می­توان به نیاز طرفین به اعتماد به یک شخص ثالث و در خطر افتادن امنیت مبادله در صورت  بروز مشکل برای شخص ثالث و همچنین زمان­بر بودن انتقال پول اشاره کرد. قبل از ظهور ارزهای دیجیتال پرداخت های با واسطه شامل تمامی انواع پرداخت­های دیجیتال بودند.

با این حال پرداخت­های دیجیتال نیز نیازمند یک شخص ثالث برای نظارت و تکمیل فرایند پرداخت بودند حال آن که ارزهای دیجیتال نیازی به شخص واسط برای انجام تراکنش­ها ندارند.

وجود شخص ثالث در معاملات معایب زیادی به همراه دارد. وجود طرف سوم در مبادلات خواسته یا ناخواسته امنیت مبادله را کاهش داده و احتمال سرقت و یا بوجود آمدن نقص­های فنی را افزایش می­دهد. علاوه بر این­ها پرداخت از طریق واسطه احتمال متوقف شدن مبادله توسط حکمرانان سیاسی و دولت­ها را بالا می­برد. به عبارت دیگر  دولت­ها ممکن است به دلایل سیاسی و یا امنیتی ممنوعیت­هایی وضع کنند که منجر به متوقف کردن معامله و ضبط پول مورد مبادله می­شود.

ارز دیجیتال چیست؟

ارزهای دیجیتال در حقیقت راهکاری برای حل مشکل پول­های رایج هستند. ارزهای دیجیتال با پروتکل رمزنگاری شده و با هدف حذف واسطه­ها و جلوگیری از تقلب، جعل و کلاهبرداری به وجود آمده­اند. این ارزها غیرمتمرکز بوده و در بستر شبکه­ای به نام بلاکچین تولید و منقل می­شوند. بر خلاف پول­های رایج ملی، هیچ مرجع مرکزی برای مدیریت وحفظ ارزش ارزهای دیجیتال وجود ندارد.

بیتکوین اولین ارز دیجیتال بود که در سال 2008 توسط شخصی ناشناس با نام ساتوشی ناکاموتو در مقاله­ای با عنوان “بیتکوین: سیستم پرداخت الکترونیکی همتا به همتا” معرفی شد. ساتوشی نا کاموتو در آن مقاله بیتکوین را به صورت یک سیستم پرداخت الکترونیکی بر مبنای اثبات رمزنگاری به جای اعتماد توصیف کرد. در حقیقت نقل و انتقالات بیتکوین در بستری به نام بلاکچین تایید و اثبات می­شوند.

بلاکچین چیست؟

بلاکچین یک دفتر کل باز و توزیع شده است که تراکنش­ها را به صورت کد در بلوک­هایی که توسط شبکه­ای از کامپیوترها در سراسر جهان ایجاد می­شوند ثبت می­کند. هر بلوک به ترتیب زمانی به بلوک قبلی خود متصل می­شود و زنجیره­ای از بلوک­ها را تشکیل می­دهد که به آن بلاکچین می­گویند. بلوک­های تولید شده پس از اتصال به بلاکچین دیگر قابل اصلاح یا تغییر نیستند و از طرف دیگر همه افراد می­توانند ترکنش­ها را مشاهده کنند، بنابراین معاملات بر بستر بلاکچین کاملا شفاف هستند.

ارزهای دیجیتال چه کاربردهایی دارند؟

همانطور که در بالا گفته شد بیتکوین اولین ارز دیجیتال و اولین شبکه پرداخت همتا به همتا و بدون واسطه است. اما پس از بیتکوین انواع مختلفی از ارزهای دیجیتال به وجود آمده­اند که از اتریوم، ریپل، لایتکوین و تتر به عنوان مهمترین آن­ها می­توان نام برد.

ارزهای دیجیتال کاربردهای متعدی دارند که در ذیل به برخی از آن­ها اشاره می­کنیم:

خریدهای اینترنتی: در حال حاضر بسیاری از فروشگاه­های اینترنتی و غیر اینترنتی مطرح جهان و اپلیکیشن­های موبایل با قابلیت پرداخت درون برنامه­ای امکان پرداخت با ارزهای دیجیتال را به روش­های پرداخت خود اضافه کرده­اند.

مبادلات بین المللی: تا پیش از معرفی ارزهای دیجیتال تراکنش­های مالی بین­المللی از طریق روش­های مختلفی که اغلب بسیار پردردسر و زمانبر  بودند انجام می­شدند. علاوه بر این برای برخی کشورها به دلایل سیاسی از جمله تحریم عملا نقل و انتقال پول به کشورهای دیگر امکان­پذیر نبود. اما امروزه به لطف ارزهای دیجیتال هرکسی به راحتی از طریق یک تلفن همراه یا کامپیوتر و در کسری از ثانیه توانایی انتقال مبالغ دلخواه به هر کیف پولی در هر نقطه از جهان را دارد. به طوری که در حال حاضر استفاده از رمزارزها از سطح پرداخت‌های اینترنتی فراتر رفته و معاملات بسیاری از سهام‌های بزرگ دنیا از طریق ارز دیجیتال داد و ستد می‌شوند.

تسهیل جابجایی مبالغ سنگین: از آنجایی که رمزارزها ماهیت کاملا دیجیتالی داشته و به صورت فیزیکی وجود ندارند بهترین گزینه برای جابجایی مبالغ بزرگ هستند. هزینه جابه‌جایی پول­های سنگین در صورت استفاده از ارزهای فیات غالباً بسیار زیاد و فرایندی زمان­بر است درحالی که  ارزهای دیجیتال می‌توانند به راحتی و با کمترین هزینه  مبادله شوند.

از این گذشته ارزش واحد بسیاری از ارزهای دیجیتال نسبت به پول‌های فیزیکی بالاتر است.به طوری که در زمان نگارش این مقاله ارزش یک واحد بیتکوین معادل 51 هزار دلار است و این امر حسابداری ارزهای دیجیتال را تسهیل می­کند.

سرمایه­ گذاری: امروزه بازار ارزهای دیجیتال به یکی از بزرگ­ترین و محبوب­ترین بازارهای سرمایه گذاری تبدیل شده است. یکی از ویژگی­هایی که بازار ارزهای دیجیتال را از دیگر بازارهای سرمایه مانند بورس اوراق بهادار متمایز می­کند قابلیت مبادلات شبانه روزی در تمام طول هفته است. بازار ارزهای دیجیتال بازاری نوپا بوده و قدمت آن کمی بیشتر از ده سال است. حجم سرمایه­گذاری در این بازار روز به روز افزایش می­یابد. بسیاری از پروژه­های ارز دیجیتال نیز وجود دارند که به کاربران این امکان را می­دهند تا سرمایه خود را از طریق قراردادهای هوشمند در اختیار پروژه­ی­ آن­ها قرار دهند و در سود حاصل از کارمزد تراکنش­ها شریک شوند. ناگفته نماند که این­ها تنها مواردی از فرصت­های بیشمار سرمایه گذاری هستند که پروژه­های مختلف بر بستر بلاکچین در اختیار کاربران قرار می­دهند.

جمع­بندی

دنیای ارزهای دیجیتال بسیار گسترده است و مفاهیم به شدت پیچیده­ای دارد. ما در این مقاله تلاش کردیم تا هدف از ایجاد آن­ها، طرز کارشان و مواردی از کاربردهای گوناگون رمزارزها را به ساده­ترین شکل ممکن توضیح دهیم. فناوری انقلابی معرفی شده توسط ساتوشی ناکاموتو خالق ناشناس بیتکوین تحولی شگرف در نحوه­ی تبادلات مالی به وجود آورده است و بسیاری از کارشناسان آینده­ای روشن برای آن متصورند. اما به یاد داشته باشید که بازار ارزهای دیجیتال بازاری به شدت پرنوسان است. بنابراین اگر قصد سرمایه­­گذاری در این بازار جوان و پویا را دارید توصیه می­کنیم پیش از ورود تمامی جوانب را در نظر گرفته و با افراد مجرب مشورت کنید.

هم‌چنین می‌توانید با ثبت نام و شرکت در دوره آموزشی ارز دیجیتال به نکات مهم در سرمایه‌گذاری در این بازار مسلط شوید.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه