امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403 http://bitcoin.cloob24.com
0

لیندا فیریل[1] و همکارانش (2018)، مدل رهبری اخلاقی توانمند ساز را ارائه نمود که از نگاه وی شامل پنج بعد اساسی می باشد.همچنین برخی از ابعاد نیز شامل مصداق هایی هستند که در ادامه به ان ها اشاره شده است.

1)مسئولیت‌پذیری اخلاقی: رهبران اخلاقی باید به عنوان نماینده‌های سازمان، مسئولیت پذیری اخلاقی را بر عهده داشته باشند و به دیگران القا کنند که از این مسئولیت و تمامی جنبه های آن آگاه هستند. فیریل این بُعد را شامل موارد زیر می داند:

الف)مسئولیت پذیری: رهبران باید مسئولیت پذیری خود را به دیگران نشان دهند و در برابر پیش‌آمدهای ناشی از تصمیمات و اعمال خود، پاسخگویی را قبول کنند.

ب) دسترسی به منابع: رهبران برای محقق کردن اهداف اخلاقی، دسترسی به منابع موردنیاز را بایستی در دستور کار خود قرار دهند.

ج) توانایی درگیری با اقدامات غیراخلاقی: رهبران باید توانایی مقابله با مسائل غیر اخلاقی را داشته باشند و برای حل آن‌ها، برنامه ریزی صحیحی را اجرایی نمایند.

2)شفافیت: رهبران باید برای اطمینان از اعتماد مردم و کارکنان، به شفافیت در تصمیم‌گیری‌های خود توجه نموده و از نقشه‌های پنهان و مخفیانه خودداری کنند. این بُعد شامل موارد زیر است:

الف)شفافیت در تصمیم‌گیری: رهبران باید تصمیم‌گیری‌های خود را برای دیگران شفاف کرده و کارکنان را درتصمیم‌های خود مطلع کنند.

ب)اعلام اطلاعات: رهبران باید به دیگران اطلاعات موردنیاز را اعلام کنند و از پنهان‌کاری و نگه‌داشتن اطلاعات خودداری کنند. تسهیم اطلاعات می تواند فرایند حل مسائل را تسریع نماید.

3)احترام و عدالت: رهبران باید به احترام و عدالت در برخورد با افراد دیگر توجه کنند و به دیگران نشان دهند که همه افراد به صورت برابر، دارای ارزش و حقوق هستند.

4) سازماندهی و ارزیابی: رهبران باید سیستم‌های مناسبی برای سازماندهی و ارزیابی رفتارهای اخلاقی در سازمان ایجاد کرده تا بتوانند به بهبود این رفتارها کمک شایانی کنند. این بُعد شامل موارد زیر است:

الف) سیستم‌های ارزیابی رفتارهای اخلاقی: رهبران باید سیستم‌های مناسبی برای ارزیابی رفتارهای اخلاقی در سازمان بگمارند تا در صورت لزوم بتوانند از اطلاعات ذخیره شده در آن بهره مند گردند.

ب) تحلیل موقعیت‌های اخلاقی: رهبران باید توانایی تحلیل موقعیت‌های اخلاقی را داشته باشند و برای پیدا کردن راه‌حل‌های صحیح، به این تحلیل‌ها توجه کنند.

5)پاداش و تشویق: رهبران اخلاقی بایستی با ارائه پاداش و تشویق به کارکنان سازمان، رفتارهای اخلاقی را ترویج داده و مشخص نمایند که این رفتارها ارزشمند بوده و دارای اهمیت مضاعفی است.اعطا پاداش به کارکنان، انگیزه افراد را مضاعف کرده و میل ان ها را برای ادامه کار تقویت می کند.


[1] Linda Ferrell

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه