امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://bitcoin.cloob24.com
0

 

CTR چیست؟

قبل از تعریف دقیق تر باید بدانیم CTR مخفف چیست. این عبارت از ترکیب سه کلمه Click Through Rate تشکیل شده است که نزدیک ترین ترجمه در زبان فارسی برای آن می شود نرخ کلیک.

زمانیکه یک کاربر در موتور جستجوی گوگل جستجو می کند نتایج مختلفی را مشاهده می کند. با مشاهده لیست نتایج تصمیم می گیرد که بر روی کدام یک از آنها کلیک کند. نرخ کلیک در واقع درصدی از کاربران است که در نتایج جستجو بر روی لینک سایت شما کلیک می کنند.

تعداد نمایش صفحه شما به کاربران (impression) تقسیم بر تعداد کلیک آنها بر روی لینک شما را CTR می نامیم.

مقدار CTR برای هر کلمه کلید و هر صفحه متفاوت است. بعنوان مثال ممکن است CTR شما برای عبارت آموزش سئو 10 درصد باشد ولی برای عبارت آموزش سئو حرفه ای 18 درصد باشد و هر دو عبارت به یک صفحه از سایت منتهی شوند. همچنین یک عدد CTR متوسط برای هر صفحه از سایت شما محاسبه می شود که میانگین CTR تمام کلماتی است که با جستجوی آنها صفحه شما در نتایج جستجو نمایش داده می شود.

8 تکنیک سئو کلاه سیاه

آموزش ویدئویی: CTR چیست و چه کاربردی دارد؟

زمانیکه یک کاربر در موتور جستجوی گوگل جستجو می کند نتایج مختلفی را مشاهده می کند. با مشاهده لیست نتایج تصمیم می گیرد که بر روی کدام یک از آنها کلیک کند. نرخ کلیک در واقع درصدی از کاربران است که در نتایج جستجو بر روی لینک سایت شما کلیک می کنند.

Impression چیست؟

Impression به معنی حضور شما در نتایج جستجو است. هر زمان که یک کاربر عبارتی را در گوگل جستجو می کند برای تمام نتایج موجود در صفحه یک Impression ثبت می شود. حتی اگر شما در باکس های ویژه مانند نمایش نقشه یا نمایش تصاویر حضور داشته باشید یک impression برای شما لحاظ می شود.

اگر شما در انتهای صفحه دوم نتایج گوگل باشید ولی کاربر به این صفحه مراجعه نکند برای شما Impression ثبت نمی شود ولی اگر کاربر وارد صفحه دوم شود حتی اگر تا پایین صفحه اسکرول نکند که نتیجه شما را مشاهده کند برای شما impression لحاظ می گردد.

CTR متوسط براساس رتبه بندی گوگل

به طور متوسط هر رتبه در نتایج گوگل درصد مشخصی از کلیک کاربران را به خود اختصاص می دهد. بیشترین CTR معمولا مربوط به رتبه یک گوگل است که در حال حاضر در دسکتاپ نزدیک به 32 درصد و در موبایل 24 درصد است. دقت کنید که این یک عدد متوسط جهانی است یعنی برای تمام عبارات و سایت ها. در نتیجه ممکن است شما رتبه یک گوگل باشید ولی CTR شما بیش از 80 درصد و یا حتی کمتر از 20 درصد باشد.

نمودار زیر عدد متوسط CTR برای رتبه بندی نتایج گوگل را در نوامبر 2017 و در دو نسخه موبایل و دسکتاپ نمایش می دهد. همانطور که در نمودار مشخص است رتبه 1 گوگل مجموعا به اندازه رتبه های 2،3، 4 و 5 بازدیدکننده جذب می کند و همین امر اهمیت کسب رتبه یک گوگل را نمایش می دهد.

نمودار متوسط CTR براساس رتبه در گوگل

طی دو سال اخیر گوگل ابزارهای مختلفی مانند نقشه گوگل، نمایش اخبار، rich snippets و … را معرفی کرده است که هریک فضایی از صفحه نتایج جستجو را به خود اختصاص می دهند. علاوه براینها باید تبلیغات گوگل را نیز به این لیست اضافه کرد زیرا عملا جایگاه رتبه 1 و نرخ کلیک را تحت تاثیر قرار می دهد.

تاثیر تبلیغات گوگل بر نرخ کلیک یا CTR

آمارها حاکی از آن است که طی تنها دو سال ارزش رتبه 1 گوگل 37 درصد کاهش داشته است. یعنی اگر دو سال پیش رتبه 1 بودید تقریبا 50 درصد کاربران را به خود جذب می کردید ولی امروز این عدد به نزدیک 32 درصد کاهش پیدا کرده است. در مقابل البته آمار جستجو در گوگل رشد چشم گیری داشته و تعداد جستجوها نسبت به دو سال پیش بسیار بیشتر شده است.

چطور نرخ کلیک و CTR خود را افزایش دهیم

زمانیکه کاربر  لینک سایت شما را در نتایج جستجو مشاهده می کند، زمان کوتاهی برای تصمیم گیری در مورد آنکه این سایت متناسب با نیاز او هست یا نه صرف می کند و تصمیم می گیرد که روی آن کلیک کند یا نه. برای آنکه در این زمان کوتاه بر روی ذهن مخاطب تاثیر مثبت ایجاد کنید چند فضای مناسب در اختیار دارید که در تصویر زیر نمایش داده شده است.

افزایش نرخ CTR با تکنیک های سئو

1- عنوان صفحه در نتایج جستجو

عنوان هر صفحه از سایت شما توسط تگ title که در هدر صفحه قرار دارد تعیین می شود. قبلا مقاله ای برای آموزش سئو عنوان صفحه منتشر کرده ایم که می تواند برای شما جذاب باشد. ولی در این بخش در مورد سئو صحبت نمی کنیم بلکه قصد داریم شانس کلیک را افزایش دهیم.

به طور متوسط فضای موجود برای عنوان در نتایج جستجو 70 کاراکتر است که به شما اجازه می دهد از عبارات جذابی در آن استفاده کنید. برخی کلمات هستند که در فضای وب رواج یافته و نشان دهنده یک مفهوم مشخص به کاربر هستند. به طور معمول درصد بیشتری از کاربران با دیدن این عبارات در عنوان صفحه روی آن کلیک می کنند. برای مثال می توان به عبارات زیر اشاره کرد.

امروز، همین حالا، سریع، قدم به قدم، آسان، ساده، ارزان، رایگان، چیست و … استفاده از این عبارات در عنوان صفحه می تواند شانس شما را برای افزایش CTR به شدت افزایش دهد.

2- نمایش توضیحات متا در نتایج جستجو

توضیحات متا دقیقا زیر عنوان نمایش داده می شود و فضایی بزرگتر ولی با فونت کوچکتر در اختیار شما قرار می دهد. تا همین چند ماه پیش طول کاراکتر توضیحات متا حداکثر 170 کاراکتر بود ولی گوگل آن را تا سقف 320 کاراکتر افزایش داد.

هنگام نوشتن توضیحات متا تلاش کنید توصیفی دقیق از محتوای صفحه در اختیار او قرار دهید و با استفاده از جملات جذاب او را به مطالعه متن کامل مقاله ترغیب کنید. بعنوان مثال اگر در توصیف محصول خود بنویسید “به همراه هدیه ویژه” یا “همراه با ودیوی آموزشی” شانس شما برای انتخاب توسط کاربر بیشتر خواهد شد. پیشنهاد می کنم برای درک بهتر مقاله سئو توضیحات متا را مطالعه کنید.

3- استفاده از نشانه گذاری استاندارد یا Schema

احتمالاشما هم هنگام جستجو در نتایج گوگل سایت هایی را مشاهده کرده اید که در کنار عنوان و توضیحات اطلاعات تکمیلی نیز به کاربر نمایش می دهند. معروف ترین نمونه نشانه گذاری استاندارد به سیستم امتیازدهی مربوط می شود که همانند تصویر زیر و به صورت ستاره های زرد رنگ در نتایج جستجو نمایش داده می شود. استفاده از این ابزار به شما کمک می کند توجه کاربر را جلب کرده و CTR خود را بهبود دهید. برای درک مفهوم نشانه گذاری استاندارد مقاله Schema  چیست را مطالعه کنید.

آیا افزایش CTR بر سئو تاثیرگذار است؟

بله، افزایش نرخ کلیک شما تاثیر مستقیم بر رتبه بندی نتایج گوگل خواهد داشت. زمانیکه نرخ کلیک شما در مقایسه با جایگاهی که دارید بالاتر باشد گوگل با استفاده از الگوریتم RankBrain جایگاه شما را بهبود خواهد داد.

بعنوان مثال تصور کنید شما در رتبه 3  گوگل هستید، این رتبه به طور متوسط 9 درصد از کاربران را به خود جذب می کند. ولی لینک شما به دلیل جذابیت عنوان و توضیحات خود نزدیک به 15 درصد از مخاطبین را جذب می کند. این عدد نزدیک به درصد کلیک رتبه دو گوگل است. اگر رتبه دوم جذابیت لازم را برای کاربران نداشته باشد گوگل جای این دو لینک را با هم عوض خواهد کرد.

حتی اگر جایگاه شما بهبود نیابد شما می توانید با همان رتبه بازدیدکننده بیشتری کسب کنید. تصویر کنید که روزانه 1000 نفر عبارت مورد نظر شما را جستجو می کنند و 10 درصد آنها شما را انتخاب می کنند. حالا اکر نرخ کلیک یا CTR شما به 20 درصد افزایش یابد عملا بازدیدکنندگان شما دو برابر خواهد شد.

افزایش تعداد بازدیدکننده و بهبود رتبه در نتایج گوگل، موجب می شود که افزایش CTR سایت یکی از تکنیک های بسیار کاربردی و ارزشمند برای سئو در سال 2018 باشد.

افزایش CTR سایت با استفاده از ربات

یکی از اولین روش هایی که به ذهن متخصصین سئو میرسد ایجاد کلیک های غیرواقعی برای سایت است. اگر واقعا نرخ کلیک می تواند بر رتبه بندی گوگل تاثیر گذار باشد می توانیم ربات هایی طراحی کنیم که با IP های متفاوت عبارت مورد نظر ما را جستجو کرده و بر روی سایت ما کلیک کنند. با این کار CTR ما به شدت بالا میرود.

خوشبختانه (یا شاید متاسفانه) این تکنیک نه تنها تاثیری بر بهبود جایگاه شما نخواهد داشت بلکه ممکن است موجب از دست رفتن جایگاه فعلی و جریمه شما توسط گوگل شود. گوگل الگوریتم های پیچیده و قدرتمندی برای تشخیص ربات از کاربر دارد که به او اجازه می دهد به راحتی این رفتار را شناسایی کند. اطلاعاتی مانند محل جغرافیایی، سوابق اکانت گوگل، جستجو های پیشین و … که برای یک ربات قابل تعریف نیستند.

علاوه براین همواره در مقالات آموزش سئو تاکید کرده ایم که تکینک های فریبنده در کوتاه مدت ممکن است تاثیر مثبتی بر روند کاری شما داشته باشند ولی در درازمدت آسیب های جدی به سئو سایت شما وارد می کنند.

ممکن است تصور کنید که با استفاده از نیروی انسانی واقعی و با اکانت های گوگل می توان این رفتار را شبیه سازی کرد. بله در صورتیکه کاربران واقعی این رفتار را انجام دهند می تواند بر رتبه شما تاثیرگذار باشد ولی این تعداد کاربر را از کجا به دست می آورید؟

برخی کلمات ارزشمند ممکن است در روز هزاران بار جستجو شوند و جمع آوری این تعداد نیروی انسانی برای اثرگذاری بر نتایج منطقی بنظر نمیرسد. بهتر است این زمان و انرژی را صرف تولید محتوا و بهینه سازی سایت خود کنید.

اگر تجربه ای از بهبود جایگاه خود با افزایش نرخ CTR یا حتی از دست رفتن جایگاه به دلیل نرخ کلیک پایین دارید با ما در میان بگذارید. مشاورین وبسیما پاسخ گوی سوالات شما خواهند بود.

منبع:وبسیما

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه