امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://bitcoin.cloob24.com
0

شناسایی رفتارهای اخلاقی مورد پذیرش افراد سازمان از سویی حافظ بقا و بالندگی سازمان است و از سوی دیگر، راهنمای مدیران در زمینه سیاست گذاریها و خط مشیهای مربوط به توسعه و بهبود منابع انسانی می باشد.بررسی عوامل موثر بر رفتار اخلاقی کارکنان می تواند زمینه ساز بهبود آن در سطوح مختلف سازمان گردد.

رفتار اخلاقی در محیط سازمان به عنوان کد اخلاقی ایی تعریف می شود که رفتار کارکنان را با توجه به کارهای درست و نادرست در رفتار و تصمیم گیری هدایت می کند.

تصمیم گیری و فتارهای اخلاقی در محل کار، بهترین نفع کارکنان را در نظر می گیرد و همچنین بهترین منافع افراد تحت تاثیر را در نظر می گیرد. دومی تعریف اغلب جایی است که کارکنان فردی برای رفتار اخلاقی تلاش می کنند. هر سازمان ممکن است مجموعه ای از قوانین اخلاقی داشته باشد که منحصر به آن سازمان است و این قوانین و ارزش های اخلاقی برای تاثیرگذاری بر رفتارهای اخلاقی اعضای سازمان مشخص شده است.

رفتار اخلاقی فقط در مورد کارکنان منفرد صدق نمی کند، خود سازمان باید استانداردهای رفتار اخلاقی را نشان دهد.در دهه های اخیر، محققان و سازمان ها توجه خاصی به معیارهای رفتاری و مسائل اخلاقی کارکنان در سازمانها داشته اند؛ بنابراین با توجه به این موضوع، سازمان ها معیارهای رفتاری کارکنان و آموزش این معیارها را مکتوب کرده اند. یک نمونه از این مستندسازی ها به کارگیری منشورهای اخلاقی است. به طورکلی می توان گفت که انسان ها متفاوتند و با دیدگاه های متفاوتی در سازمان گرد هم می آیند؛ برای آن که بتوان این تفاوت ها را به اشتراک و یگانگی مبدل کرد به سرمشق و الگویی نیاز است که آن را در اصطلاح منشور اخلاقیات سازمان نام نهاده اند.

درک این نکته مهم است که رفتار اخلاقی در محیط کار بر اساس اخلاق سازمانی می تواند رفتارهای مثبت کارکنان را تحریک کند که منجر به رشد سازمانی می شود، همانطور که رفتار غیراخلاقی در محل کار می تواند الهام بخش رفتارهای مخربی باشد که منجر به نابودی سازمان می شود.تصمیم به عمل غیراخلاقی، توسط سازمان یا یکی از ذینفعان، می تواند روابط را تیره کند و به اعتبار سازمان آسیب برساند.افزایش خطر آسیب به اعتبار وآسیب ناشی از سرفصل های منفی اغلب کاتالیزوری برای سازمان ها برای ترویج و تشویق رفتار اخلاقی و پیش گیری و گزارش رفتار غیراخلاقی است.

با این حال، مزایای رفتار اخلاقی درمحیط کار فراتر از اجتناب از آن است. سازمانی که از نظر کارکنان اخلاقی عمل می کند، می تواند به مزایای مثبت و بهبود نتایج تجاری دست یابد.

ادراک رفتار اخلاقی می تواند عملکرد کارکنان، رضایت شغلی، تعهد سازمانی، اعتمادسازمانی و رفتارهای شهروندی سازمانی را افزایش دهد. سازمان ها می توانند با اجرای اقداماتی که به اطمینان از وجود شرایط اخلاقی و درک حمایت های سازمانی در محیط کار کمک می کند،گام هایی برای ایجاد یک روایت خوب پیرامون امور اخلاقی خود بردارند.بسیاری از سازمانها سیستم های واکنشی را برای گزارش رفتار غیراخلاقی پیاده سازی می کنند.
تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه