امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403 http://bitcoin.cloob24.com
0

تعیین «تکلیف خانه»، ‌یا «مشق شب» پاسخ‌گوی نیازهای گوناگون آموزشی است و می‌تواند به عنوان یک روش و دیسپلین عادت به مطالعه ایجاد کرده، درک مطالب درسی را در کلاس آسان کند و کارهای انجام شده در مدرسه را تکمیل و تقویت کند.

علاوه بر آن باعث به وجود آمدن ابتکار استقلال و مسئولیت‌پذیری در دانش‌آموزان می‌شود و محیط مدرسه و خانه را به هم نزدیک می‌کند.

تکلیف و مشق شب چیست؟

تکلیف خانه به عنوان کار و وظیفه خارج از کلاس و ادامه تکمیل کار کلاسی برای دانش‌آموز تعریف شده است سه نوع تکلیف داریم تمرین، آماده‌سازی و ادامه و تکمیل تکالیف. تمرین یادگیری مهارت‌های تازه آموخته را تقویت می‌کند. به عنوان مثال به دانش‌آموزانی که روش جدیدی در حل مسئله ریاضی را آموخته‌اند باید مسائلی به عنوان نمونه داده شود تا آنها را خودشان حل کنند تکالیف آماده‌سازی به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا برای فعالیت‌هایی که در کلاس انجام می‌شود آماده شوند به عنوان مثال وقتی دانش‌آموزان درباره موضوعی که قرار است بعدا در کلاس مطرح شود پژوهشی انجام دهند.

تکالیف تکمیلی اغلب پروژه‌های ادامه‌دار طولانی مدت هستند که به موازات کار کلاسی پیش می‌روند. دانش‌آموزان باید از آموخته‌های متفاوت برای انجام چنین تکالیفی استفاده کنند مانند پروژه‌های نمایشگاهی، پژوهشی و مقاله‌های آخر ترم.

چرا تکلیف خانه مهم است؟

از دهه گذشته پژوهش درباره رابطه بین تکلیف خانه و موفقیت دانش‌آموزان آغاز شده است و وزنه را به نفع تکلیف خانه سنگین کرده است با وجود این که نتایج این پژوهش‌ها نشان دهنده این نیست که تکلیف خانه صددرصد موفقیت آکادمیک و علمی دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد، اما بسیاری از معلمان و والدین معتقدند تکلیف خانه ابتکار و مسئولیت‌پذیری را برای دانش‌آموز به ارمغان می‌آورد و پاسخگوی توقعات دانش‌آموزان، خانواده‌ها و عموم است.
نتایج پژوهش‌ها به طور کلی نشان می‌دهد که تکالیف خانه اگر توسط معلم درست تعیین و برنامه‌ریزی شده باشد بسیار سودمند خواهد بود و تاثیر مستقیم بر دانش‌آموز خواهد داشت.

والدین چگونه کمک کنند؟

هرگونه نظری درباره حجم یا نوع تکلیف دارید با معلم یا مدیر مدرسه فرزندتان در میان بگذارید. فرزندتان را تشویق کنید تا درباره تکالیف خانه‌اش یادداشت بردارد تا در صورت برخورد به سؤال در خانه بتواند کارش را درست انجام دهد. برای فرزندتان محیط مناسب مطالعه ادامه و ابزار مورد نیاز را تهیه کنید(مثلا، کاغذ و کتاب) تا تکالیف خانه‌اش را انجام دهد.

فعالیت‌های بعد از مدرسه‌اش را محدود کنید تا زمان مورد نیاز برای انجام تکالیف خانه و فعالیت‌های خانوادگی را داشته باشد، زمان تماشای تلویزیون او را کنترل کنید و زمان مشخصی را برای انجام تکلیف خانه تعیین کنید. با فرزندان برای انجام تکالیف، زمان تعیین کنید وقتی تکالیف تمام می‌شود وقت آزاد و استراحت در اختیارش قرار دهید و از تلاش‌های فرزندتان تقدیر کنید. اگر در حین انجام تکالیف، فرزندتان از شما درخواست کمک کرد با پرسش کردن یا ارائه مثال به او کمک کنید یا اینکه جواب را به راحتی در اختیارش بگذارید. بچه‌های کوچک‌تر در مقایسه با بچه‌های بزرگتر به کمک بیشتری نیاز دارند، ‌همراه با فرزندتان تکالیفش را چک کنید با هم سؤال‌ها و تمرین‌های مختلفی را حل کنید و به عملکرد فرزندتان در انجام سؤال دوم یا بعدی دقت کنید.

اگر فرزندتان در دبستان درس می‌خواند تکالیف انجام شده‌اش را چک کنید فرزندتان در هر کلاس و مقطعی که درس می‌خواند تکلیفش را بعد از کنترل توسط معلم و نمره گرفتن چک کنید. از معلم فرزندتان درباره خط مشی، روش و تکالیف مورد نظرش سؤال کنید.

چقدر باید بنویسیم؟

طبق نظر بعضی از پژوهشگران، دو راه برای افزایش فرصت‌های یادگیری دانش‌آموزان وجود دارد. یکی اینکه میزان زمان یادگیری دانش‌آموزان را افزایش دهید، دیگر اینکه حجم مطالبی که باید بیاموزند بالا ببرید. تکلیف‌خانه ممکن است هر دوی اینها را تامین کند. اصلاحات آموزشی تمایل به افزایش تکالیف خانه را در پی داشته است و نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که دانش‌آموزان در مقایسه با یک دهه پیش به نحو قابل توجهی تکالیف بیشتری انجام می‌دهند.

موارد زیردر خصوص میزان وحجم تکلیف خانه توصیه می‌شود:
از مهد کودک تا کلاس سوم، کمتر از 20دقیقه در روز.
از کلاس چهارم تا اول راهنمایی 20 تا40 دقیقه در روز.
از کلاس اول راهنمایی تا 12 بسته به نوع و تعداد موضوع‌ها و در‌س‌هایی که دانش‌آموز دارد زمان‌های مختلفی توصیه می‌شود. در کل به دانش‌آموزان مایل به ادامه تحصیل در مقایسه با دانش‌آموزانی که می‌خواهند وارد محیط کار شوند تکالیف بیشتری داده می‌شود.

چرا‌ حساس باشیم؟

نبود خط مشی صحیح در تعیین و ارائه تکلیف شب ممکن است تقاضاهای غیرواقعی یا نامناسبی از فرزندتان را درپی داشته باشد. ممکن است به دانش‌آموزان براساس ظرفیت‌‌شان تکلیف داده نشود و در عوض آنها از معلم‌های مختلفی تکلیف‌های زیادی برای یک شب بگیرند. مدرسه‌هایی که خط مشی مشخصی در ارائه تکلیف‌خانه دارند، تعریف‌ها و خطوط مشخصی را در این زمینه برای معلم‌ها ارائه می‌کنند تا تکالیف را تصحیح کنند و نمره بدهند و به طور سیستماتیک به دانش‌آموزان برگردانند تا در نتیجه، آموزش در آنها نهادینه شود. این مدارس به طور کلی تعریف و توصیف‌های مشخصی برای توقعات از والدین به معلم ارائه می‌کنند و این تکالیف را با توجه به سطح دانش‌آموزان و هر کلاس با دقت تعیین و برنامه‌ریزی می‌کنند.

دانش‌آموزان نباید انتظار داشته باشند تکلیف شب همیشه لذت‌بخش باشد اما اگر تکلیف براساس هدف مناسبی ارائه شده باشد و والدین پیگیر انجام آن توسط فرزندشان شوند دانش‌آموز با گرفتن نمره بالاتر کسب عادت‌های بهتر مطالعه و نظر مثبت‌تر نسبت به مدرسه و آموزش از آن بهره می‌برد. تکلیف شب به والدین درباره مواد آموزشی مدرسه و عملکردش دید مناسبی می‌‌دهد و فرصت بیشتری برای آموختن به دانش‌آموز ارائه می‌کند.

منبع: همشهری آنلاین

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه