امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://bitcoin.cloob24.com
0

از روز اول که برای کارورزی به مدرسه خاتم الانبییاء رفتم نکته جالبی که ذهن من را به خود مشغول کرد و معلم کلاسی که در آن بودم هم به آن اشاره کردند حضور دانش آموزان بیش فعال در کلاس درس بود که می توانست دغدغه های معلم را بیشتر کند.کلاس دومی که منآنجا حضور داشتم به گفته خود معلم شش دانش آموز بیش فعال داشت که من بیشتر تمرکزم روی دو نفر از آن ها بود. من در آخر کلاس تا حدودی رفتار آنها را زیر نظر داشتم. کودکی که در نیمکتی در جلوی من نشسته بود دائما اطراف خود را نگاه می کرد و به درس توجهی نشان نمی داد و گاهی نیز روی خود را به عقب برمی گرداند و ما را نگاه می کرد و میخندید دانش آموز دیگر که در نیمکت روبروی من نشسته بود به نظر میرسید که نسبت به صالح یا همان دانش آموز قبلی وضعیتی بدتر دارد در زمان درس دادن معلم دائما از روی نیمکت به پایین میپرید و همین کار را بارها تکرار کرد و هرچه که معلم او را صدا میزد توجهی از خود نشان نمی داد و گاهی هم با دست پشت سر دوستان خود میزد که به گفته ی معلم کار هر روزش است.

از معلم که جویای وضعیت این دانش آموزان شدم توضیحاتی به من دادند که خلاصه آن به صورت زیراست صالح: این دانش آموز نسبت به امیر علی وضعیتی نسبتا بهتر دارد و به نظر میرسد که وضعیت او به دلیل شرایط ژنی و ارثی نیست. این دانش آموز در خانواده رابطه خوبی را نمی بیند و پدر و مادر او رابطه خوبی باهم ندارند و میخواهند از هم طلاق بگیرند که به گفته معلم این احتمالا یکی از دلایل عمده رفتارهای صالح است.

امیر علی: پدر امیر علی پزشک و مادر او فرهنگی است که هر دوی آنها سنی حدود 50 -55 سال دارند و امیر علی در حالی به دنیا آمده که پدر و مادر او در سنین میانسالی بوده اند و نکته جالبتر اینکه امیر علی تک فرزند خانواده است و خواهر یا برادری هم برای هم بازی خود ندارد. پدر و مادر او هم که درگیر شغل خود هستند و به این ترتیب این کودک به شدت احساس تنهایی می کند. این ها می تواند از دلایل عمده رفتار های امیر علی باشد. در سوالی که از امیرعلی در مورد شغل پدرش پرسیدم او پاسخ داد که پدرم عکاس است اما پس از این که از معلم پرسیدم متوجه شدم که پدر امیر علی پزشک است.

به گفته ی خود معلم کاری که ایشان برای جبران بی توجهیهایی که این دانش آموزان سر کلاس انجام می دهند این است که خانواده آنها باید در خانه با آنها کار کنند و همچنین تکالیفی چند برابر سایرین انجام دهند.

علت های عمده ایجاد اختلال بیش فعالی و نقص توجه:

علت های ایجاد اختلال بیش فعالی و کم توجهی هنوز به طور قطعی مشخص نیست اما عوامل ژنتیک، عوامل عصب شناختی و عصبی شیمیایی، سم های محیطی، عوامل مربوط به تغذیه، عوامل روانشناختی (تعامل طبیعت تربیت) و نوع رفتار والدین از جمله علل احتمالی این اختلال است.

دانش آموزان بیش فعال به علت نداشتن دقت لازم دچار افت تحصیلی می شوند.معلمان باید با این دانش آموزان مهربان و صبور باشند، آن ها را به رسمیت بشناسند، در فعالیت های مشارکتی آن ها را نیز شرکت دهند و برای انتقال مطالب درسی از وسایل کمک آموزشی و بازی استفاده کنند. ارائه تکالیف کمتر به دانش آموزان بیش فعال ضروری می باشد که این با گفته معلم کلاس در تناقض است. توضیح مطالب درسی به آن ها باید شفاف تر و گام به گام ارائه شود ضمن این که تعامل اولیای دانش آموزان بیش فعال با مدرسه به پیشرفت تحصیلی آن ها کمک می کند.

می توانیم از شیوه های زیر برای برخورد مناسب با این کودکان استفاده کنیم:

1- فرزندان کارهایی را انجام می دهند که ما انجام می دهیم پس الگوی خوبی برای آن ها باشیم.

2- احساساتمان را به آنها نشان بدهیم

3- آنها را تشویق به کارهای خوب بکنیم

4- برقراری ارتباط مستقیم و قوی

5- شنونده خوبی برای گفته های آنها باشیم

6- به قولهایمان عمل کنیم.

7- بی توجهی به فریادهای آنها: خواسته های توام با داد و فریاد او را با نه پاسخ دهید تا متوجه شود با این شیوه کارش پیش نمی رود و باید قوی باشد و از راهش وارد شود و خواسته هایش را درست و منطقی عنوان کند.

8- خواسته هایمان را آسان و راحت با فرزندان مطرح کنیم.

9- یکبار بگوئید و فرصت اجرا بدهید: انتقاد دائم منطقی نیست و باعث خسته شدن خودتان می گردد پس یاد گیری را در قالب بازی به او بیاموزید و اهمیت این بازی را به او گوش زد کنید.

10- برای او اهمیت قائل شوید تا بفهمد فرد مهمی است.

11- کارهای پویا ودر حال حرکت به آنها بسپاریم:کارهایی به آنها بسپاریم که دائماً در حرکت باشند(مثل آوردن وسایل،پیغام بردن و...)در هنگام کار یا درس به آنها فرصت تعویض جا بدهیم و از حرکت آنها خسته نشویم.

12- رفتارهای درستش را تقویت کنید.

13- شیوه رفتارتان را در مقابل بد رفتاری او تغییر دهید و تنبیه های معقول در نظر بگیرید.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه