امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403 http://bitcoin.cloob24.com
0

روکش دندان کلاهکی هستند که در بالای دندان های آسیب دیده قرار می گیرند. روکش ها برای محافظت، پوشاندن و بازگرداندن شکل دندان های شما زمانی که پرکردن مشکل را حل نمی کند استفاده می شود. روکش های دندانی را می توان از فلزات، چینی، رزین و سرامیک ساخت. آنها معمولاً در طول زمان به مراقبت خاصی به جز بهداشت منظم دهان و دندان نیاز ندارند، روکش دندان ( crown ) نوعی ترمیم دندانپزشکی است که به طور کامل روی دندان یا ایمپلنت دندانی را می پوشاند. اغلب بر روی دندان هایی استفاده می شود که به صورت گسترده ای تخریب شده اند و معمولا با موادی به نام سمان به دندان چسبانده می شوند.

 دندانپزشک زیبایی و ترمیمی در کرج

روکش دندان چیست؟

با مرور زمان، دندان های شما ممکن است به دلایل مختلفی مانند پوسیدگی دندان، آسیب دیدگی آسیب ببینند. دندان هاممکن است شکل یا اندازه خود را از دست بدهند.  این روکش ها تاج شکل، اندازه، استحکام و ظاهر دندان را بازیابی می کند دکتر شما ابتدا قالب گیری را از دندان ها انجام داده سپس به لابراتوار دندانسازی ارسال کرده تا روکش دندان مناسب شما ساخته شود. از این روکش ها به عنوان پروتز ثابت دندان نیز یاد می شود.

چرا به روکش دندان نیاز دارم؟

ممکن است به دلایل مختلفی نیاز به روکش دندان داشته باشید، از جمله:

  • محافظت از دندان ضعیف (احتمالاً در برابر پوسیدگی) از شکستن یا نگه داشتن دندان ضعیف در صورت ترک خوردن قسمت‌هایی از آن.
  • ترمیم دندان شکسته یا دندانی که به شدت فرسوده شده است.
  • پوشاندن و حمایت از دندان با پرکردگی بزرگ و دندان زیادی باقی نمانده است.
  • نگه داشتن بریج دندان در جای خود.
  • پوشاندن دندان های بدشکل یا تغییر رنگ شدید.
  • پوشاندن ایمپلنت دندان
  • پوشاندن دندانی که با کانال ریشه درمان شده است.

روکش دندان جلو

روکش دندان جلو

کاربرد روکش دندان 

روکش دندان نوعی دندان مصنوعی از جنس سرامیک یا فلز است که در موارد زیر کاربرد دارد:

  • دندان‌هایی که دیواره آنها شکسته یا به دلیل پوسیدگی از بین رفته باشد.

  •   دندان‌هایی که به دلیل عصب‌کشی یا نازک شدن جداره، احتمال شکستن ‌شان وجود داشته باشد.

  •     دندان هایی که با ایمپلنت جایگزین شده باشند.

در تعریف دیگر می توان گفت:

روکش «لایه‌ای نازک از سرامیک است که برای بازسازی ظاهر طبیعی دندان استفاده می شود و در عین حال می تواند مقاومت و پایداری دندان را از مینای دندان بیشتر کند».

انواع روکش دندان

انواع مختلفی از مواد را می توان در تاج ها استفاده کرد، از جمله:

  1. چینی

  2. سرامیک

  3. زیرکونیا

  4. فلز

  5. رزین کامپوزیت

ترکیبی از مواد
به عنوان مثال، شما می توانید یک تاج چینی داشته باشید که به فلز ذوب شده است، در مقابل یک تاج تمام چینی.

هنگام انتخاب مواد برای تاج دندان، دندانپزشک عواملی مانند موارد زیر را در نظر می گیرد:

  • محل دندان شما
  • وقتی لبخند می زنید چه مقدار از دندان را نشان می دهد
  • موقعیت بافت لثه شما
  • عملکرد دندانی که به روکش نیاز دارد
  • چقدر دندان طبیعی باقی مانده است
  • رنگ دندان های اطراف

شما همچنین می توانید با دندانپزشک خود در مورد ترجیح شخصی خود صحبت کنید.

فواید روکش دندان

با نصب روکش، نسبت به براکت یا تاج تغییرات کمتری روی دندان انجام می دهید. به گفته سازمان سلامت دندان بریتانیا، برای از بین بردن فاصله بین دندان ها یا از بین بردن عیب های کوچک دندان می توانیم از روکش استفاده کنیم. 

علاوه بر این، بعضی از بیماران برای افزایش سفیدی دندان وزیبایی طرح لبخند از ونیر کامپوزیت استفاده می کنند. در این صورت، فرایند نصب روکش عمل زیبایی به حساب می‌آید و مواردی مانند زردی، سیاهی، شکستگی یا خرد شدن دندان ها را برطرف می کند.

آیا روکش دندان باعث پوسیدگی می شود؟

خیر؛ درواقع انواع روکش دندان ساخته شده‌ است تا جای دندان های طبیعی را بگیرد و ظاهر آن ها را زیبا کند. 

وقتی برای نصب روکش به دندان پزشک مراجعه می کنید، او روکشی مخصوص شما طراحی می کند که با لبخندتان سازگار باشد.

فرقی نمی کند که بخواهید همه دندان هایتان را روکش کنید یا فقط یکی از آن ها را؛ درهر صورت روکش را مناسب با شکل و خصوصیات دندان خودتان می سازند.

یکی دیگر از اصلی ترین فایده های روکش اینست که مثل مینا رنگش عوض نمی شود.هم چنین روکش ها بسیار محکم اند و نسبت به دندان های طبیعی در برابر صدمات مقاومت بیشتری دارند.

قیمت روکش دندان

روکش دندان پایه فلزی

هزینه روکش برای هر شخص و در هر فرآیندی متفاوت است.به همین دلیل بهتر است قبل از شروع درمان راجع به آن با پزشکتان مشورت کنید.

 قیمت روکش دندان به علت استفاده از تکنیک های مدرن و مواد با کیفیت و مرغوب معمولاً گران است. مواد موررود استفاده برای ساخت روکش دندان از جمله سرامیک یا پرسلین برای اینکه کاملا شبیه دندان طبیعی به نظر برسند از کیفیت بسیار بالایی ساخته می شوند به همین علت قیمت روکش دندان افزایش می‌یابد. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید از طریق تماس با ما از قیمت دقیق روکش مطلع شوید.

ماندگاری یا طول عمر روکش دندان چقدر است؟

همه انواع روکش دندان معمولا ماندگاری زیادی دارند. بسته به نوع روکش میزان ماندگاری آن هم متفاوت است و پزشک میزان آن را به شما اطلاع می دهد اما مانند دندان های اصلی ممکن است بشکند یا خرد شود.

در صورتیکه روکش دندان شما خرد شود یا بشکند می توانید آن را ترمیم کنید یا روکش جدید را جایگزین قبلی کنید.

مراقبت های روکش دندان 

اقدامات قبل از روکش دندان

  • دندان ها و لثه هایتان باید سالم باشند. به همین خاطر قبل از روکش پزشک دندان های پوسیده را درست کرده و درصورت مشاهده بیماری، آن را درمان می کند.

  • برای کسانی که شب ها دندان‌قروچه می کنند، روکش انتخاب خوبی نیست زیرا در این صورت روکش ممکن است خرد شود یا بشکند. اگر عادت دارید شب ها دندان هایتان را به هم فشار دهید، پزشک معمولا استفاده از «محافظ دندان» را به شما پیشنهاد می کند.

  • وقتی پزشک لایه نازکی از مینای دندان ها را می تراشد، دیگر نمی توانید آن را به حالت اولیه بازگردانید یا از انجام فرایند صرف‌نظر کنید.

  • با گذشت زمان امکان دارد رفته رفته روکشها از دندان جدا یا کمی شل شوند. در این صورت وقت آن رسیده که روکشهای جدید کار بگذارید و باید به دندانپزشکی مراجعه کنید.

  • درست مانند همه فرایندهای درمانی، قبل از نصب روکش هم باید درمورد انتظاراتتان با دندان پزشک صحبت کنید. برای اینکه دندان و لثه های سالمی داشته باشید، بهتر است مرتب برای چکاپ به پزشک مراجعه کنید.

اقدامات بعد از روکش دندان

  • درصورتی که وینرها تحت فشار قرار بگیرند امکان شکسته شدنشان وجود دارد. بنابراین سعی کنید از جویدن ناخن و گاز زدن اشیاء سفت مانند یخ و ته مداد خودداری کنید.

  • چند روزی طول می کشد تا به روکشها عادت کنید. با این حال، اگر در جویدن و گاز زدن غذا مشکل داشتید حتما با پزشک خود درمیان بگذارید تا آن را برایتان درست کند.

  • هر روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید تا دندان و لثه هایتان سالم بمانند. بعد از نصب روکش هم امکان پوسیدگی دندان در زیر یا گوشه های روکش وجود دارد پس بهتر است با رعایت بهداشت دهان و دندان از پوسیدگی جلوگیری کنیم.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه