امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://bitcoin.cloob24.com
0

 

https://files.virgool.io/upload/users/127827/posts/puxhfqid02jv/87y36q3akyg6.png

با افزایش محبوبیت بازار ارزهای دیجیتال، تریدرها هر روز به دنبال روش‌های جدیدتری برای سرمایه گذاری بر روی ارز دیجیتال‌ها و انتخاب ارز مناسب برای سرمایه گذاری هستند. دامیننس بیت کوین یکی از ابزارهایی است که با استفاده از آن می‌توانید شرایط کلی بازار را با شرایط بازار بیت کوین و دیگر ارزها مقایسه کنید. در صورت استفاده درست از این ابزار شما می‌توانید متوجه شوید که آلت کوین ها قدرت بیشتری دارند یا قدرت بیت کوین بیشتر است. در ادامه این مقاله ما به صورت کامل شاخص دامیننس بیت کوین و کاربردهای آن را مقایسه خواهیم کرد تا بتوانید از این شاخص مهم در معاملات خودتان استفاده کنید.

تاریخچه دامیننس

بررسی رابطه دامیننس بیت کوین با تغییر قیمت بیت کوین از ابتدا تا به امروز در فهم روندهایی که در بلندمدت در این ارز دیجیتال شکل می‌گیرد، بسیار تأثیرگذار است. در یک دهه گذشته بیت کوین به عنوان مهم‌ترین رمزارز در بازار ارزهای دیجیتال شناخته شده است. اما آیا دامیننس یا تسلط بیت کوین نسبت به یک دهه قبل دستخوش تغییرات شده است؟ حدود یک دهه قبل بیت کوین تقریبا رقیب چندانی در بازار نداشت و می‌توان این طور گفت که دامیننس بیت کوین در ابتدا چیزی نزدیک به 100 درصد بود. اما این روند چندان پایدار نبود؛ چرا که ارزهای دیجیتال فراوانی در طول یک دهه گذشته در بازار رمزارزها عرضه شده‌اند. برآوردها نشان می‌دهد که تعداد این رمزارزها در سال 2021 از 6000 عبور کرده است.

بدون شک این مسئله روی دامیننس بیت کوین به طور مستقیم اثرگذار است. امروز ارزهای دیجیتالی مانند اتریوم وجود دارد که محبوبیت بسیار زیادی بین فعالان بازار پیدا کرده است. اما آیا این کاهش دامیننس برای بیت کوین الزاماً پیام منفی به شمار می‌رود؟ اگر این طور است پس چرا در طول سال‌های گذشته قیمت بیت کوین همواره مشغول ثبت رکوردهای افزایشی بوده است؟

واقعیت این است که همان طور که در ابتدا اشاره کردیم، افزایش یا کاهش تسلط بیت کوین در بازار رمزارزها تنها یک پارامتر از ده‌ها پارامتر مؤثر در این بازار است. شاید بهتر باشد به مفهوم دامیننس در وهله اول به چشم روند تکاملی طی شده در بازار رمزارزها نگاه کنیم. به این ترتیب متوجه می‌شویم که این بازار به چه سمت و سویی حرکت خواهد کرد. اما همه ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود.

دامیننس بیت کوین چیست؟

دامیننس بیت کوین به نسبت بین سهم بازار بیت کوین در مقایسه با ارزهای دیگر گفته می‌شود. این شاخص توسط وبسایت کوین مارکت کپ (CMC) ارائه شده است و با بررسی سهم بازار بیت کوین در مقایسه با دیگر دارایی‌های دیجیتال محاسبه می‌شود. این شاخص برای این طراحی شده که تاثیر مهم بیت کوین روی بازارهای دیگر را نمایش دهد. از نظر لغوی نیز دامیننس به معنای تسلط و سلطه می‌باشد،

تریدرها از این شاخص برای سنجش احساسات در دنیای ارز دیجیتال استفاده می‌کنند. مطمئنا سهم بازار بیت کوین یکی از شاخص‌های بسیار مهم برای سنجش احساسات سرمایه‌گذارها به شمار می‌رود. اما در سمت مقابل نوسانات قیمتی بیت کوین هم یکی دیگر از نشانه‌های تغییر احساسات مردم در دنیای ارز دیجیتال‌ها است. برای سنجش راحت‌تر این احساسات، سرمایه‌گذارها از یک شاخص تحت عنوان شاخص دامیننس بیت کوین استفاده می‌کنند.

https://files.virgool.io/upload/users/127827/posts/puxhfqid02jv/0ewejodgig7c.png

در زمان استفاده از شاخص دامیننس باید به چند نکته خیلی مهم توجه داشته‌ باشد. خیلی از سرمایه گذارها عقیده‌ای به سهم بازار ندارند و معتقد هستند که این معیار تاثیر زیادی روی نوسانات قیمتی ارز دیجیتال‌ها ندارد. دلیل این موضوع هم سرمایه‌های خفته (بیت کوین‌هایی که در والت‌های بلااستفاده گم شده‌اند یا سرمایه گذارها آنها را فراموش کرده‌اند) در بازار ارز دیجیتال‌ها است. طبق آمار حدودا 30 درصد از بیت کوین‌های ماین شده جزء سرمایه‌های خفته محسوب می‌شوند و به همین دلیل سهم بازار یک معیار قابل اعتماد محسوب نمی‌شود.

روندها در نمودار شاخص دامیننس

روند صعودی

بالارفتن شاخص BTC Dominance معرف سه نکته اساسی و مهم است:

1. جریان نقدینگی در بازار رمزارزها به سمت بیت کوین در حرکت است.

2. تقاضا برای خرید بیت کوین در بازار در حال افزایش پیداکردن است؛ در نتیجه قیمت بیت کوین روند صعودی به خود می‌گیرد.

3. از طرف دیگر با افت نقدینگی در آلت کوین‌ها عملاً شاهد کاهش ارزش بازار و قیمت آن‌ها خواهیم بود.

https://files.virgool.io/upload/users/127827/posts/puxhfqid02jv/isj6flkx9iry.png

روند نزولی

افت شاخص BTC Dominance نیز چند نکته اساسی را به تریدرها گوشزد می‌کند:

1. جریان نقدینگی در حال خروج از بیت کوین است.

2. برخلاف انتظار افت دامیننس بیت کوین لزوماً موجب کاهش قیمت آن نمی‌شود. بلکه این امکان وجود دارد که سرمایه هنگفت جدیدی به بازار وارد شده باشد که صرف خرید آلت کوین‌ها شده است. این مسئله عملاً موجب کاهش سهم بیت کوین در کل بازار رمزارزها می‌شود.

3. در بسیاری از مواقع با افت BTC Dominance قیمت بیت کوین در یک روند رنج شروع به نوسان می‌کند و افت یا صعود چشمگیری را تجربه نمی‌کند.

فهم دقیق از روند نزولی دامیننس بیت کوین می‌تواند به این ابهام ذهنی که با کاهش سهم بیت کوین در بازار قیمت آن نیز کاهش خواهد یافت، پاسخ کاملاً شفافی بدهد.

اگر می‌خواهید نمودار لحظه ای دامیننس بیت کوین را تماشا کنید می‌توانید از طریق سایت bitcoindominance.com این کار را انجام دهید. در این سایت می‌توانید دامیننس بیت کوین امروز را به‌راحتی در صفحه اول سایت مشاهده کنید و با روزهای گذشته مقایسه نمایید.

فاکتورهای موثر در شاخص دامیننس

در روزهای ابتدایی که ارز دیجیتال‌ها به وجود آمده بودند، دامیننس بیت کوین 95 درصد یا بیشتر بود زیرا تعداد آلت کوین‌هایی که می‌توانستند سرمایه جذب کنند خیلی کم بود اما با فراگیرتر شدن آلت کوین‌ها میزان دامیننس هم به شکل چشمگیری کاهش یافت.

برای مثال پس از به وجود آمدن ICOهای مختلف و رشد چشمگیر آن‌ها در سال 2017، خیلی از مردم به سرمایه‌گذاری بر روی آلت کوین‌ها روی آوردند و به همین دلیل دامیننس بیت کوین به مقدارحدودی 35٪ کاهش یافت. البته در ابتدای سال 2018 با وجود ورشکسته شدن خیلی از پروژه‌های آلت کوین، دامیننس هم به حدود 70 درصد برگشت. همچنین در ابتدای سال 2021 به دلیل افزایش سرمایه‌گذاری روی آلت کوین‌ها و خبرهای منفی که در مورد مصرف انرژی بیت کوین وجود داشت، این شاخص دوباره با کاهش چشمگیری مواجه شد.

در صورتی که فرمول دامیننس بیت کوین را مورد بررسی قرار دهیم، می‌توانیم متوجه شویم که به صورت کلی دو فاکتور زیر تاثیر بسیار زیادی بر روی این شاخص دارند:

  • سهم بازار بیت کوین
  • سهم بازار تمام ارز دیجیتال ها

این دو فاکتور مهم‌ترین مواردی هستند که تعیین کننده شاخص دامیننس هستند.

کلام پایانی

حالا که مشخص شد BTC Dominance چیست و چه کاربردی در بازار رمزارزها دارد، عمق تحلیل‌های ما در بازار ارزهای دیجیتال بیشتر می‌شود. آموزش شاخص دامیننس بیت کوین در بازار رمزارزها باید با جدیت بیشتری دنبال شود. دامیننس بیت کوین یک ابزار تحلیلی است که باید در کنار سایر ابزارها مورد ارزیابی قرار بگیرد. به هیچ عنوان نباید دامیننس بیت کوین را به عنوان تنها معیار برای ترید کردن قرار داد. این ابزار در کنار سایر تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی باید رصد شود. این کار موجب می‌شود که نگاه ما از حالت متمرکز به سمت جریان‌شناسی و فرآیندمحوری تغییر کند. کسانی که به دید سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت در بازار رمزارزها سرمایه‌گذاری کرده‌اند، نباید از این شاخص غفلت کنند.

در نهایت باید توجه داشت که بازار ارزهای دیجیتال، به هیچ عنوان برای طی‌کردن راه صد ساله در یک شب مناسب نیست. چه بسیار افرادی که با این دید به بازار ورود کرده‌اند و سرمایه اولیه خود را نیز از دست داده‌اند. برای موفقیت در این بازار در گام اول باید به خوبی آموزش دید. در ادامه باید صبر و حوصله زیادی برای رسیدن به سودهای خوب داشت. اگر به این نکات توجه شود، سودهای سرشاری در انتظار هر تریدری در این بازار خواهد بود.

 

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه