امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://bitcoin.cloob24.com
0

از جمله مفاهیم بسیار مهم و حیاتی در بازارهای سرمایه و سهام می‌توان به سبد سهام یا همان پرتفوی اشاره کرد. موفقیت در مارکت ارزهای دیجیتال نیز نیازمند آشنایی با این مفهوم و به‌کارگیری صحیح آن است. بسیاری افراد امروزه تنها در پی سیگنال بیت کوین بوده و خرید بیت کوین را در اولویت خود قرار می‌دهند. البته سرمایه‌گذاری روی بیت کوین به عنوان پادشاه رمزارزها یک مقوله‌ی بدیهی‌ست که همه به‌دنبال آن هستند. اما آیا تمرکز بر روی یک ارز و قرار دادن تمام سرمایه بر روی آن روش مناسبی‌ست؟

در این مقاله قصد داریم اهمیت سبدچینی اصولی در بازار کریپتوکارنسی را بررسی کنیم.

سبد سهام چیست؟

سبد سهام که معادل فارسی اصطلاح Portfolio است، اغلب در بازار بورس به کار می‌رود. اما در حالت کلی می‌توان آن را به همه‌ی انواع سرمایه‌گذاری تعمیم داد. هم‌چنین گفتنی‌ست این عبارت می‌تواند گستره‌ی وسیع‌تری را در بر گرفته و دارایی‌های مختلف شما را در خود جای دهد. یعنی شما می‌توانید یک پرتفوی کلی شامل طلا، ملک، ارز و کریپتوکارنسی داشته باشید.

اما در خود هر یک از این حوزه‌ها، بسیار مهم است که تنوع و پخش سرمایه را رعایت کنید. به این ترتیب که انتخاب رمزارزهایی با پتانسیل رشد مناسب، مدیریت ریسک در خرید ارزها و... به شما اطمینان دهد که سرمایه‌گذاری درستی انجام داده‌اید.

اهمیت داشتن پرتفوی مناسب

هر سرمایه‌گذاری و خرید هر ارز در مارکت رمزارزها، پتانسیل‌های سود و زیان خاص خود را دارد. میزان ریسک در هر ارز متفاوت است. هم‌چنین برخی از ارزها به دید بلند مدت، برخی به دید میان مدت و برخی دیگر برای کوتاه مدت خریداری می‌شوند.

این تفاوت‌ها باعث می‌شوند ما در یک سرمایه‌گذاری درست به دنبال ایجاد تعادلی منطقی باشیم. این تعادل منطقی به ما امکان سودی مطمئن‌تر را در بازه‌های زمانی مختلف می‌دهد. وقتی شما سرمایه‌ی خود را بین گزینه‌های مختلف پخش می‌کنید، ریسک کاهش سرمایه‌تان را کم می‌کنید. به این ترتیب اگر در یکی از این ارزها دچار ضرر شوید، بی‌شک سود در دیگر ارزها تعادل مناسبی ایجاد خواهد کرد.

حتماً از خود می‌پرسید چرا همه‌ی سرمایه‌ی خود را بر روی همان ارزهای پربازده نمی‌گذاریم؟ مسئله این‌جاست که پیش‌بینی قطعی آینده‌ی یک ارز از هیچ کسی ساخته نیست. مگر در مقاطع کوتاه مدت و در برخی موارد دریافت سیگنال بیت کوین و دیگر ارزها می‌تواند به ما کمک کند. اما در حالت کلی چنین امکانی وجود دارد و از این روست که اغلب سرمایه‌گذاران به شما پیشنهاد می‌کنند که هیچ‌گاه تمام سرمایه‌ی خود را در یک نقطه متمرکز نکنید.

در بازار رمزارزها معمولاً توصیه می‌شود اگر سرمایه‌ی قابل توجهی را وارد بازار می‌کنید، بخشی از پولتان را بر روی ارزهایی هم‌چون بیت کوین و اتریوم قرار دهید. در کنار آن می‌توانید ارزهای کوچک و ارزان‌تری را نیز با کمی ریسک بالاتر خریداری کنید.

تعریف ارزش پرتفوی

ارزش پرتفوی به کل دارایی شما در یک سبد گفته می‌شود. برای مثال در سبد خود ارزهایی را خریده‌اید که هر یک در روزهای گذشته شرایط مختلفی را تجربه کرده‌اند. برخی ممکن است رشد قابل توجهی کرده باشند. برخی کاهش قیمت داشته و برخی دیگر ثابت مانده باشند. ارزش پرتفوی شما عبارت است از میانگین سود و زیانی که از همه‌ی این ارزها به دست آورده‌اید.

گاهی با ایجاد نوسانات زیاد در بازار کریپتوکارنسی، ارزش برخی سبدها تاثیر بیشتری پذیرفته و کاهش محسوس‌تری را به خود می‌بینند. در این شرایط شما می‌توانید با داشتن مقدار مناسبی تتر یا هر استیبل کوین دیگری، تاثیرپذیری سبد خود را در برابر نوسانات بالا ببرید. هر چند این موضوع می‌تواند میزان سود شما را نیز در زمان رشدها تحت تاثیر قرار دهد، با این وجود این کاهش ریسک می‌تواند تصمیمی منطقی و درست باشد. هم‌چنین داشتن مقداری تتر همواره شما را برای خرید در هنگام دریافت سیگنال بیت کوین یا ارزهای دیگر آماده نگه می‌دارد.

بهترین پرتفوی رمزارز چه ویژگی‌هایی دارد؟

حال که با مفهوم پرتفوی و اهمیت آن آشنا شده‌اید، وقت آن است به نکاتی اشاره کنیم که به شما در انتخاب بهترین پرتفوی کمک خواهند کرد. پس از انتخاب یک پرتفوی خوب اقدام به خرید آن از یک صرافی معتبر کنید. در انتخاب صرافی نیز به مواردی هم‌چون کارمزد توجه کنید. برای مثال کارمزد صرافی کوینکس بسیار پایین است و با توجه به عدم تحریم ایرانیان در این صرافی استفاده از آن توصیه می‌شود.

اما به سراغ ویژگی‌های یک سبد ارز خوب برویم:

پرتفوی خوب به هیچ وجه تک سهم نیست

این نکته را بدانید که هر چه تعداد ارزهایی که در سبد خود دارید کم‌تر باشد، ریسک سرمایه‌گذاری‌تان بالا خواهد رفت. سبد تک سهم به سبدی گفته می‌شود که تنها یک رمزارز در آن قرار دارد. در چنین شرایطی کوچک‌ترین تغییرات در بازار می‌تواند شما را متحمل ضررهای سنگین کند. اتفاقات مختلف و اخبار فاندامنتال از جمله عواملی هستند که گاهی برخی از کریپتوکارنسی‌ها را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهند. حال تصور کنید یکی از این ارزها، همانی باشد که شما خریده‌اید.

تعداد مناسبی رمزارز انتخاب کنید

آلت کوین‌های بسیاری وجود دارند که با خرید آن‌ها می‌توانید سبد خود را رونق ببخشید. خرید اغلب آلت کوین‌ها نیز کار به هیچ عنوان سختی نیست. همان‌طور که گفتیم کارمزد صرافی کوینکس بسیار پایین است و می‌توانید بسیاری از آلت کوین‌ها را در آن خریداری کنید. اگر ارزی که می‌خواهید در این صرافی نیست می‌توانید به سراغ بایننس یا دیگر اکسچنج‌ها بروید.

سرمایه را در سبد پخش کنید

برخی از ارزها هستند که می‌توان گفت ریسک کم‌تری دارند. برای مثال ارزهایی با مارکت‌کپ خیلی زیاد عموماً در صورت افت قیمت تغییر چندانی نخواهند داشت. از این رو داشتن چنین ارزهایی در سبد به شما کمک می‌کند بخش قابل توجه از سرمایه‌تان را در امنیت نگه دارید. معمولاً توصیه می‌شود سرمایه‌ی بیشتری را برای چنین ارزهایی کنار بگذارید.

بسیاری از ارزهایی که به تازگی در حال اجرای ایردراپ هستند ممکن است در آینده به خوبی بدرخشند. اما عکس این موضوع نیز امکان‌پذیر است. اگر نمی‌خواهید خودتان را از چنین شانس‌هایی محروم کنید می‌توانید با خاطر آسوده سرمایه‌ی کم‌تری را در آن‌ها قرار دهید.

چگونه بهترین ارزها را برای پرتفوی خود انتخاب کنیم؟

انتخاب بهترین ارزها برای سرمایه‌گذاری یکی از نکات بسیار مهم در خرید رمزارزهاست. پیش از هر چیز بهتر است بدانید عدم داشتن دانش کافی در این زمینه می‌تواند سرمایه‌ی شما را در معرض خطر قرار دهد. لذا بهتر است ابتدا به سراغ دریافت آموزش‌های لازم در این زمینه بروید. در این آموزش‌ها شما خواهید آموخت که یک ارز و یا یک پروژه‌ی کریپتوکارنسی را باید از چه جهاتی مورد بررسی قرار دهید.

در زیر برخی از مسائلی را که در این زمینه می‌توانند به شما کمک کنند معرفی می‌کنیم.

تحلیل فاندامنتال: با بررسی ویژگی‌های پروژه، رودمپ، تیم مدیریتی و تیم برنامه‌نویسی و... می‌توانید ارزش و قدرت یک رمزارز را دریابید.بررسی وایت پیپر ارز: وایت پیپر را می‌توان مهم‌ترین سندی دانست که با بررسی آن شناخت کاملی از آن ارز پیدا خواهید کرد.تحلیل تکنیکال: با توجه به نمودار و روند قیمت ارز می‌توان تا حدودی آینده‌ی نزدیک آن را پیش‌بینی کرد.بررسی ویژگی‌های فنی پروژه: چگونه ماین می‌شود؟ شبکه‌ی آن از چه نوعی‌ست؟ امنیت آن در چه سطحی‌ست؟ نقاط قوت و ضعف آن کدامند؟ چه میزان از توکن‌هایش در گردش بوده و میزان کل توکن‌های آن چقدر است؟دریافت مشاوره از متخصصین.
تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه