امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://bitcoin.cloob24.com
0

بررسی چرخه عمر و زنجیره تأمین برخی محصولات LG:

تلویزیون 3 بعدی هوشمند:

این محصول در مرحله بلوغ قرار دارد و شرکت LG برای اصلاح و ایجاد تمایز با تلویزیون های سایر رقبا در این صنعت، ویژگی های خاصی از لحاظ ظاهر صفحه نمایشگر تلویزیون ها، تکنولوژی پیشرفته به کار گرفته شده در تولید آن ها،کیفیت تصویر فوق العاده و ویژگی هوشمند بودن را به این محصول اضافه کرده است. قیمت تلویزیون های 3بعدی هوشمند LG با توجه به دستیابی به سطح رقبا تعیین شده است تا بتواند با این روش آن ها را مغلوب کند. توزیع این محصول بصورت گسترده در تمام نمایندگی های این شرکت صورت می گیرد و برای شکست رقبا تخفیف های تجاری سنگین و عمده ای را برای خریدارانش در نظر می گیرد. در این مرحله تبلیغات با تأکید بر نام تجاری LG و پیشنهادات ویژه فروش مثل فروش های جشنواره ای و به مناسبت های خاص... صورت می گیرد. فروش این محصول در بیشترین حد نسبت به مراحل قبل قرار دارد و خریداران وفادار به این نام تجاری افزایش یافته اند. با توجه به اینکه اولین تلویزیون LG در سال 1965 تولید شده و امروزه زمانی در حدود 47 سال از تولید این محصول می گذرد، باید گفت که شرکت به خوبی توانسته است در این صنعت رقابت کرده، با وجود تعداد زیاد رقبا موفق باشد و زمان زیادی را در مرحله بلوغ برای تلویزیون در انواع مختلف بماند. سودآوری شرکت در تولید تلویزیون در این مرحله به حداکثر خود رسیده است.

زنجیره ارزش: مواد و قطعات اولیه مورد نیاز تلویزیون زیر نظر شرکت گلدیران مرکزی از کشور کره توسط شرکت زیر مجموعه گلدیران به نام گلدیمکس وارد شده و به شرکت صنایع گلدیران فرستاده می شود. این شرکت شامل 3 بخش مالی اداری، زنجیره تأمین، برنامه ریزی و پشتیبانی است. بخش زنجیره تأمین عهده دار خرید و برنامه ریزی ارسال برای توزیع کنندگان (شامل 6 شرکت مستقل)، تعیین Order Point و EOQ می باشد. بخش برنامه ریزی و پشتیبانی با توجه به اطلاعاتی که از SCM می گیرد، برنامه ریزی تولید را انجام می دهد و همچنین وظیفه پشتیبانی محصولاتی که از کره وارد می شوند را بعهده دارد تا در صورتیکه کالای وارد شده ایراد یا نقصی داشت، در این زمینه با شرکت کره ای مذاکره کند. پس از بررسی های لازمه  مواد و قطعات اولیه به انبارهای کارخانه واقع در کاسپین قزوین فرستاده شود تا محصول های نهایی را تولید کنند. مرحله مونتاژ هر نوع تلویزیون زیر نظر مهندسین مجرب مربوطه درخط تولید انجام می گیرد و زمانیکه محصول نهایی تولید و کنترل کیفیت شد، بسته بندی شده و در انبارهای کارخانه ذخیره می گردد تا زمان ارسال آن ها به شرکت مادر برسد. این محصولات توسط کامیون های یکی از شرکت های زیر مجموعه به نام شرکت گلد لوجستیک به انبارهای این شرکت حمل می گردند تا با هماهنگی واحد بازاریابی و فروش شرکت مادر در زمان مناسب به نمایندگی های شرکت در سراسر کشور توزیع گردند. شایان ذکر است که سازمان در تمامی استان های کشور دارای نمایندگی های فروش می باشد. فعالیت های مربوط به تبلیغات  LG شامل نصب بیلبوردها، انتشار بروشورها، مجله...توسط شرکت تبلیغ نوین که باز هم یکی از شرکت های زیرمجموعه است انجام می گیرد. سپس نوبت به ارائه خدمات به مشتریان می رسد که توسط شرکت خدمات گلدیران که یکی از مهمترین هلدینگ های شرکت است. این مرکز با بکار گیری بیش از 150 نفر نیروی متخصص در دفتر مرکزی خدمات تهران و همچنین شبکه گسترده خدمات پس از فروش در سراسر ایران با بیش از 400 نماینده در خدمت مشتریان محترم ال جی می باشد. مجموعه تحت پوشش این مرکز ارائه خدمات گارانتی، نصب، تعمیرات و پشتیبانی محصولات صوتی تصویری و لوازم خانگی شرکت ال جی الکترونیکس را عهده دار است. این شرکت شامل بخش های ذیل می باشد که هریک خدمات مربوطه را ارائه می دهند:

مرکز اطلاعات: این قسمت وظیفه پاسخگویی و اطلاع رسانی مشتریان گلدیران را بعهده دارد. ثبت و پیگیری فاکتورها، مشاوره ها، شکایات و نظر سنجی از مشتریان جهت ارائه سرویس مناسب از وظایف این قسمت است.

امور نمایندگان: این بخش وظیفه پشتیبانی نمایندگان، اعطاء یا لغو نمایندگی و ساماندهی وضعیت نمایندگان شرکت خدمات گلدیران را بعهده دارد.

تضمین کیفیت: این بخش وظیفه پشتیبانی فنی، آموزش و کنترل عملکرد فنی نمایندگان را بعهده دارد.

پشتیبانی قطعات: این بخش وظیفه پشتیبانی تهیه و تدارک قطعات مورد نیاز نمایندگان و مشتریان را بعهده دارد.

امورمشتریان: این بخش وظیفه رسیدگی به شکایات مشتریان و جلب رضایت آنها را بعهده دارد.

مالی: این بخش کلیه امورات مالی نمایندگان،کارکنان و شرکت خدمات گلدیران را بعهده دارد.

منابع انسانی: این بخش امورات استخدام و نگهداشت کارکنان شرکت خدمات گلدیران را بعهده دارد.

برنامه ریزی: این قسمت وظیفه برنامه ریزی، استاندارد سازی بخشهای مختلف و اندازه گیری عملکرد آنها را بعهده دارد.

جارو برقی:

این محصول در بین سایر محصولات LG در مرحله معرفی قرار دارد و مدتی است که در کارخانه کاسپین قزوین تولید می شود به همین منظور تولید آن محدود است و قیمت آن نسبتاً پایین است. توزیع آن بصورت انتخابی در نمایندگی های خود LG می باشد و هزینه های زیادی برای تبلیغات این محصول جهت شناساندن و آگاهی دادن در مورد آن به مشتریان و توزیع کنندگان اولیه صورت می گیرد. مثلاً در جشنواره های LG در ازاء خرید چند محصول مشخص شده، یک جاروبرقی به مشتری هدیه داده می شود. بنابراین می توان گفت پیشبرد فروش گسترده و وسیعی برای تشویق  مشتریان به امتحان این محصول انجام می شود. در این مرحله سودآوری این محصول چندان نیست ولی رقبای تولیدکننده لوازم خانگی اکثراً در زمینه تولید جاروبرقی هم فعالیت دارند و نمی توان گفت تعداد رقبا کم است. مرحله معرفی حدوداً تا دو سال طول خواهد داشت.

زنجیره ارزش:زنجیره ارزش این محصول نیز مانند تلویزیون بوده و همان مراحل را طی می کند البته با قطعات مربوطه، زیر نظر مهندسین و مسئولان مربوطه و با ارائه خدمات مرتبط با محصول.

 

یخچال ساید بای ساید:

شرکت LG سال هاست که در تولید یخچال فعالیت دارد و محصولات با کیفیت بالایی را به بازار ارائه می کند. بنابراین یخچال در مرحله بلوغ خود قرار دارد و به خوبی توانسته در این دوره باقی بماند. ویژگی های این محصول در طی این سال ها متناسب با سلیقه مشتری و رشد تکنولوژی تغییر کرده و شرکت به گونه ای متمایز سعی در توسعه نسل بعدی این محصول را دارد. چون رقبا در این صنعت زیاد می باشند و محصولات از نظر ویژگی ها بسیار به هم نزدیک هستند، سیاست قیمت گذاری برای دستیابی به سطح رقبا یا غلبه بر آن ها طراحی می شود و  توزیع بطور گسترده و تخفیف های تجاری سنگین و عمده برای شکست رقبا انجام می گیرد. در امر تبلیغات، بیشتر تأکید بر ارائه محصولات و خدمات متمایز LG بوده و پیشنهادات ویژه ای مثل جشنواره ها و تخفیفات به مناسبت های خاص ارائه می گردد. افزایش فروش شرکت برای پیشبرد فروش با تأکید بر نام تجاری LG انجام می شود.

زنجیره ارزش: یخچال های LG وارداتی از کشور کره هستند، بنابراین زنجیره ارزش این محصول وارداتی بدین صورت است که ابتدا متناسب با نیاز و تقای بازار سفارش محصول توسط شرکت گلدیران مرکزی (مادر) به شرکت گلدیمکس که در دبی قرار دارد و جهت واردات وانجام امور تجاری تأسیس شده، داده می شود. این شرکت نیز پس از دادن سفارشات و دریافت آن ها از کشور کره، این محصولات را به شرکت گلدیران کیش ارسال می کند. در آنجا هم پس از اینکه امور تجاری مربوطه انجام گرفت، محصولات توسط کامیون های یکی از شرکت های زیر مجموعه به نام شرکت گلد لوجستیک به انبارهای شرکت گلدیران مرکزی حمل می گردند تا با هماهنگی واحد بازاریابی و فروش شرکت مادر در زمان مناسب به نمایندگی های شرکت در سراسر کشور توزیع گردند. شایان ذکر است که سازمان در تمامی استان های کشور دارای نمایندگی های فروش می باشد (تدارکات برون سازمانی). سپس نوبت بازاریابی و فروش محصولات است که توسط تبلیغات و پیشبرد فروش انجام می شود تا مشتریان را از ویژگی های محصول آگاه کرده و آن ها را ترغیب به خرید نمایند. فعالیت های مربوط به تبلیغات  LG شامل نصب بیلبوردها، انتشار بروشورها، مجله...توسط شرکت تبلیغ نوین که باز هم یکی از شرکت های زیرمجموعه است انجام می گیرد. سپس نوبت به ارائه خدمات به مشتریان می رسد که توسط شرکت خدمات گلدیران که یکی از مهمترین هلدینگ های شرکت است. این مرکز با بکار گیری بیش از 150 نفر نیروی متخصص در دفتر مرکزی خدمات تهران و همچنین شبکه گسترده خدمات پس از فروش در سراسر ایران با بیش از 400 نماینده در خدمت مشتریان محترم ال جی می باشد. مجموعه تحت پوشش این مرکز ارائه خدمات گارانتی، نصب، تعمیرات و پشتیبانی محصولات صوتی تصویری و لوازم خانگی شرکت ال جی الکترونیکس را عهده دار است. این شرکت شامل بخش های ذیل می باشد که هریک خدمات مربوطه را ارائه می دهند:

مرکز اطلاعات: این قسمت وظیفه پاسخگویی و اطلاع رسانی مشتریان گلدیران را بعهده دارد. ثبت و پیگیری فاکتورها، مشاوره ها، شکایات و نظر سنجی از مشتریان جهت ارائه سرویس مناسب از وظایف این قسمت است.

امور نمایندگان: این بخش وظیفه پشتیبانی نمایندگان، اعطاء یا لغو نمایندگی و ساماندهی وضعیت نمایندگان شرکت خدمات گلدیران را بعهده دارد.

تضمین کیفیت: این بخش وظیفه پشتیبانی فنی، آموزش و کنترل عملکرد فنی نمایندگان را بعهده دارد.

پشتیبانی قطعات: این بخش وظیفه پشتیبانی تهیه و تدارک قطعات مورد نیاز نمایندگان و مشتریان را بعهده دارد.

امورمشتریان: این بخش وظیفه رسیدگی به شکایات مشتریان و جلب رضایت آنها را بعهده دارد.

مالی: این بخش کلیه امورات مالی نمایندگان،کارکنان و شرکت خدمات گلدیران را بعهده دارد.

منابع انسانی: این بخش امورات استخدام و نگهداشت کارکنان شرکت خدمات گلدیران را بعهده دارد.

برنامه ریزی: این قسمت وظیفه برنامه ریزی، استاندارد سازی بخشهای مختلف و اندازه گیری عملکرد آنها را بعهده دارد.

تصفیه هوا:

این محصول در دسته محصولات سلامتی سازمان قرار دارد. دستگاه های تصفیه هوای LG در مرحله رشد از چرخه حیاتشان قرار دارند. توسعه وگسترش این محصولات به گونه ای متنوع با ویژگی های بدون نیاز به تعویض فیلتر، مصرف برق پایین، دارای مرطوب کننده طبیعی، نورپردازی هوشمند بر اساس میزان آلودگی هوا و دارای کنترل از راه دور و... صورت گرفته است. قیمت این محصول کمی بالاتر از مرحله معرفی آن تعیین می شود و تخفیف های تجاری که برای آن درنظر گرفته شده محدود است و در نمایندگی های LG بطور گسترده توزیع می گردد. تبلیغات دستگاه های تصفیه هوا با نام تجاری LG حاکی از کیفیت خوب این محصولات داشته و مشتریان را از ویژگی های دستگاه های تصفیه آگاه کرده و آن ها را تشویق به استفاده از این محصول می نماید. پیشبرد فروش از مرحله قبل کمتر شده و حضور رقبا در این مرحله پررنگ تر می باشد. این مرحله معمولاً 2 تا 5 سال طول می کشد و سودآوری آن هم رو به افزایش است.

زنجیره ارزش: از آنجاییکه این محصول نیز یک محصول وارداتی است، زنجیره ارزش آن همانند یخچال ساید بای ساید است که در بالا کامل توضیح داده شد.

منبع: http://mba-marketing.blogfa.com/

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه