امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://bitcoin.cloob24.com
0

مقدمه:

امروزه جهان پیشرفته،شعار«انسان سالم در محیط سالم» را سرلوحه کار خویش قرار داده اند. چرا که نیروی انسانی مهمترین سرمایه هر جامعه ای در دنیای صنعتی و مدرن است. در واقع بدون ایجاد فضای سازمانی سالم در درون سازمان و سازماندهی روابط انسانی بین کارکنان، برقراری رابطه صحیح با خارج و مخاطبان در جامعه امکان پذیر نخواهد بود.

شعارروزجهانی بهداشت حرفه ای درسال 2009 «سلامت زیستن در محیط کار، حق اولیه هر انسان» است.

با توجه به مشارکت های روز افزون و مسئولیت های سنگین زنان در جامعه و با توجه به محوری بودن نقش آنها در تحکیم خانواده و نقش پررنگ آنها در اجتماع ضروری است جهت تأمین بهداشت و سلامت این گروه کوشش نموده تا بتوانند از این طریق در کل جامعه سلامتی را به ارمغان بیاورند قانون اساسی جمهوی اسلامی ایران با حمایت از حقوق انسانی، اجتماعی و فرهنگی همه افراد اعم از زن و مرد، سلامت افراد را یک حق اساسی دانسته و تأمین نیازهای سلامت آنها را تکلیف اصلی دولت شمرده است.

مسئولیت و نقشهای چند گانه و متعدد زنان سلامت آنان را مورد تهدید قرار می دهد. در بسیاری از جوامع زنان بار مضاعفی را تحمل می کنند و از آنها انتظار می رود که هم مسئول کارهای خانه باشند و به نیازهای همسر و فرزندانشان و گاهی خویشاوندان دیگر رسیدگی کنند و هم در بیرون خانه برای کسب درآمد کار کنند.

محققان در یک مطالعه چند ساله روی بیش از 10 هزار نفر دریافتند، استرس زیاد و نگرانی از بروز مشکل در کار، روند پیشرفت کار را کند و فرد را تحت فشار قرار می دهد که این رفتارها زنان را بیشتر تخت تاثیر قرار می دهد.در این تحقیق 12 ساله مشخص شد خانم های زیر 50 سال که در محیط های کاری پر استرس کار می کنند به طور متوسط 68 درصد بیشتر تحت تاثیر قرار گرفته و مبتلا به عوارض قلبی می شوند.

بدیهی است که در راستای ارتقا ء سلامت زنان شاغل، ضریب اطمینان، زمانی بالا خواهد گرفت

محیط کارشان دارای فضایی سالم باشد یعنی محیطی انعطاف پذیر، با سازماندهی هدفمند که سبب تقویت روحیه و علاقه مندی به کار شود.در تصمیم گیری ها مشارکت جویند، از توان و استعدادشان استفاده گردد وبتوانند از منابع و امکانات موجود استفاده بهینه ببرند.

این پژوهش تحت عنوان «بررسی سلامت سازمانی محل کار زنان شاغل و تاثیر آن بر سلامت روان زنان در سال 1388 در شهرکرد با جامعه آماری 1573 زن شاغل در موسسات دولتی و غیر دولتی که تعداد خانم های شاغل در آن موسسات، بیش از 20 نفر می باشند، در صددآن است که اولا"تاثیر سلامت سازمانی را بر سلامت روان زنان بسنجد ثانیا" رابطه سن وتجربه کاری، نوع شغل، میزان حقوق و درآمد را بر سلامت روان بررسی نماید.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه