امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://bitcoin.cloob24.com
0

روش پژوهش در این مطالعه از کتابها و مقاله های مربوط به مطالعات کیفی و کمی نمایه شده در پایگاههای اطلاعاتی همچون SID،مگیران، ایرانداک، گوگل اسکولار، پورتال علوم انسانی، ساینس دایرکت و... استفاده شده است. کلید واژه های استفاده شده برای سرچ عبارت بودند از: یادگیری مشارکتی، تاثیر تدریس مشارکتی بر موفقیت تحصیلی، عوامل موثر بر موفقیت و پیشرفت تحصیلی.

مبانی نظری

پیشرفت تحصیلی

پیشرفت تحصیلی بیانگر میزان دستیابی به استانداردها و اهداف آموزشی است. به عبارت دیگر، به معنای موفقیت است و برای تعیین پیشرفت در تحصیل به کار میرود. پیشرفت تحصیلی سنجشی، از طریق آزمون تعریف می شود و در مفهوم کلی در حالی که متمایز از آزمونهای استعداد و هوش می باشد، آنچه را که در ریاضیات، تاریخ و غیره انجام گرفته است را میسنجد. به عبارت دیگر، پیشرفت تحصیلی

از شاگردان پیشرفت در دروسی همچون خواندن، نوشتن، حساب، علوم و تاریخ که به مهارت توسعه در حوزههایی از قبیل صنعت و تربیت بدنی مربوط می شود را میطلبد. مفهوم پیشرفت تحصیلی جوانب مختلفی دارد که رابطه بسیاری با شخصیت دانشآموزان کم سن دارد؛ حس موفقیت سر آغاز احساس خوب و احترام به خود است و حس شکست سر آغاز خشم و انتقاد از خود می باشد. بنابراین پیشرفت تحصیلی ممکن است به عنوان سنجشی از دانش، دریافت مهارتهایی در درس تخصصی یا گروهی از دروس تعریف شود. پیشرفت تحصیلی بر پیشرفت در درس مجزا و یا نمرات کل ترکیب یافته از چندین درس اشاره دارد. از این رو پیشرفت تحصیلی به کیفیت یادگیری کسب شده در یک درس و یا گروهی از دروس پس از یک دوره آموزشی می پردازد. محتوای آموزشی ممکن است بین کشورها و یا مناطق یک کشور متفاوت باشد؛ در حالی که روند تحصیل کم و بیش در همه جا یکسان است. فرآیند آموزشگاهی کم و بیش در هر جا شبیه به هم است. بیشتر محتوای آموزشی در مدارس طبق قاعدهای منظور می شوند که طبق آن قاعده یادگیری که در یک ترم یا سال صورت می گیرد، پایه یا پیش نیاز یادگیری که در ترم یا سال بعد ارائه می شود به شمار میرود. در هر مرحله در مدارس تعدادی سنجش پیشرفت تحصیلی به عنوان تعیین کننده موقعیت دانشآموزان و اساسی برای تصمیمگیری درباره معتقد است که پیشرفت ٣ فرصتهای بعدی برای یادگیری در مراحل بعدی به کار برده می شود. ترو تحصیلی یا آموزشی توانایی فعلیت یافته یا میزان توانش در تکالیف مدرسه می باشد که معمولاً به وسیله آزمونهای استاندارد مورد سنجش قرار می گیرند و به صورت واحدهای"سن یا پایه" بازگو می شوند و بر هنجارهای برگرفته از نمونهگیری گسترده از عملکرد شاگردان استوار می باشد.پیشرفت تحصیلی با فراگیری اصول و توانایی عمل کردن موثر بر روی اهداف و موضوعات مرتبط است. پیشرفت در مدرسه یا دانشکده را می توان به معنای هرگونه یادگیری مطلوبی دانست که در دانشآموزان مشاهده می شود. از اینرو هر رفتاری که فرا گرفته می شود ممکن است در چهارچوب پیشرفت جای گیرد. پیشرفت و عملکرد آموزشی نقش مهمی را در تعیین موقعیتهای افراد جامعه ایفاء می کنند. عملکرد تحصیلی خوب کلید موفقیت در پیشرفت از مدرسه تا دانشکده، دانشگاه و بعدها در دنیای کار می باشد. در جامعه، فرد به دلیل عملکرد تحصیلی خود بسیار محترم شمرده می شود.عملکرد تحصیلی خودانگاره فرد را می سازد و بر کل شخصیت وی اثر می گذارد. پیشرفت تحصیلی نه تنها در سطح فردی مهم می باشد بلکه پیشرفت کشور به آن وابسته است، چرا که استاندارد آموزشی مردم آن کشور را بالا میبرد و دانشمندان باهوشی را تحویل جامعه می دهد (رحمانی، ١٣٩6)

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه