امروز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 http://bitcoin.cloob24.com
0

دیابت در سالمندان

دیابت یکی از شایع ترین بیماری ها در سالمندان ی باشد ه در صورت رعایت و درمان نکردن، عوارض جدی ای به دنبال دارد و در این مقاله به انواع آن به همراه درمان بیماری قند خون پرداخته ایم بنابراین ادامه مقاله را از دست ندهید.

افت قند خون در خواب

دیابت در سالمندان یا بیماری قند خون از جمله بیماری هایی است که اغلب افرا مسن را درگیر خود می کند و درمانی سخت به دنبال دارد، در یک تعریف کلی می توان گفت برای تبدیل گلوکز به انرژی بدن انسولین ترشح می کند، هنگامی که بدن انسان در استفاده و یا ایجاد آن دچار مشکل شود فرد دچار بیماری قند خون بالا می شود. می توان گفت که حدود 11 درصد از جمعیت ایران به این بیماری دچار هستند که عواملی از جمله نداشتن تحرک کافی و اضافه وزن، فشار خون و چربی خون درصد افزایش دیابت را در افراد بالای 45 سال افزایش می دهد، قند خون که با بالارفتن سن شیوع پیدا می کندو زمینه ساز بیماری های قلبی و عروقی می شود فرد مبتلا باید تحت نظر پزشک و پرستار باشد. افرادی که دچار به این بیماری هستند نباید از اهمیت درمان و پیشگیری آن صلب نظر کنند زیرا عوارض جدی ای به دنبال خود دارد که در این مقاله به این موضوع کاملا می پردازیم.

دیابت یا قند خون چیست؟

قند خون نرمال در سنین مختلف

دیابت در اثر اختلال در متابولیسم بدن ایجاد می شود به این صورت که هنگامی که گلوکز در جریان خون باشد وظیفه ی لوزالمعده رهاسازی انسولین بوده که بعد از وارد شدن گلوکز به داخل سلول ها سبب تولید انرژی می شود اگر بدن فردی به حد کافی و مناسب انسولین تولید نکند و بدن توانایی ایجاد و استفاده از آن را نداشته باشد فرد دچار بالارفتن قند خون شده و در سوخت و ساز بدن وی اختلال ایجاد می شود، مرض قند همانطورکه ذکر است حاصل مختل شدن متابولیکی بدن می باشد و چند نوع است که شامل 

  1. دیابت نوع1

  2. دیابت نوع2

  3. دیابت بی مزه

می باشد که با بالارفتن سن بیشتر نمایان می شود، الخصوص افراد بین 60 تا70 سال که نسبت به سایر افراد در معرض خطر هستند که در راستای رژیم غذای نا مناسب و سبک زندگی اشتباه دچار به این بیماری شده اندو برخی از آن ها ناچار به تزریق انسولین به بدن خود هستند، برای نگهداری از این سالمندان فردی متخصص و با تجربه باید وظیفه ی نگهداری و مراقبت از عزیز شما را به عهده بگیرید که پیشنهاد ما به شما پرستار خصوصی در منزل می باشد که تمامی نگرانی های شما در این باره با دانستن تمامی روش های درمانی و پیشگیری دیابت برطرف می کند

علائم بیماری دیابت یا قندخون

  • در متن ذیل به برخی از نشانه های مرض قند خون پرداخته ایم.
  • یبوست، تکرر ادرار و شب اداری
  • خشک شدن و ترک خوردن پوست فرد سالمند
  • تشنگی و خشک شدن دهان
  • گرسنگی بیش ازحد و پرخوری
  • تغییر در عادات رفتاری
  • کاهش غیر طبیعی و ناگهانی وزن بدن فرد
  • تارشدن دید 
  • ایجاد عفونت در ادرار
  • سستی و بیحالی فرد مبتلا
  • ایجاد عفونت و تاخیر در بهبودی رخم ها

البته این نکته را در نظر بگیرید که ممکن است فرد مبتلا تمامی این علائم را نداشته باشد از آنجایی که نیمی از سالمندان به بیماری دیابت دچار می شوند و علائم مشخصی در فرد دیده نشود بنابراین باید برای چک کردن این بیماری از آزمایش قند به صورت ناشتا استفاده شود. 16 درصد از افرادی مسنی که به بیماری مرض قند رنج میبرند، دچار زوال عقل و آلزایمر نیز می شوند. بااین حساب می توان گفت داشتن یک پرستار شبانه روزی در منزل مزیت های بسیاری دارد.

تشخیص بیماری دیابت و قندخون

افت قند خون در خواب

ابتدا برای تشخیص مقدار قندخون باید از آزمایش های مربوطه بهره مند شد. به این صورت که به صورت ناشتا ابتدا قند خون را اندازه گیری کرده و بعد از دو ساعت مقداری شیرینی مصرف و سپس مجددا میزان قند خون را اندازه بگیرید چنانچه میزان قند خون از حد مناسب و نرمال فراتر بود، این نکته را مد نظر داشته باشید اگر میزان قند خون از 110 میلی متر (ناشتا) تجاوز کرد بدان معنا می باشد که فرد مبتلا به بیماری قند خون است و پرستار سالمند علاوه بر رعایت رژیم غذایی مناسب باید به طور مرتب میزان قند خون سالمند را مورد بررسی قرار دهد تا در صورت لزوم با پزشک وی مطرح کند. همانگونه که ذکر شد فردی که در معرض و ابتلا به این بیماری است دچار تشنگی و گرسنگی و در عین حال کم کردن وزن زیادی می شود.

جدول قند خون در بزرگسالان

نوع آزمایش طبیعی پیش‌دیابنی دیابتی
قند خون ناشتا کمتر از 108 mg/dL 108 تا 125 mg/dL 126 mg/dL به بالا
قند خون 2 ساعته کمتر از 140 mg/dL 140 تا 199 mg/dL 200 mg/dL به بالا
قند خون تصادفی کمتر از 200 mg/dL __ 200 mg/dL به بالا

انواع قند خون یا دیابت سالمندان

  • پیش دیابت

اگر فردی آزمایش قند خون داد و میزان قند خون وی بین 180 تا 125 میلی گرم بود به معنای آن است که میزان قندی که در خون وی قرار دارد بالا می باشد ولی فرد هنوز مبتلا به این بیماری نشده و در اثر زندگی ناسالم و مصرف غذاهای نامناسب امکان ابتلا به قندخون نوع 2 در آینده وجود دارد. این فرد با داشتن سابقه ی خانوادگی به این بیماری می تواند با اصلاح سبک زندگی از ابتلا به بیماری جلوگیری کند

  • دیابت نوع 1

اغلب افرادی که به این نوع از بیماری دچار می شوند اکثرا به صورت مادرزادی بوده که بدن نمی توانید انسولین ورد نیاز بدن را تولید کند از این روی این بیماران برای استفاده از گلوکز موجود در غذا باید انسولین به بدن وی تزریق شود که به نام دیابت جوانان نامیده می شود و افرادی که دچار این بیماری هستند اکثر در جوانان و کودکان نمایان می شود و متاسفانه پیشگیری برای آن وجود ندارد و موجب بیماری های کلیوی، آسیب به پاها و آسیب عصبی می شود.

  • دیابت نوع 2

شایع ترین نوع دیابت، دیابت نوع دوم می باشد که بدن در این بیماری نمی تواند انسولین تولید کنند و یا اینکه توانایی استفاده از انسولین را ندارد افرادی که دارای اضافه وزن و چاقی هستند ودر خانواده خود افرادی را دارند که از این بیماری رنج می کند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند و اغلب بیش از 40 سال سن دارند این افراد گاهی هیچ گونه علائمی ندارد و برخی دیگر نیز نشان هایی که بالاتر به آن پرداختیم از جمله کاهش وزن زیاد و تکرر ادرار دارند.

  • دیابت بی مزه

این نوع از دیابت به گونه ای می باشد که مایعات بدن برابری خود را از دست می دهند و در نتیجه ی تشنگی های بیش از حد فرد موجب زیاد شدن سطح قند خون می شود.

عوارض دیابت در سالمندان

بیماری قند خون یکی از سخت ترین بیماری ها بین افراد می باشد و عوارضی را برای فرد ایجاد می کنند که شامل موارد زیر است.

  • ایجاد بیماری های لثه ای
  • مشکلات کلیوی
  • بیماری های چشمی
  • بیماری های قلبی
  • مشکلاتی از قبیل بی حسی و پدیدار شدن زخم ها

علائم افت قند خون

دانستن اینکه چگونه افت قند صورت می گیرد یکی ازمهم ترین مسئله های این بیماری است که در این مقاله به اشاره می کنیم، این علائم شامل تحریک پزیری فرد، پریدن رنگ فرد بیمار، عرق کردن، سرد شدن بدن وی، سرگیجه و لرزش اندام های بدن اون می باشد، هنگامی که شاهد این نشانه ها بودید می توانید با مصرف یک عدد قرص گلوکز و یا چیز شیرین مانند شکلات این مشکل را حل کنید گاهی ممکن افت قند خون در خواب نیز رخ بدهد.

درمان دیابت در افراد مسن

لیست غذای دیابتی ها

متاسافانه باید این نکته را بیان کنیم که هیچ درمانی برای دیابت وجود ندارد و تنها در صورتی که دچار پیش دیابت هستید می توانید بارعایت نکات رژیم غذایی و زندگی سالم از ابتلا تا حدی پیشگیری کنید.

برای درمان دیابت نوع اول می توان به این موضوع اشاره کرد که از آنجایی که پانکراس انسولین ایجاد نمی کند، تزریق انسولین مناسب است، افردی که این نوع بیماری قند خون دچار هستند علاوه بر کنترل مدام سطح قند هستند باید از رژیم غذایی سالم و ورزش های منظم بهره من شوند و برای درمان دیابت نوع دوم اگر دیابت زیاد پیشرفت نکرده باشد و موجب ایجاد صدماتی مانند مشکلات قلبی و کلیه ای نشده باشد از قرص متورفین برای تنظیم میزان قند خون استفاده می شود به برخی از این افراد نیز انسولین تجویز می شود. رعایت رژیم غذایی سالم از جمله خوردن میوه و سبزیجات و تحرک از جمله کارهایی است ه این افراد باید مد نظر داشته باشند.

موسسه پرستاری پزشکی مهرگان نو با داشتن کادری بسیار حرفه ای، متخصص و با تجربه آماده ارائه خدمات ساعتی و شبانه روزی با اعزام پرستار خانم یا آقا به شما، راحتی امنیت و آسایش را هدیه می دهد.

منبع:

https://mehreganno.com/post/35/%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D8%A8%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه