امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://bitcoin.cloob24.com
0

 

بهترین ابزارهای سئو سایت

در این ویدیو محبوب ترین ابزارهای سئو سایت که عموما توسط گوگل تهیه و معرفی شده اند به شما معرفی می شود. ابزارهایی برای مدیریت سئو، بررسی سرعت سایت و نسخه موبایل آن.

گوگل سرچ کنسول

ابزار google search console که پیشتر با نام گوگل وبمستر تولز شناخته می شد را می توان مهمترین و کارآمدترین ابزار سئو دانست. سرچ کنسول به شما کمک می کند حضور خود در نتایج گوگل را بررسی کرده و بهبود دهید. این ابزار مستقیما از طرف گوگل معرفی شده و امکانات موجود در آن براساس رفتار کاربران هنگام جستجو طراحی شده است. اطلاعاتی که هیچ شرکتی به جز گوگل به آنها دسترسی مستقیم ندارد.

ابزارهای بسیاری در سرچ کنسول وجود دارند که با مراجعه به بخش آموزش گوگل وبمستر می توانید بیشتر آنها را بشناسید ولی برای آنکه آشنایی بهتری با این ابزار توانمند داشته باشید برخی از توانایی های آن را به شما معرفی می کنیم:

میزان بازدید از گوگل و جایگاه شما در نتایج جستجو

یکی از جذاب ترین ابزارهای موجود در سرچ کنسول search analytics است. این ابزار لیستی از تمام کلمات جستجو شده توسط کاربران که سایت شما در نتایج جستجو وجود داشته است نمایش می دهد. در مقابل هر کلمه دقیقا مشخص است که چند نفر در ماه آن عبارت را جستجو کرده اند، شما به طور متوسط چه جایگاهی در نتایج گوگل داشته اید و چند درصد از آنها سایت شما را انتخاب کرده اند.

این اطلاعات به شما کمک می کند روند پیشرفت خود را به خوبی تحت نظر بگیرید و کلمات و صفحات باپتانسیل را به راحتی شناسایی کنید.

ابزار Fetch as Google

به طور معمول برای سایت هایی که به تازگی کار خود را آغاز کرده اند، زمان ایندکس صفحات جدید توسط گوگل طولانی خواهد بود، به طور مثال شما یک صفحه جدید بر روی سایت ایجاد می کنید ولی گوگل یک هفته بعد برای اولین بار آن را ایندکس می کند و این موجب می شود سایت های دیگر مطالب شما را کپی کرده و به نام خود منتشر کنند. حتی در مواردی دیده شده که سایت های کپی کننده سریعتر از سایت اصلی در گوگل ایندکس می شوند.

آموزش ابزار fetch as google

برای جلوگیری از این اتفاق ابزاری پیش بینی شده است که به شما اجازه می دهد مستقیما صفحات خود را به گوگل معرفی کنید. شما آدرس صفحات جدید سایت یا صفحات قدیمی که محتوای آن تغییر کرده است را به گوگل معرفی می کنید و ربات های گوگل خارج از نوبت آن را بررسی می کنند. برای اطلاعات بیشتر می توان آموزش کار با Fetch as Google را مطالعه نمایید.

ابزار Security Issues

در گذشته زمانیکه یک سایت هک می شد هدف اصلی فخر فروشی و قدرت نمایی هکرها بود ولی امروز سایت ها با هدف استفاده از منابع سرور و یا اعتبار محتوایی هک می شوند و این روش ها به گونه ای ست که حتی ممکن است شما متوجه هک شدن سایت خود نشوید! یکی از این تکنیک ها قراردادن یک کد مخرب در هاست شماست که برای کاربران عادی هیچ کاری انجام نمی شود ولی به محض ورود ربات های گوگل به سایت محتوایی دیگر را به آنها نمایش می دهد. احتمالا شما هم سایت هایی که به یکباره تمام صفحات آنها ژاپنی می شوند را در نتایج گوگل دیده اید.

یکی از ابزارهای سرچ کنسول با همین هدف طراحی شده و می توان گفت اولین کسی است که متوجه هک شدن سایت شما خواهد شد. ربات های گوگل به صورت مستمر به صفحات سایت شما سر میزنند و اگر متوجه تغییرات اساسی در محتوا یا اضافه شدن لینک های نامرتبط به محتوای آن بشوند در بخش Security Issues به شما اطلاع می دهند.

تاثیر ssl در سئو سایت چیست؟ چرا باید از HTTPS استفاده کنیم؟

معرفی سایت به گوگل سرچ کنسول

برای استفاده از امکانات این ابزار باید ابتدا سایت خود را به گوگل معرفی کنید و اندکی صبر کنید تا جمع آوری اطلاعات از سایت شما آغاز شود. برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنیم مقاله آموزش ثبت سایت در وبمستر را مطالعه نمایید. همچنین دقت کنید که سایت خود را با هردو آدرس با www و بدون آن در گوگل ثبت کنید. بعنوان مثال وبسیما با هردو آدرس websima.com و www.websima.com در گوگل وبمستر ثبت شده است. پس از ثبت هر دو آدرس باید مشخص کنید که کدامیک دامنه اصلی شما خواهد بود. برای اینکار پیشنهاد می کنیم مقاله تعیین دامنه اصلی سایت را به دقت مطالعه نمایید.


ابزار بررسی سرعت سایت

سرعت بارگذاری صفحات اهمیت زیادی دارد زیرا یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در سئو و رتبه بندی نتایج گوگل است. علاوه براین می تواند تاثیر بسزایی در میزان رضایت کاربران و رفتار آنها هنگام جستجو داشته باشد.

یکی از عادت های رایج میان کاربران اینترنتی آن است که چند گزینه در نتایج گوگل را انتخاب کرده و در تب های جدید باز می کنند. هر کدام از آنها که سریعتر لودینگ صفحه شان تمام شود انتخاب کرده و مطالعه می کنند. اگر کاربر در این مرحله پاسخ خود را دریافت کند بدون نگاه کردن به محتوا، تب های دیگر را میبندد.

همین مسئله موجب می شود ضریب خروج سایت شما افزایش یافته و پالس هایی مبنی بر عدم رضایت به گوگل ارسال شود. پس سرعت سایت هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم بر سئو شما تاثیرگذار خواهد بود.

یک تحقیق گسترده در اینترنت نشان داده است که 50 درصد کاربران انتظار دارند یک صفحه وب در کمتر از 2 ثانیه باز شود و اگر این زمان بیشتر از 3 ثانیه بشود آن را خواهند بست. با توجه به سرعت اینترنت در ایران می توان صبر بیشتری از کاربران انتظار داشت اما این موضوع از اهمیت سرعت سایت در سئو کم نمی کند. بعنوان یک تازه کار و در حال مطالعه سری آموزش سئو مبتدی تا همینجا همین که بدانید سرعت سایت چگونه بر سئو تاثیرگذار است بسیار با اهمیت است.

معیار رتبه بندی سایت ها در گوگل چیست؟

گوگل به قدری به این موضوع اهمیت می دهد که ابزاری برای تست سرعت سایت ها و صفحات داخلی آنها طراحی کرده است. در این ابزار که با نام PageSpeed Inights شناخته می شود می توانید آدرس صفحه ای از اینترنت را وارد کرده و سرعت آن را بررسی کنید.

آموزش معرفی سایت به گوگل

در این تست فاکتورهایی مانند بهینه بودن تصاویر، فعال بودن فشرده سازی Gzip بر روی سرور، استفاده از کش مرورگر، بهینه بودن فایل های CSS و JS و سرعت پاسخ گویی سرور بررسی شده و یک امتیاز از 0 تا 100 به صفحه شما داده می شود. علاوه براین موارد دارای ایراد را برای شما مشخص می کند تا آنها را برطرف کنید.

بهینه سازی سایت برای موبایل

تعداد کاربرانی که از طریق گوشی هوشمند جستجوی خود را انجام می دهند هر روز بیشتر می شود تا جاییکه در برخی موضوعات 70 درصد کاربران جستجوها از طریق تلفن همراه انجام می شود.

در گذشته گفته می شود سایت هایی که برای موبایل بهینه هستند یا اصطلاحا طراحی سایت Responsive دارند جایگاه بهتری در نتایج گوگل خواهند داشت ولی این موضوع هم اکنون به یک پیش فرض تبدیل شده و می توان گفت سایت هایی که این قابلیت را ندارند عملا از طرف گوگل جریمه می شوند. خیلی از طراحان وب قبل از شروع نسخه دسکتاپ سایت به طراحی و عملکرد آن در موبایل فکر می کنند و ایده های مناسبی برای تجربه کاربری در موبایل پیشنهاد می دهند.

برای بررسی عملکرد سایت خود در تلفن همراه می توانید از ابزار Mobile Friendly Test که توسط گوگل معرفی شده است استفاده نمایید. این ابزار به شما کمک می کند اولا وضعیت کلی صفحه از نظر عملکرد در موبایل را بسنجید و ثانیا ایراداتی که از نظر گوگل در نسخه موبایل صفحه وجود دارد را برطرف نمایید.

به تازگی مفهوم جدیدی به نام Accelerated Mobile Pages که به صورت مخفف AMP نوشته می شود توسط گوگل معرفی شده است که می تواند نقشی انقلابی در نسخه موبایل و تجربه کاربری داشته باشد. برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنیم مقاله AMP چیست را به دقت مطالعه نمایید.

نقشه سایت خود را به گوگل معرفی کنید

نقشه سایت عملا یک راهنما برای ربات های گوگل است که با توجه به آن میفهمند چه صفحاتی در اولویت ایندکس قرار دارند. تصور کنید که شما 100 صفحه بر روی سایت دارید که 20 تای آنها جدید هستند. ربات های گوگل ممکن است به صورت متوسط روزانه 30 صفحه از سایت شما را بررسی کنند (این عدد برای سایت های مختلف متفاوت است) در این شرایط کدام صفحات را بررسی خواهند کرد؟

در نقشه سایت شما دقیقا تاریخ انتشار صفحات را مشخص می کنید و گوگل سریعا متوجه می شود چه صفحاتی را باید اول ایندکس کند. همچنین درجه اهمیت صفحه نیز قابل تعیین است در نتیجه اگر 1000 صفحه جدید داشته باشید گوگل زمان خود را صرف صفحات با اهمیت خواهد کرد. علاوه بر اینها آخرین تغییرات صفحه و بازه زمانی احتمالی برای تغییر یک صفحه را به گوگل اعلام می کنید. در نتیجه صفحاتی که به صورت ماهانه دستخوش تغییر می شوند هر روز توسط گوگل بررسی نمی شوند.

در این بخش به صورت ساده عملکرد نقشه سایت را برای شما تشریح کردیم ولی برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله نقشه سایت چیست؟ مراجعه نمایید و اطلاعات کاملی از نحوه ساخت و معرفی آن به گوگل دریافت نمایید.

فایل Robots.txt

این فایل عملکردی متضاد نقشه سایت خواهد داشت. در این فایل می توانید دسترسی گوگل به بخش هایی از سایت خود را محدود کنید. بعنوان مثال در سایت شما صفحاتی هستند که مربوط به پروفایل کاربران هستند و شما دوست ندارید با جستجوی نام یک فرد صفحه او در سایت شما در نتایج گوگل دیده شود. این فایل به شما اجازه می دهد منابع در دسترس گوگل را بر روی سایت خود محدود نمایید. برای اطلاعات بیشتر به مقاله آموزش استفاده از Robots.txt مراجعه نمایید تا راهنمای کامل آن را مشاهده کنید.

ابزارهای بسیاری در سطح اینترنت پیدا می کنید که هریک از آنها برای آنالیز بخشی از سایت شما کارآمد هستند. در این مقاله ما سعی کردیم ابزارهای استاندارد که توسط خود گوگل معرفی شده اند را بررسی کنیم. برای آشنایی با ابزارهای بیشتر پیشنهاد می کنم به بخش ابزارهای سئو در سایت وبسیما مراجعه کرده و مقالات آن را مطالعه کنید.

در بخش بعدی این سری آموزشی تلاش می کنیم روش های مناسب برای تولید محتوای ارزشمند را به شما معرفی کرده و تکنیک های موجود برای بازاریابی محتوا را بررسی کنیم.

منبع وبسیما

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه