امروز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 http://bitcoin.cloob24.com
0

این مدل رهبری توسط فردی به نام کوهن[1] در سال 1992 ایجاد شده است. به زعم کوهن این مدل رهبری اخلاقی شامل پنج بعد اصلی شامل تصمیم‌گیری اخلاقی، رفتار اخلاقی، ارزش‌های اخلاقی، تحلیل اخلاقی و حساسیت به اخلاقیات می باشد که در زیر هریک معرفی گردیده است.

1)تصمیم گیری اخلاقی: تصمیم‌گیری اخلاقی به معنای توانایی رهبران برای تصمیم‌گیری در مورد مسائلی است که با ارزش‌های اخلاقی سازگار باشد. در این بعد، رهبران باید بتوانند چالش‌های اخلاقی را شناسایی کنند و به دنبال راه‌حل‌هایی باشند که با ارزش‌های اخلاقی سازگار باشند. در برخی از مواقع که مصلحت شرکت یا سازمان با اصول اخلاقی در تقابل با یکدیگر است، رهبران اخلاقی باید به نحوی تصمیم بگیرند که علاوه بر توجه به مصالح سازمان، تعهدات اخلاقی و پایبندی به اصول و موازین اخلاقی نیز دچار گزند نگردد. به عقیده کوهن،دلیما[2] های اخلاقی برای هر رهبر و مدیری ایجاد می گردد اما نحوه تصمیم گیری است که حیات آینده و حفظ پویایی سازمان را تعیین می نماید (Hassan et al., 2013). فلذا رهبران اخلاقی تصمیمات خود را بر اساس معیار های اخلاقی و منفعت کلی سیستم، اخذ می کنند.

2) رفتار اخلاقی: رفتار اخلاقی را می توان به معنای توانایی رهبران برای ارائه نمونه‌ای سالم و مثبت از اقدامات اخلاقی دانست. رهبران اخلاقی باید به عنوان نمونه‌ای از یک شخصیت اخلاقی، در کار و زندگی خود از رفتارهای اخلاقی پیروی کنند و به دیگران نشان دهند که چگونه باید به عنوان یک شخص و یک رهبر اخلاقی عمل نمایند.آن ها بایستی این فرصت را به زیردستان اعطا کنند تا از رفتارهای اخلاقی الهام بگیرند.

3) ارزش‌های اخلاقی: این مفهوم به معنای توانایی رهبران برای ترویج ارزش‌های اخلاقی و اصول اخلاقی در کار خود و دیگران است. رهبران اخلاقی باید به دیگران نشان دهند که چگونه می بایست درحوزه کار و زندگی خود به عنوان یک شخص اخلاقی و یک رهبر اخلاقی عمل کنند. این ارزش‌های اخلاقی می‌توانند شامل احترام به دیگران، عدالت، صداقت، شفافیت و مسئولیت‌پذیری باشند.رهبران اخلاقی از طریق الگو پذیری قادر است تا ویژگی ها و اصول اخلاقی را به کارکنان تمامی سطوح سازمان آموزش دهد.پیامد چنین اقدامی، رسیدن به محیط و کارکنانی اخلاقی است

4) تحلیل اخلاقی: به معنای توانایی رهبران برای تحلیل نظرات و تصمیمات خود بر اساس استانداردهای اخلاقی است. رهبران اخلاقی باید این توانایی را داشته باشند که مسائل اخلاقی را تحلیل کرده و نظرات و تصمیمات خود را بر اساس استانداردهای اخلاقی مطرح نمایند. رهبران اخلاقی همواره در پی این هستند که تصمیمات خود را با استاندارد های اخلاقی سازگار کننند. این قبیل رهبران از حواشی و مطالب غیر ضروری که ممکن است در تحلیل خللی را وارد آورند،پرهیز می کنند.

5) حساسیت به اخلاقیات: کوهن بعد حساسیت اخلاقی را جز مهمی در ساختن سازمان اخلاقی به شمار می آورد. در واقع حساسیت اخاقی به معنای توانایی رهبران برای شناسایی مسائل اخلاقی و ریز بینی آن ها ست. رهبران اخلاقی باید به مسائلی مانند تبعیض، بی‌انصافی و فساد حساس باشند و بتوانند در برابر آنها مقابله کنند. رهبران اخلاقی باید به دیگران نشان دهند که این مسائل در چه مواردی می توانند در شغل و اعمال روزمره افراد مؤثر باشند. کوهن بیان می کند که رهبران اخلاقی بایستی به دنبال مسیر هایی باشند که با ارزش‌های اخلاقی سازگار باشد.


[1] Kuhn

[2] Dilemma

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه