امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403 http://bitcoin.cloob24.com
0

مقدمه

روزه گرفتن، نوعی تمرین گرسنگی به صورت داوطلبانه است که افراد روزه دار، برای مدت معین چیزی نمی خورند و نمی آشامند. از نتایج بارز روزه برانگیختن حس همدردی نسبت به مستمندان و همنوعان تنگدست و آموزش صبر و پایداری در برابر ناملایمات زندگی است. آنانکه زندگی آسوده ای دارند و رنج فقر و طعم گرسنگی را نچشیده اند، ممکن است از حال مستمندان غافل بمانند. اما روزه وسیله ای است که آنان را از غفلت می رهاند و رنج مستمندان را به یاد آنان می آورد تا به دستگیری فقیران همت گمارده و به درددل آنان برسند. ضمن اینکه صبر و پایداری خود را نیز مورد آزمایش قرار داده و آنها را تقویت می کنند.

آموختن از جمله مسائلی است که به صبر و پایداری نیاز مبرم دارد. ماه رمضان فرصت خوبی برای سنجش پایداری و تمرین نونهالان محصلی است که به سن تکلیف رسیده اند. همانگونه که می دانیم دختران در 9 سالگی به سن تکلیف می رسند و باید با فرارسیدن ماه رمضان روزه بگیرند. آنها می بایست مانند افراد بزرگسال از طلوع تا غروب آفتاب از خوردن و آشامیدن و هر آن چیزی که روزه را باطل می کند، امساک کنند. به خوبی پیداست که فرزندان با سنین 9 و 10 سال از نیرو و توان بدنی کمتری نسبت به بزرگسالان برخوردارند. این افراد شاید بتوانند روزه و گرسنگی و تشنگی را تحمل کنند، ولی آیا در فراگیری دروس مدرسه خود با مشکلی مواجه نخواهند شد؟ هر چند که در سالهای اخیر و به ویژه امسال تمهیدات خاصی مثل کم شدن ساعات حضور دانش آموزان در مدرسه، از سوی دولت برای مدارس در نظر گرفته شده بود، ولی حضور در مدرسه در حال روزه داری، حتی در همان ساعت اندک، چه تأثیری بر یادگیری این نونهالان دارد؟ و اگر تأثیر دارد میزان آن چقدر است؟

بیان مسأله

روزه در ماه مبارک رمضان بر همه مسلمین مکلف که بتوانند روزه بگیرند واجب است. دختران مسلمان با رسیدن به سن 9 سالگی مکلف می شوند و بنابراین روزه گرفتن بر آنها واجب می شود. اولین تأثیر روزه گرفتن و امساک از خوردن و آشامیدن بر شرایط فیزیولوژیکی بدن است. چرا که آشکارترین نیازهای انسان نیازهای فیزیولوژیکی هستند. انسان گرسنه از عهده هیچ کاری بر نمی آید مگر ابتدا مشکل گرسنگی خود را حل کند. توجه به این دسته از نیازها، به ویژه در کودکان، نخستین وظیفه معلمان و والدین است. دانش آموز گرسنه را با هیچ تدبیری نمی توان وادار کرد تا به درس و بحث معلم گوش فرا دهد.

اهمیت تحقیق درباره این موضوع آن هنگام بارز تر می گردد که بیاد آوریم موضوع تحقیق دریاره دختران در گروه سنی 9 تا 11 سال است. تاثیر غذا بر رشد و نمو جسمی نیز غیرقابل انکار است، لیکن در این تحقیق، منحصراً به بررسی تاثیر غذا بر میزان یادگیری اکتفا شده است.

غذا بر یادگیرى انسان ها تأثیر مى‌گذارد. در تحقیقات انجام گرفته توسط دکتر بونى اسپرینگ از دانشگاه تگزاس، او به این نتیجه رسیده است که صبحانه بیش از دیگر وعده‌هاى غذایى در یادگیری مؤثر است. بچه هایی که همراه صبحانه مقدار زیادى پروتئین مصرف مى‌کنند، بیش از آنهایی که غذاى غنى از کربوهیدراتها مصرف مى‌کنند در یادگیرى دروس موفقند».

یادگیری به عنوان یکی از اساسی ترین و ضروری ترین ابزار در زندگی انسان مطرح و نقش آن در همه صحنه‌های زندگی نمایان است.یادگیری بر رشد هیجانی، رشد شخصیتی و تعامل اجتماعی انسان و نیز در آموختن مهارتی خاص مانند مطالب درسی، نقش مهمی ایفا می کند.

یادگیری دانش آموزان در درسهای مختلف وقتی به صورت موفقیت ها یا شکست های پی در پی اندوخته می شوند به ایجاد تصوراتی در آنها نسبت به توانائیشان می انجامد و انگیزه آنها را در رابطه با یادگیری موضوع های مشابه جدید، تحت تأثیر قرار می دهد. اگر بپذیریم که غذا بر یادگیری انسانها تأثیر دارد، بررسی تأثیر روزه بر میزان یادگیری دختران در مقطع چهارم و پنجم ابتدایی ضروری به نظر می رسد.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه