امروز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 http://bitcoin.cloob24.com
0

سلام و آرزوی قبولی طاعات

این سؤالات صرفا جهت آشنایی دانشجویان با سبک وسیاق امتحان درس مذکور می باشد.

نمونه سوال های درس جامعه شناسی غذا

کارکردهای اساسی غذا را نام ببرید؟

با توجه به مباحث کلاس در رابطه با تفاوت عادات غذایی در بین طبقات اجتماعی به اختصار شرح دهید؟

با توجه به تفاوت آداب و رسوم غذایی بین اقوام، با ذکر یک مثال این تفاوت را به اختصار بنویسید؟

در بین مردم و افراد هر جامعه نگرش به غذا از منظر حجم، کیفیت، رنگ، زمان پخت و... تفاوت های زیادی وجود دارد، لطفا یک یا دو مورد را مثال زده و به اختصار شرح دهید؟

در کلاس درس در رابطه با تفاوت عادات غذایی قشر کارگر با کارمند از منظر کمیت و نوع غذا توضیح داده شد، این چگونگی را به اختصار توضیح دهید؟

در کلاس درس گفته شد با توجه به جوانب فرهنگی، اقتصادی و... غذا، کاملا یک مفهوم و عمل اجتماعی است، اجتماعی بودن غذا را به اختصار شرح داده و دلایل خود را بنویسید؟

با توجه به رشته تحصیلی شما، اطلاع شما از کارکردهای غذا چه اثر و فایده ای می تواند داشته باشد؟

دلایل بررسی جامعه شناختی غذا را با توجه به جنبه هایی مانند اهمیت غذا، اهمیت بهداشتی غذا، اهمیت فرهنگی غذا، اهمیت و نقش اقتصادی غذا و... را به طور خلاصه توضیح دهید؟

به نظر شما اطلاع از کارکردهای گوناگون غذا و تنوع مصرف آن در اقشار و طبقات اجتماعی چه اهمیتی دارد؟

کارکردهای عاطفی غذا را با ذکر یک مثال توضیح دهید؟

کارکردهای تربیتی، آموزشی که غذا می تواند داشته باشد را ذکر یک مثال شرح دهید؟

در کلاس درس گفته شد که غذا (تهیه، سرو و صرف آن) را می توان بر اساس مخاطب (فرهنگ، اقشار، شغل، طبقه اجتماعی و...) می توان مقوله بندی کرد؟ در این رابطه با ذکر یک مثال به اختصار توضیح دهید؟

یکی از کارکردهای غذا (چنان که در کلاس درس گفته شد) دوستی و پیوند دوستی است، این مهم را با ذکر یک مثال توضیح دهید؟

به نظر شما کدامیک از کارکردهای غذا مهمتر است؟ لطفا دلایل خود را بنویسید؟

در رابطه با جنسیت و غذا توضیح دهید؟

به نظر شما در رابطه با کدامیک از جنبه های غذا (تهیه، سرو، و صرف) مفهوم جنسیت می تواند موضوعیت داشته باشد؟ با ذکر یک نمونه توضیح دهید

یکی از مواردی که در کلاس مورد بحث قرار گرفت کارکرد درمانی غذا بود، این مهم را با ذکر یک مثال شرح دهید؟

در کلاس درس ویژگی های عمده طبقه ی فرادست در دوره قاجار را در رابطه با مصرف غدا بیان شد؟ این جنبه را به اختصار بنویسید؟

تفاوت­های موجود در عادات غذایی بین دو جنس از جمله بین دو جنس در محل کار (وعده­ های غذایی، نحوه ­ی تهیه ­ی غذا، بهداشت غذا و...) را با ذکر یک مثال بنویسید؟

با توجه به مباحث مطرح شده در کلاس، به نظر دلایل تنوع و تفاوت انواع غذا در بین اقوام ایران تحت تاثیر چه عواملی قرار دارد؟ به اختصار توضیح دهید

یکی از کارکردهای غذا، کارکرد امنیتی است که در کلاس در رابطه با آن به صورت مشروح بحث شد، لطفا این مهم را با ذکر یک مثال شرح دهید؟

نقش مذهب بر الگوها، مراسم، مواد تهیه غذا و صرف غذا با تاکید بر اقوام ایران را توضیح دهید

در کلاس درس گفته شد که انتخاب غذا توسط مردم یک جامعه یک مفهوم اجتماعی و تحت تاثیر باورهای فرهنگی است، این مهم را به اختصار شرح دهید؟

یکی از کارکردهای تولید، آماده­سازی و صرف غذا حفظ روابط اجتماعی تقویت و ابراز احساسات توسط زنان و همبستگی انجسام نسبت خویشاوندان و آشنایان و بستگان همسری بوده است، با بیان یک مثال(اماده سازی و... غذا) این مهم را توضیح دهید؟

اصل مرکزی رویکردهای جامعه‌شناختی، برای غذا و خوردن آن، این است که انتخاب‌های غذایی را نمی ­توان صرفا از لحاظ بیولوژی توضیح داد؛ در طول زمان، و فرهنگ‌های مختلف، انواع مختلفی از عادات غذایی و انواع مختلفی از مواد غذایی تعریف‌شده به عنوان غذا و مصرف شده وجود دارند که ناچار بایستی در چهارچوب­ های جامعه­ شناختی بدان پرداخت. مفهومی که غذا را یک امر جامعه شناختی می داند را به اختصار توضیح دهید؟

یکی از کارکردهای غذا، استفاده از غذا برای بزرگداشت مراسم و مراسم ­های جشن ها بود که در کلاس به آن پرداخته شد، این مفهوم را به اختصار با ذکر یک مثال شرح دهید؟

مشارکت و با هم خوردن داخلی یا خارجی بیانگر مرز و حدود بین گروه­ها و یا طبقات اجتماعی است. که در این راستا طبقه ی حاکم دوران قاجار(دربار و پادشاه) و در مورد اقوام به قوم بلوچ در(سیستان و بلوچستان) کشورمان ایران اشاره شد، این فاصله و حدود را(در غذا خوردن و یا کیفیت صرف و سرو غذا) به اختصار بیان کنید؟

استفاده از غذا برای ابراز احساسات(دوستی و تنفر) همانند عشق ورزی، قدردانی، پاداش و مجازات در کلاس مورد بحث قرار گرفت، ضمن ذکر مثال به اختصار توضیح دهید؟

یکی از مباحثی که در کلاس درس مطرح شد نقش طبقه­ ی فرادست و از جمله حاکمان (امرا، پادشاهان و خانواده ­ی آنها) در ترویج و اشاعه انواع غذاها در جامعه­ ی یک کشور بوده است. این مورد را با ذکر یک مثال توضیح دهید؟

در شرایط فعلی مهمترین عوامل اشاعه و ترویج انواع غذاهای غیر بومی و غیر ملی در ایران کدامند؟ با ذکر مثال این چگونگی را شرح دهید؟

استفاده از غذا برای نشان دادن پرستیژ (جایگاه) و وضعیت اجتماعی در کلاس درس مورد مذاکره و بحث قرار گرفت، این مهم را (در کشورمان ایران)توضیح دهید؟

در کلاس درس گفته شد که غذا می‌تواند به عنوان یک کد بیانگر درجات مختلفی از سلسله‌مراتب، شمول و محرومیت روابط در جامعه را بیان ‌کند. با ذکر یک نمونه آن را توضیح دهید؟

با توجه به ارتباط باورهای مذهبی و غذا در دوره ی صفوی با ذکر یک مثال این ارتباط را توضیح دهید؟

یکی از بحث­های مطرح شده در کلاس درس تکریم غذا بر اساس باورهای دینی است (بعنوان مثال دوره صفوی یا جو کنونی جامعه ایران در رابطه با بعضی غذاها) را با ذکر یک یا چند نمونه توضیح دهید؟

یکی از مباحثی که در کلاس درس جامعه ­شناسی غذا مورد بحث قرار گرفت، نقش و تاثیر زمان و ایام خاص سال (ماه خاص، روز خاص یا هفته­ ی... بعنوان مثال در دوره ی صفویه یا زمان کنونی کشورمان ایران) در تهیه و صرف نوعی خاص از غذاهاست. این مهم را با ذکر نمونه توضیح دهید؟

در کلاس گفته شد که عواملی مانند مذهب، فرهنگ، جغرافیا، شغل، سیاست، حکومت، اقتصاد، اقشار و طبقات و... بر غذا (از منظر نحوه­ی تهیه، عناصر و اجزای بکارگیری، نحوه صرف و سرو و نیز مطلوبیت و...) تاثیر متقابل دارد، نظر خود را در این مورد با ذکر دلایل توضیح دهید؟

با توجه به مباحث مطرح شده در کلاس به نظر شما مهمترین شاخص­ه ای قشر کارگر در تهیه و صرف غذا کدامند؟ لطفا دلایل خود را بنویسید

مهمترین ویژگی­هایی که قشر کارمند در تهیه و صرف غذا توجه و عنایت دارند را با ارائه دلایل خود بنویسید؟

با توجه به بیان و تدریس کارکردهای عمده ی غذا در کلاس درس، به نظر شما کدامیک از آنها از اهمیت بیشتری برخوردار است؟ لطفا دلایل خود را با دقت بنویسید؟

با توجه به رشته ­ی تحصیلی شما، تاثیر و نقش درس جامعه ­شناسی غذا را در حرفه­ی خود به اختصار (البته همراه با استدلال) توضیح دهید؟

با توجه به بیان دقیق کارکردهای غذا و تشریح هر کدام، به نظر شما در حال حاضر کدامیک از کارکردهای آن برجسته تر و نزد مردم بیشتر مورد توجه و عنایت قرار می­ گیرد؟ لطفا دلایل خود را بنویسید؟

به نظر شما صنعت غذا یک عنصر اقتصادی یا اجتماعی یا بهداشتی یا فرهنگی، یا سیاسی است؟ چرا دلایل خود را توضیح دهید؟

به نظر شما نزد گروهی از افراد که شغل رانندگی را پیشه ی خود ساخته چه ویژگی­ های غذایی مهمتر است و به کدامیک از کارکردهای پنهان یا آشکار غذا توجهی خاص دارند؟ دلایل خود را بنویسید؟

با توجه به مباحث مطروحه در کلاس درس و نیز با توجه به شناخت خود از قشر دانشجویان، به نظر شما مهمترین ویژگی و یا مطلوبیتی که این قشر از غذا دارند کدام است؟ لطفا توضیح دهید؟

نزد بعضی از اقشار، گروه­ها، طبقات و جوامع، کیفیت غذا از منظر مواد بکارگرفته شده یا نوع پخت یا زمان پخت غذا (کوتاه یا بلند مدت) و... متفاوت بوده و لذا مطلوبیت یکی نیست، با ذکر یک مثال این مهم را شرح دهید؟

با توجه به تفکیک آشپزخانه درون و بیرونی حرمسرای پادشاهان قاجار و نیز مباحث مطرح شده در کلاس در رابطه با جنسیت و غذا، تحلیل خود را به اختصار بنویسید؟

به نظر شما کارکردهای عمده غذا در جامعه­ی دوره صفویه (در بین مردم) کدام بودند؟ لطفا دلایل خود را بنویسید؟

آداب و رسوم کلی حاکم بر صرف غذا (در ایران) در دوران گذشته از جمله باستان را (برابر آن چه در کلاس مطرح شد) را به طور خلاصه بنویسید؟

کارکرد غذا را منظر بهداشت (طب) توضیح دهید؟

کارکردهای نوشیدن(چای، دمنوش، آب، دوغ) را با توجه به فرهنگ ایران به اختصار توضیح دهید؟

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه