ارزیابی نظری روائی معرفت علمی علوم انسانی
چکیده
کسب معرفت از پدیدهها و رویدادهای انسانی و طبیعی به عنوان واقعیات مورد مطالعه، هدف بررسی عالمان واندیشمندآن است. تاریخ تحلیل وقایع، بیانگر چگونگی تغییر در اظهار نظرهای صرفاً متکی بر حدس و گمان تا به مباحث صرفاً فلسفی، پارادایمی و نهایتاً علمیاست. هدف تمامیارزیابیها و تحلیل عالمان، توضیح دقیق واقعیت و دستیابی به چگونگی تغییر و تحولات درونی آن است. دقت در توضیح، بستگی به میزان انطباق استنتاج نظری با واقعیت پدیدهها دارد که از این امر در مباحث علمیتحت عنوان روائی1 یاد میشود. به عبارت دیگر، روائی عبارت از این است که تا چه حد معرفت علمیبه توضیح واقعیتی میپردازد که در نظر دارد آنرا توضیح دهد.
هویت معرفت علمیکه متمایز از دیگر معرفتها (فلسفی، پارادایمیو...) است با پارادایم2 که زیر بنای فلسفی معرفت را در دو قسمت بسیار مهم هستی شناسی3 و معرفت شناسی4 تعریف مینماید، تعیین میگردد. پارادایم مجموعه گفتارهای منطقی است که در ارتباط بین ذهنی5 اجتماعاتاندیشمندان پذیرفته میشود و هدایتگر نظری تحقیقات به شمار میآید. پارادایم به عنوان الگوی منطقی در تحقیقات ضمن بیان پیش فرضهای علم به ترسیم مسیر حرکتاندیشمند در چگونگی عبور از مسیر پژوهش و بهکارگیری روشهای علمیمناسب در طول تحقیق میپردازد.
دکتر محمد تقی ایمان
- لینک منبع
تاریخ: یکشنبه , 08 مرداد 1402 (10:29)
- گزارش تخلف مطلب