امروز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 http://bitcoin.cloob24.com
0

ابزارهای گردآوری داده ها در پژوهش کیفی

مطالعه کتابخانه ای: رویکرد متداول در شناسایی و نقد پژوهش های صورت پذیرفته در زمینه لجستیک طرف سومی در عرصه داخلی و خارجی است. به کارگیری منابع علم معتبر نظیر نشریات علمی پژوهشی داخلی و خارجی، مطالعه مقالات و کتاب های افراد خوش نام و صاحب نظر و رجوع به انتشارات معتبر از جمله عواملی است که بر غنای مطالعه کتابخانه ای می افزاید.

وب کاری: ابزاری به منظور دسترسی به جدیدترین داده ها (آمارهای جهانی، روندها،...) و اطلاعات (آخرین مقالات علمی منتشر شده) است. استفاده روزآمد از جدیدترین مقالات چاپ شده الکترونیکی از جمله محاسن وب کاوی است. شایان ذکر است با توسعه روزافزون فناوری اطلاعات مطالب متنوع و بی شماری در خصوص مسایل مدیریتی به چاپ می رسد. بنابراین ملاک ما از گزینش مطالب رجوع به مقالات معتبر و داده های موثق است.

مصاحبه نیمه ساختار یافته: جهت آشنایی با نظرات کارشناسان و ذی نفعان طرح، یکی از روش های گردآوری اطلاعات پژوهش، مصاحبه جامع با مردم و مسئولان است. مصاحبه موجب می شود حجم زیادی از داده های به دست آید، ولی این کار مستلزم صرف وقت زیادی می شود تا بتوان داده ها را تجزیه و تحلیل کرد. در واقع در مصاحبه مسئله کیفیت داده ها مطرح است. هنگامی که برای جمع آوری داده ها فقط از مصاحبه استفاده شود پژوهشگر باید در مورد موضوع پژوهش دارای یک دیدگاه نظری کلی نه خاص و مستقل باشد تا بتواند دیدگاه های افراد مورد مصاحبه را به طور کامل شرح دهد. مصاحبه هایی نیمه ساختار یافته ابزار گردآوری یافته ها بر اساس نظریه برخاسته از داده ها است.

ابزارهای گردآوری داده ها در پژوهش کمی

داده های ثانویه: پیش تر داده های ثانویه معرفی شد. در این پژوهش از داده های ثانویه اقتباس شده از گزارش های فنی شرکت های حمل و نقل بینالمللی فعال در ایران استفاده می شود.

پیمایش: پس از تعریف متغیرهای عملیاتی پژوهش، مستخرج از مرحله نخست پژوهش، نوبت به ارزیابی ریسک های شناسایی شده با به کارگیری پرسش نامه پژوهش با رویکرد پیمایش است. این پرسش نامه توسط خود مولف ساخته می شود.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه