امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://bitcoin.cloob24.com
0

یاد آوری می گردد سوال های ارائه شده نمونه به منظور آشنایی دانشجویان محترم با سبک و سیاق نوع سوال امتحانی می باشد و سوال های آزمون ضرورتا از بین آن ها طرح نخواهید گردید.

با توجه به مباحث کلاس، چه ضرورتی وجود دارد تا یک مددکاراجتماعی به مطالعه­ی مدیریت اقدام نماید؟

به نظر شما کدامیک از موارد زیر زمینه مدیریتی (و سرپرستی) مددکاران اجتماعی است؟ لطفا دلایل خود را به اختصار توضیح دهید

مدیریت کردن و پاسخگوی کار خویش بودن

کمک به مدیریت منابع و خدمات

مدیریت، عرضه و مطرح کردن پرونده ها و گزارش ها.

کار با تیم ­ها، گروه ­ها، شبکه ­ها و نظام ­های چند رشته ­ای و چند سازمانی

با توجه به مباحث کلاس، علت عدم مدیر شدن مددکاران اجتماعی چه می­تواند باشد؟ به اختصار توضیح دهید

ورونیکالدکالشد تاکید می­ کند که تمام مددکاران اجتماعی مدیرند (فرایند سازماندهی منابع­ انسانی و مدیریت انسان ­ها و...) این مهم را به صورت مشروح دهید؟

سطوح رهبری (مدیریت) سه گانه است شامل: الف – بالاترین سطح شامل برنامه ­ریزی و تعیین اهداف. ب- سطح میانی (مدیریتی). ج- سطح پایین شامل عملکرد نظارتی. در موارد فوق نقش مدیریتی مددکاراجتماعی را توضیح دهید

در کلاس گفته شد که مددکاران اجتماعی «باید» دارای قابلیت در زمینه­ی مهارت­ های انسانی باشند، بعنوان مثال «اصول و مهارت­های اداره کردن افراد»«توانایی کمک به افراد و ایجاد رابطه با آنان برای دست یابی اهدفشان» و... این مهم را به اختصار شرح دهید؟

مدیران حوزه­ ی مراقبت و نیز مددکاران اجتماعی جهت موفقیت به مهارت­ های معتبر پیشرفته ­ای مانند: مذاکره، میانجی­گری، گفتگوکردن، گوش­ دادن و پشتیبانی نیاز دارند، این مهم را به اختصار توضیح دهید؟

در کلاس درس در رابطه با مدیریتِ نیاز محور و مدیریتِ بودجه محور و ارتباط این مفاهیم با حوزه مدیریت مددکاری اجتماعی توضیح داده شد، لطفا آن را به اختصار شرح دهید؟

یکی از دلایل عمده­ای بر این باور است که تمام مددکاران اجتماعی مدیرند این است که «هر فرد شاغل در حرفه ­ی مددکاری می تواند عامل محرک تغییر یا تقویت کننده ی آن باشد». این استدلال را به اختصار توضیح دهید؟

آیا همه مدیراند باید مددکار اجتماعی باشند؟ لطفا دلایل خود را برابر آن چه در کلاس گفته شد، بنویسید؟

نگاه مدیریتِ سنتی به کارکنان را با ذکر یک مثال توضیح دهید؟

بر مدیریتِ علمی هِنری فایول انتقاداتی از جمله: مدیریت از بالا به پایین، و به جای مشارکت همکاری و کارگروهی، به برنامه­ریزی و پیش­نگری توسط رهبر سازمان تاکید می­شود. این موارد را به اختصار شرح دهید؟

ساختارهای سازمانی و کارآیی را با توجه به مفهوم بروکراسی (توان سازمانی و یا دیوان سالاری) توضیح دهید؟

نظریه های روابط انسانی مدیریت بر چه محورهایی تاکید می­کند؟ به اختصار شرح دهید؟

با توجه به نظریه التون مایو مبنی بر این که تمام سازمان­ها دارای یک ساختار غیر رسمی هستند که بر نحوه­ی رفتار افراد و چگونگی عملکردهای نظام تاثیر می­ گذارند، مدیریت بر اموری فراتر از مسائل صرفا مالی توجه دارد، این مفهوم را به اختصار توضیح دهید؟

برابر نظریه التون مایو، افراد هنگامی که مورد توجه قرارگیرند، رفتار آن­ها تغییر مثبت می­کند، این مفهوم را توضیح دهید؟

برابر تحقیقات مایو روشن شد که وقتی کارکنان می­دانند که افراد دیگری مثل مدیر، محقق یا هر کس به کار آنها علاقه جدی دارد، وظایف خود را بهتر انجام می ­دهند، چیزی که اکثر سازمان­ها بدان توجه ندارند، این مفهوم را توضیح دهید؟

نقش دادن اختیار و مسئولیت به افراد در ایجاد وابستگی نابالغانه، انفعال و یا خلاقیت و عدم وابستگی در مدیریت (اداره، سازمان، خانواده) را به اختصار بنویسید؟

نقش ندادن اختیار و مسئولیت به کارگران و کارکنان (و موارد مشابه مثلا یک فعالیت اردویی، امور خانه و...) در رابطه با مقاومت در مقابل تغییر را توضیح دهید؟

مک گرگور بر نظریه­ ی انگیزه ای مازلو (سلسله مراتب نیازها) تاکید دارد، ارتباط آن را در مدیریت مددکاری اجتماعی توضیح دهید؟

نظریه­ی x و y مک گرگور را در رابطه با رویکردهای اقتدارگرا و مشارکت جو در مدیریت به اختصار توضیح دهید؟

نظریه روابط انسانی، تاثیر عظیم عوامل اجتماعی بر رفتار کاری افراد را نشان داد(نیاز به روابط انسانی خوب)، این رویکرد چگونه بر مدیریت (انگیزش، خلاقیت، رضایت و...) تاثیر گذار است؟ به اختصار توضیح دهید؟

مقاومت در برابر تغییر را با ذکر یک مثال شرح دهید؟

تحلیل ها نشان می دهد که دو راه برای وقوع تغییر (مثبت و مد نظر) وجود دارد که عبارتند از الف) تقویت عوامل پشتیبان (تغییر). ب) و تضعیف نیروهای مخالف (تغییر). این موارد را در حوزه ی مدیریت شرح دهید؟

با توجه به مباحث کلاس، فنون تغییر را به اختصار بنویسید(از شش مورد حداقل به سه مورد اشاره شود)؟

مراحل پذیرش تغییر در یک چرخه ­ی سازگاری عبارتند از: انکار، دفاع (مقاومت)، پذیرش، درونی کردن، این موارد را با ذکر یک مثال در حوزه ی مددکاری اجتماعی توضیح دهید؟

در رابطه با کاهش مقاومت در برابر تغییر، یکی از راه کارهای مددکاراجتماعی«شناسایی افراد مهم، تاثیرگذار و ایجاد رابطه با آن ها برای ایجاد تغییر خاصی که مورد نظر است» این مورد را به اختصار توضیح دهید؟

برابر مباحث کلاس، نقش مدیریت به عنوان آرمان، راهبرد و رهبری را به اختصار توضیح دهید؟

منظور از راهبرد در مدیریت چیست و ارتباط آن را با مدیریت مددکاری اجتماعی توضیح دهید؟

ارتباط برنامه­ ریزی عملیاتی یک مدیر را با مدیریت در مددکاری اجتماعی به اختصار بنویسید؟

یک مدیر و شیوه ­ی رهبری خوب چه خصوصیاتی بایستی (در کار مدیریت) داشته باشد، حداقل چهار مورد را نام ببرید؟

راه حل های ممکن برای حل تضاد در حوزه مدیریت (کارکنان و...) برابر مباحث مطرح شده در کلاس را توضیح دهید؟

روش بارش فکری (در فرایند تصمیم­گیری) را به اختصار شرح دهید؟

تصمیم گیری در روش بارش فکری (در مددکاری اجتماعی) معمولا و بیشتر مواردی که فضایی فاقد قطعیت دارد، می­تواند صورت پذیرد، این مفهوم را برابر مباحث کلاس توضیح دهید؟

با توجه به مباحث کلاس دیدگاه و نگرش سیستمی در حوزه ی مدیریت خدمات اجتماعی و مددکاری به اختصار (مفهوم کلیدی نظریه سیستمی سازمانی) را شرح دهید؟

تفکر سستمی در مددکاری اجتماعی و مدیریت مراقبت یعنی چه؟ با توجه به مباحث کلاس به اختصار توضیح دهید؟

یکی از مباحث مطرح شده در کلاس رویکرد فراگیر کنترل کیفیت و تضمین کیفت در ارائه خدمات توسط نظام مدیریت خمات اجتماعی و مددکاری است، این مفهوم را به اختصار توضیح دهید؟

با توجه به مباحث کلاس در مبحث استاندارد سازی کیفیت (تعیین استانداردهای کیفیت) کسانی که در مدیریت نعیین استاندارهای کیفیت دخالت داشته باشند عبارتند از دریافت کنندگان خدمات، سهام داران، عامه ی مردم، گروه های میان رشته ای در مراقبت های بهداشتی و خدمات، و... هستند این مفهوم را به اختصار شرح دهید؟

با توجه به مباحث کلاس مبنی بر ضرورت مدیریت تغییر، مقاومت در برابر تغییر (از سوی کار کنان و سرویس گیرندگات) را به اختصار توضیح دهید؟

در کلاس در رابطه با مدیریت تغییر به فنون تغییر (شش مورد) اشاره شد، آنها را فقط نام ببرید؟

در کلاس در رابطه ضرورت مدیریت تغییر به فنون تغییر(شش مورد) اشاره شده، یک مورد را انتخاب و با ذکر مثال توضیح دهید؟

در کلاس درس(در حوزه تغییر در مددکاری اجتماعی) گفته شد که امروزه پیشرفته ترین تفکر در مددکاری اجتماعی به جای تمرکز بر کارکنان به عنوان عامل ایجاد مشکل، بر این نگرش استوار است که تمام موسسه ها باید به سازمان های یادگیرنده شوند، این مفهوم را به اختصار شرح دهید؟

در کلاس در رابطه با مدیریت تغییر به عوامل زیر اشاره شد:

برنامه ریزی برای درگیر کردن تمام افراد مشمول اجرای تغییر

مطرح کردن مشکل (مشکلات) با افراد تا در پیداکردن راه حل و عملی کردن آن مشارکت کنند

شناسایی افراد مهم و ایجاد رابطه با آنها برای ایجاد تغییر خاصی که بعدا مورد نیاز خواهد بود

نگاه کردن به مدیریت فرایند تغییر به عنوان یکی از افراد درگیر در تغییر

تشخیص اینکه تمام روش های جدید کار، فنون تازه و خط مشی های نو، بیانگر تغییرات بسیار وسیعی برای کارکنان هستند.

لطفا دو مورد از موارد ذکر شده را انتخاب و به اختصار توضیح دهید؟

با توجه به مباحث کلاس، چگونگی برخورد با تضاد (یا مدیریت تضاد) را به اختصار شرح دهید؟

در کلاس در مبحث انطباق افراد و مشاغل مطرح و به مصاحبه ی مشارکتی بعنوان سبک مدیریتی مبتنی بر فرصت برابر اشاره گردید، این مفهوم را به اختصار توضیح دهید؟

با توجه به اینکه منابع انسانی هر سازمان عظیم ترین سرمایه (انسانی و اجتماعی) آن محسوب می شوند، زمینه های مربوط به حمایت از کارکنان و رشد مهارت های آنها (نیازهای حمایتی) از سوی مدیر و مدیریت، را برابر آن چه در کلاس مطرح گردید را به اختصار بنویسید؟

در کلاس (در قسمت مراقبت از کارکنان) استرس بعنوان یکی از عوامل فرسودگی و از پا افتادگی عاطفی مطرح شد، نقش مدیر و مدیریت در کنترل آن در کارکنان را به اختصار توضیح دهید؟

به طور خلاصه عوامل ایجاد استرس در کارکنان را بنویسید؟

پیامدهای استرس (متوالی) کارکنان در محیط کار را به اختصار بنویسید؟

در کلاس به نقش مددکاراجتماعی در پیشگیری و نیز مداخله اختلالات جسمی و روانی کارکنان ناشی از استر مستمر آنها پرداخته شد، لطفا این نقش را به اختصار و به صورت جداگانه (پیشگیری و درمان) توضیح دهید؟

یکی از راه کارهای کاهش استرس کارکنان، توجه به حجم کار کارکنان و به عبارتی مدیریت حجم کار آنها بود، این مهم را با ذکر یک مثال شرح دهید؟

در کلاس طی مبحث مدیریت منابع انسانی به سیستم پاداش (بیرونی و درونی) و توجه به ویژگی های سیستم پاداش پرداخته شد، لطفا با ذکر یک نمونه برای کدام، بهترین پاداش (همراه با ویژگی های آن) را توضیح دهید؟

در کلاس به ضرورت توجه به انگیزش افراد(کارکنان، مدیران، اعضای خانواده، بویژه فرزندان) و نیز پیامدها و اثرات ناکامی به صورت مشروح پرداخته شد، لطفا این مفاهیم را با ذکر مثال شرح دهید؟

در کلاس (در مبحث مدیریت منابع انسانی) گفته شد که مدیران بایستی نسبت به نیازهای انسان و نیز نحوه ی تامین آنها اشراف لازم داشته باشند، این مفهوم را برابر سلسله مراتب نیازهای مازلو و نیاز کارکنان توضیح دهید؟

روش تصمیم گیری در مدیریت چه ارتباطی به حفظ و نگهداری (مدیریت) منابع انسانی(کارکنان و...) هر سازمان دارد، با توجه مباحث کلاس این مهم را با ذکر یک مثال شرح دهید؟

در کلاس بحث حقوق و مزایا (بویژه پاداش) کارکنان مورد بررسی قرار گرفت، با توجه به موارد مطرح شده، کسب پول معمولا می تواند نشانه ای از یکی از سلسله مراتب نیازهای او (نماد طبفه و یا قشری خاص، تعلق خاطر، برتری، رفع خورد و خوراک و...) باشد، کسب پول چگونه می تواند به تعلق خاطر فرد یا خانواده ی او پاسخ دهد، باذکر یک مثال توضیح دهید؟

در کلاس ویژگی های سیستم های پاداشِ موثر، به شرح زیر مطرح گردید:

اهمیت (برای فرد)

انعطاف پذیری

فراوانی دفعات (اعطای مکرر یک پاداش)

آشکار بودن (نمایان و ملموس) باشد

هزینه ی مناسب (کم هزینه و یا پر هزینه) باشد

نحوه و زمان پاداش خوب

لطفا سه مورد را انتخاب و با ذکر مثال نحوه ی اثرگذاری مثبت آن را توضیح دهید؟

در کلاس گفته شد که مددکاران اجتماعی امروزه در کنار آسیب های روانی و اجتماعی گذشته با مفاهیمی همانند: تبعیض جنسی، نژادی، شغلی و... در کار مدیران و سازمان ها مواجه هستند، لطفا به اختصار نقش مددکاراجتماعی در این رابطه را به اختصار شرح دهید؟

پیامدهای انواع تبعیض در محیط کار را توضیح داده و نقش مددکار اجتماعی در پیشگیری و نیز مداخله (درمان و کاهش پیامدهای منفی آن) را بنویسید؟

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه