امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 http://bitcoin.cloob24.com
0

مائده سمیع

عنوان تحقیق: حمایت از اطفال بزه دیده خشونت خانگی در سیاست های جنایی قضایی ایران

نگارش: خانم رزا معماری

فصل اول: چهارچوب مفهومی کودک، ارتباط آن با بلوغ، تعریف خشونت خانگی و تعریف کودک آزاری، اقسام و مصادیق آنرا مطابق با قوانین داخلی و خارجی

فصل دوم: مرحله تحقیقات مقدماتی که در بخش اول آن صور مختلف کشف جرم در پرونده ها و سپس به یوه های تعقیب و تحقی در این پرونده های خشونت خانگی پرداخته می شود.

فصل سوم: شامل مراحل محاکمه و اجذای حکم می پردازد و به بیان اثراتی که احکام کیفری صادره می توانند کودکان آسیب دیده را متوجه سازند و نیازهای قضایی اطفال را بیان می کند.

نتیجه گیری

منابع و مآخذ

چکیده به انگلیسی

بررسی مراحل تحقیق:

بیان مسئله

خشونت علیه اطفال در مفهوم جرم شناسی آن در بر دارنده هر گونه رفتار نا متعارفی است که بر کودک تحمیل می گردد. در ایران پیش بینی سیاست های تقینی نا مناسب با وضع طفل بزه دیده موجب گردیده است مجریان دستگاه عدالت کیفری در بسیاری موارد تحت تاثیر چنین شیوه قانون گذاری مصالح طفل بزه دیده را در نظر نیاورند.

هدف

1. در مرحله اول دادگاه های ویژه ای متشکل از افراد متخصص و آموزش دیده جهت رسیدگی به پرونده هایی که پای کودکان در میان است تشکیل شود.

2. استفده از نیروی زن به ویژه در پرونده های سوء استفاده جنسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

3. ایجاد واحد مددکاری اجتماعی در دستگاه قضایی

4. فرایند بازجویی از اطفال بزه دیده نباید جز در مواقع ضروری صورت پذیرد. پی بینی تمهیداتی از قبیل استفاده از ضبط ویدئویی و تلویزیون های مدار بسته یا پذیرش گواهی های خارج از محیط دادگاه می تواند از حضور غیر ضروری اطفال بکاهد.

5...... قضایی لازم از جمله دفاتر حمایت از کودکان، ارائه مشاوره و استفاده از وکیل و.... در طول مراحل دادرسی جهت حمایت از اطفال ارائه شود.

6. پیش بینی قرارهای متناسب تامین و تنوع بخشیدن به آنها با اهداف حمایتی چون حفاظت از طفل بزه دیده در برابر خطرات.

7. تهیه شاخص ها و دستورالعمل های ویژه جهت تشخیص مفید بودن تعقیب.

8. در نظر گرفتن مجازات های جایگزین ابزارهای سنتی

9. ایجاد NGO و...

ضرورت

نوع این کار تحقیقاتی به صورت کاربردی بوده که ضمن بررسی مشکلات قضایی مربوط به اطفال بزه دیده خشونت خانگی در طی فرایند عدالت کیفری، پیشنهاداتی را جهت حل این معضلات ارائه می دهد.

سئوالات تحقیق

در قوانین ایران چه تدابیر حمایتی جهت پاسخگویی به نیازهای اطفال بزه دیده در فرایند دادرسی کیفری پیش بینی گردیده است؟ آیا احکام صادره از طرف محاکم کیفری، پاسخگوی کلیه نیازهای طفل بزه دیده می باشند؟ آیا عدم حمایت کافی طی فرایند عدالت کیفری و موانع و مشکلات مربوط در سیر مراحل رسیدگی تاثیری بر میزان گزارش دهی و پیگیری قضایی خواهد داشت؟ آیا توسل به روش های غیر رسمی در پرونده های خشونت خانگی علیه اطفال مناسب به نظر می رسد؟

پیشینه نظری و تجربی

در ارتباط با کودک ازاری مقالات و کتاب های متعددی به چاپ رسیده است که عمده ی آنها بحث در مورد علل کودک آزاری و یا بررسی سیاست جنایی تقیننی می باشد از جمله کتاب " بزه دیدگی اطفال در حقوق ایران " تالیف جمال بیگی و " کودک آزاری در ایران " تالیف سعید مدنی.

فرضیات

1. تدابیر موجود در قوانین ایران با پیش بینی روش های سرکوب گرانه کیفری بدون در نظر گرفتن تمحیدات حقوق مناسب در قوانین حمایتی علیرغم تنوع آن همیشه به عنوان پاسخگویی مناسب در حمایت از اطفال بزه دیده تلقی نمی شوند.

2. توسل به ابزارهای کیفری سنتی در احکام صادره جهت کنترل بزه دیدگی اطفال توسط والدین لزوماً تامین کننده منافع طفل بزه دیده نخواهد بود.

3. مشکلات مربوط به رسیدگی های قضایی مانع بزرگی در جهت گزارشات کودک آزاری محسوب می گردد.

4. توسل به روش های غیر رسمی در پرونده های خشونت خانگی غیر شدید در صورت پیش بینی راههای نظارتی می تواند مناسب تر به حال طفل بزه دیده باشد.

تعریف عملیاتی و مفهومی

در این پایان نامه به تعریف مفهمومی طفل، خشونت خانگی و سیاست قضایی پرداخته شده است.

روش تحقیق

تحقیق فوق مبنی بر روش میدانی بوده که البته در مواردی با مطالعات کتابخانه ای همراه شده است.

ابزار تحقیق

1. مصاحبه با قضات و بزه دیدگان خشونت خانگی اعم از اطفال و والدین شاکی

2. ارائه پرسشنامه به قضات

3. بررسی پرونده های مربوط به خشونت های خانگی توسط والدین علیه فرزندان

- این پروژه فاقد پرسشنامه بود. روش اعتبار سنجی، روش نمونه گیری و سطح تحلیل آن هم مشخص نشده بود.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه