امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 http://bitcoin.cloob24.com
0

پیشینه تجربی عزت نفس

حسینی، سید محمد ابراهیم، در پایان نامه خود با عنوان "بررسی نقش و تاثیر عزت نفس در جوامع و پیشرفت فرهنگی جوامع " به بررسی نقش وجود و یا عدم وجود عزت نفس بر وضعیت فرهنگی و اجتماعی جوامع پرداخته و به نتایج ذیل دست یافته اند:

         الف: میان میزان وجود عزت نفس در جوامع و وضعیت فرهنگی و اجتماعی موجود در جامعه رابطه معنی دار وجود دارد، شواهد و آمار های بدست آمده نشان دهنده این واقعیت است که عزت نفس افراد در جامعه می تواند باعث رشد و تعالی فرهنگی جامعه گردد و بلعکس عدم وجود عزت نفس می تواند مانع پیشرفت فرهنگی جامعه گردد.

محمدزاده، علیرضا، در پایان نامه خود با عنوان " بررسی نقش و تاثیر عزت نفس بر وضعیت روحی و روانی کودکان " به بررسی دو عامل فوق الذکر پرداخته و نتایج بدست آمده را اینگونه بیان می نماید.

          الف: همه کودکان بویژه کودکانی که پا به مرحله رشد می‌گذارند باید از آزادی و استقلال نسبی برخوردار باشند. ولی آنچه که آنان باید بدانند این است که در این جهان افرادی زندگی می‌کنند که ممکن است به آنان صدمه بزنند و آنچه که والدین انجام می‌دهند به منظور حفظ آنان از دست این افراد است. فراموش نکنید که التیام احساسات سرکوب شده دوران کودکی بویژه کودک بزهکار مشکل و سخت است.

حکمفرما کردن انضباط در خانواده کاری بس مشکل است. تنظیم قوانین منصفانه و بکار بستن آنها بطور منطقی می‌تواند مهارتهای هر پدر و مادری را آزمایش کند. مهم نیست که شما چه حد و حدودی را در مورد کودکانتان بکار می‌برید، زیرا آنان همواره در جستجوی راههایی برای شکستن این حد و حدود هستند. این امر طبیعی است، ولی کودکانی که از قوانین و حد و حدود آن تبعیت می‌کنند، احساس مهم بودن می‌کنند. مهم نیست که تا چه اندازه آنان ممکن است از خود مقاومت نشان دهند.

حسین زاده کیادربندسری، سیده زهرا، در پایان نامه خود با عنوان " نقش عزت نفس در کاهش میزان بزهکاری در کودکان"، به بررسی عامل عزت نفس بر وضعیت کودکان بزهکار پرداخته و به نتایج زیر دست یافته:

الف: می‌گویند کودکان بزهکار به توجه، محبت و پذیرش بیشتری نیاز دارند. اغلب آنان احساس انزوا و جدایی می‌کنند که این امر آسیب پذیری آنان را نیز افزایش می‌دهد. به عبارت دیگر کودکانی که دارای حس خود ارزشی هستند کمتر دچار بزهکاری می‌شوند. بنابراین برای تقویت عزت نفس در کودکان چه باید کرد؟ برای انجام این مهم چهار رکن وجود دارد: محبت، زمان، انضباط، پذیرش.

بیشتر اوقات دوست داشتن کودکان خیلی ساده و آسان است و در برخی مواقع مشکل.

ابراز محبت به کودکی که پیوسته بی تربیت، ناسازگار و بدخلق است، همچون بیشتر کودکانی که دوران بلوغ را سپری می‌کنند، سخت است.

جالب است بدانیم در این زمان او به محبت بیشتری نیاز دارد. والدینی که هم در دوران سرکشی و ستیز کودکان و هم در دورانی که کودکان نوپا می‌باشند و از شیرینی خاصی برخوردارند به آنان توجه می‌کنند در واقع پایه عزت نفس کودکانشان را می‌سازند.

وقتی را که با کودکتان می‌گذرانید یکی دیگر از مواردی است که برای تقویت عزت نفس او مهم است. کودکان به زمان با کیفیت نیاز دارند. آنان به شما نیاز دارند تا در حیاط مدرسه و بازی و حتی در برخی زمانهای معمولی در کنارشان باشید. این بدین معنا نیست که شما باید کاملاً در همه احوال مراقب کودکانتان باشید. اغلب برای بیشتر کودکان فقط حضور والدین در خانواده کافی است.

گاهی اوقات مشغله کاری در بیرون از خانه به قدری زیاد است که مجبوریم زمان خیلی کمی را با کودکانمان بگذرانیم هیچ چیز مشکلتر از این نیست که برای بودن با کودک زمان کافی پیدا کنیم، ولی باید بدانیم که این زمان برای رشد کودک اهمیت دارد.

 منتظر الظهور، اکرم، در پژوهشی با عنوان " عزت نفش انسانی " به بررسی میزان عزت نفس در زنان و مردان پرداخته به نتایج زیر دست یافته است:

1- باور خودتوانمندی به معنای داشتن اطمینان به توانائی فکر کردن. درک کردن. آموختن. انتخاب کردن و تصمیم گیری برای خود.

2- احترام به خود یا داشتن حرمت نفس به معنای ارزش برای خود یعنی آن که به خود حق بدهیم که زندگی کنیم و شاد باشیم.

عزت نفس یک نیاز اولیه برای انسانهاست. چون فکرکردن لازمه زندگی موفق است و این اندیشه و فکر به ما امکان می دهد که قدرت تصمیم گیری هر انسان بستگی به میزان عزت نفس او دارد بنابراین نقش عزت نفس در زندگی انسان بسیار مهم وچشمگیر می باشد.

بهرامی، مصطفی در پژوهشی با عنوان " بررسی علل و عوامل کاهش عزت نفس در میان جوانان " به نتایج زیر دست یافته است:

الف:عزت نفس در ما ودیگران به شکلهای متفاوتی ظاهر می شود اما به طورکلی عزت نفس را می توان در حالت چهره. رفتار. صحبت و حرکت اشخاص مشاهده کرد. برخورد باز و گشوده با انتقادها.راحتی در پذیرش اشتباهات نمونه هائی از شکل عزت نفس است. کلام و حرکات شخص دارای عزت نفس از کیفیت راحت برخوردار است. به عبارت دیگر طرز کلام و حرکات شخص دارای عزت نفس از کیفیت راحت برخوردار است. به عبارت دیگر طرز کلام و حرکات شخص نشان می دهد که او در جنگ با خویشتن نیست و با دیگران نیز جنگی ندارد. هماهنگی میان آنچه شخص می گوید و انجام می دهد یعنی از خود پنهان نمی شود و با خود در جنگ و ستیز نیست. دروغ. ریاکاری و پنهانکاری در افراد دارای عزت نفس سالم وجود ندارد.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه