امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403 http://bitcoin.cloob24.com
0

نمودارهای سازمانی نمودارهایی هستند که ساختار داخلی یک سازمان یا کسب و کار را نشان می دهند. آنها به ساختارهای پیچیده اجازه می دهند تا ساده شوند. این راهنما به شما کمک می کند نقش، ساختار و مراحل ایجاد یک فلوچارت را از ابتدا یا با استفاده از یک الگو درک کنید.

آیا می خواهید نمودار سازمانی خود را ایجاد کنید؟ Lucidchart را امتحان کنید. این سریع، آسان و کاملا رایگان است.

نمودار سازمانی چیست؟

نمودار سازمانی ساختار داخلی یک سازمان یا کسب و کار را نشان می دهد. کارمندان و عملکردها با مستطیل ها یا انواع دیگری از اشکال نشان داده می شوند که گاهی اوقات با عکس ها، جزئیات تماس، پیوندها، نمادها یا تصاویر تکمیل می شوند. خطوط مستقیم یا زاویه دار سطوح بین آنها را به هم متصل می کند. نرم افزار نمودار سازمانی آنلاین ما به شما این امکان را می دهد که سلسله مراتب و موقعیت افراد، پست ها و بخش هایی که سازمان را تشکیل می دهند را به وضوح نشان دهید.

انواع مختلف نمودارهای سازمانی چیست؟

بهترین قالب برای نمودار سازمانی چیست؟ بسته به نیاز شما و نوع سازمان شما، ممکن است بهتر باشد یک نوع غیر سنتی از قالب چارت سازمانی را انتخاب کنید. سه دسته اصلی نمودار سازمانی وجود دارد: سلسله مراتبی، ماتریسی و مسطح. سایت منبع چارت سازمانی اینجاست.

نمودار سازمانی سلسله مراتبی

این نمودار رایج ترین نوع است و مترادف با نمودار سلسله مراتبی است. سلسله مراتب شکلی از هرم است که در آن یک گروه یا شخص در راس قرار دارد، در حالی که آنهایی که قدرت کمتری دارند در پایین قرار دارند. به یک سلطنت با یک پادشاه یا ملکه در راس، یا یک تجارت با مدیر عامل در راس فکر کنید. در یک سلسله مراتب، اعضا به طور کلی با مافوق و زیردستان ارتباط برقرار می کنند.

نمودار سازمانی ماتریسی

معمولاً فقط در مواردی استفاده می شود که افراد به چندین مدیر وابسته باشند. شرکتی را با تیمی از طراحان گرافیک مثال بزنید که همگی به طراح گرافیک پاسخ می دهند. طراحان گرافیک روی پروژه های دیگری نیز کار می کنند که توسط مدیر پروژه خودشان هدایت می شوند. در این صورت طراحان گرافیک دو مدیر دارند.

نمودار سازمانی مسطح

این نوع نمودار سازمانی که گاهی به آن چارت سازمانی افقی نیز گفته می شود، سطوح مدیریتی میانی کمی دارد یا اصلاً وجود ندارد و عموماً از دو سطح مدیریت و کارگران تشکیل شده است. در این گونه شرکت ها، کارکنان وظایف بیشتری دارند و به طور مستقیم در تصمیم گیری دخالت دارند.

در آخر

روابط در نمودارها گاهی اوقات به عنوان روابط سلسله مراتبی (یا زنجیره فرمان) نامیده می شوند. آنها روابط مدیر و زیردستان و همچنین روابط جانبی را نشان می دهند که به افراد در همان سطح اشاره دارد. در روابط سلسله مراتبی، ممکن است خطوط ثابتی داشته باشید که خطوط اصلی قدرت را نشان می دهد، یا خطوط نقطه چینی که خطوط ثانویه اختیار را نشان می دهد. تا زمانی که روابط رسمی واضح باشد، هیچ قانون سخت و سریعی در مورد نمادها و خطوط مورد استفاده در فلوچارت ها وجود ندارد.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه