امروز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 http://bitcoin.cloob24.com
0

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان یک درمان در دندانپزشکی می باشد که به دو منظور ترمیم دندان و جهت تغییر سایز، فرم و رنگ دندان استفاده می شود. کامپوزیت دندان ماده ای خمیری شکل از جنس رزین هم رنگ دندان است که بر روی دندان فرم داده می شود و به کمک اشعه مخصوص سفت می شود.

مطمئنا همه‌ی افراد علاقه مند هستند تا لبخندی زیبا بر چهره داشته باشند. برای این منظور هم داشتن دندان هایی سالم و منظم ضروری است. زمانی که شما برای پر کردن حفره های دندان به دندانپزشک مراجعه می‌کنید، متوجه استفاده از مواد خمیری می‌شوید. این مواد خمیری که همرنگ دندان های شما هستند، روی سطح دندان را با فرمی که دندانپزشک به آن‌ها می‌دهد، می‌پوشانند. در پایان کار این لایه‌ی خمیری باید تثبیت شود. دندانپزشک این کار را به کمک نور آبی انجام می‌دهد.

کامپوزیت چیست و چه کاربردی دارد؟

فرایند پر کردن حفره دندان به سادگی توسط دندانپزشک با صرف زمانی معادل 1 ساعت انجام می‌شود. حفره های دندان بر اثر پوسیدگی ایجاد می‌شوند. افراد برای ترمیم دندان های آسیب دیده از مواد خاصی استفاده می‌کنند. هم‌چنین بهترین روش برای اصلاح لبخند هم استفاده از ونیر دندان یا همان روکش کامپوزیت است. ماده ی مورد استفاده در این روش از گلاس، کوارتز و رزین ترکیب شده است. بسته بندی های ماده مذکور در سرنگ های مخصوص دیده می‌شود. مواد خمیر مانند حفره های دندان را پر کرده و پس از تابش نور از حالت خمیری به حالت سفت و سخت در می آیند. افرادی که به دنبال اصلاح طرح لبخند خود هستند، با هدف زیبایی از ونیر بهره می‌برند.

مراحل کامپوزیت دندان

خوشبختانه پروسه کامپوزیت دندان یک فرآیند بسیار ساده و کوتاه مدت را طی می کند و برعکس لمینت دندان که نیازمند حداقل 2 جلسه است، در یک جلسه به صورت کامل خاتمه میابد.

دلیل اینکه باندیدنگ دندان زمان کمی نیاز دارد و طی یک جلسه انجام می شود این است که اساسا، کامپوزیت نوعی ترمیم مستقیم است. به این معنی که همه مراحل آماده سازی و نصب آن در مطب انجام می شود و این دقیقا برعکس لمینت دندان است زیرا لمینت نوعی درمان غیرمستقیم است و باید در لابراتوار ساخته شوند.

ا این تفاسیر مراجعان ما برای اینکه با کامپوزیت صاحب یک لبخند بهتر و ایده آل شوند این مراحل را طی می کنند:

  1. دریافت نوبت از طریق ارتباط تلفنی، مراجعه حضوری یا نوبت آنلاین از سایت
  2. معاینه و بررسی دقیق دهان و دندان؛ بیمار باید طی یک جلسه اختصاصی توسط دندانپزشک ویزیت شده و مشخص شود که آیا می تواند تحت این درمان قرار بگیرد یا خیر.
  3. تشخص نوع مشکل دندان مراجعان و اینکه آیا آن ها واجد شرایط باندینگ کامپوزیت دندان هستند یا خیر
  4. تمیز کردن دندان ها قبل از شروع پروسه درمان.
  5. در مرحله بعد، تعیین رنگ نهایی کامپوزیت متناسب با رنگ دندان های خودتان (که درمان غیرطبیعی جلوه نکند)
  6. آماده سازی سطح دندان ها برای اتصال باندینگ (ممکن است شامل مقدار بسیار کمی تراش باشد)
  7. ایزوله کردن دندان یا دندان هایی که قصد دارید کامپوزیت کنید
  8. قرار گرفتن مقدار کمی کامپوزیت روی سطح دندان خشک کردن آن (اتصال کامپوزیت و خشک کردن آن با نور مخصوص ممکن است چند بار و چند لایه انجام شود)
  9. پالیش و صیقل دادن دندان کامپوزیت شده تا جایی که شبیه به دندان واقعی شود.

با انواع کامپوزیت دندان آشنا شوید

در ادامه به معرفی انواع کامپوزیت می پردازیم که ما در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی تاج درمان های ترمیمی و زیبایی را با آن ها انجام می دهیم:

کامپوزیت را در داخل یک محفظه به رنگ تیره قرار می دهند زیرا تابش نور به آن بدون چنین پوششی باعث سفت شدن آن می شود.

1. ماکروفیل یا دانه درشت (ماندگار تر و با دوام تر است)

کامپوزیت ماکروفیل یا همان دانه درشت در چند دهه اخیر در خدمات دندانپزشکی حضور پیدا کرد و تفاوت آن با دیگر کامپوزیت ها این است که از ذرات 10 الی 15 میکرومتری تشکیل می شود. به همین خاطر، اجرای ماده کامپوزیت دانه درشت دوام و مقاومت بیشتری برای دندان ها به همراه دارد و شخص مدت بیشتری می تواند از آن استفاده مفید داشته باشد. اما تنها ایراد ماکروفیل، ترمیم بسیار سخت آن است.

2. میکروفیل یا ریزدانه (با طراحی طبیعی تر و ظاهری کاملاً یکدست)

کامپوزیت دندان میکروفیل نسبت به دانه درشت از ذرات کوچکتری برای پولیش دندان ساخته می‌شود و همین موضوع موجب شده است ظاهر دندان ها کاملاً صاف، یکدست و طبیعی بدست آید. اما در عوض دوام و استحکام کامپوزیت در این مدل کمتر است. البته ترمیم کامپوزیت میکروفیل بسیار ساده‌تر از کامپوزیت ماکروفیل انجام می شود.

3. کامپوزیت هیبریدی (قابل استفاده از ذرات مختلف)

این مدل کامپوزیت دندان با ارائه ذرات مختلف استفاده گسترده تری در اختیار دندانپزشکان قرار داده است. برخی ذرات کامپوزیت هیبرید در اندازه 10 الی 15 میکرومتر هستند و برخی دیگر حتی به اندازه 40 میکرومتر هم می رسند. همچنین اندازه ذرات مدل کامپوزیت میکرونانو هیبریدی کمتر از 100 نانومتر در نظر گرفته شده است.

مزیت کامپوزیت های هیبریدی مقاومت بسیار خوب آنها در برابر ساییدگی و ضربه است. اما ممکن است بعد از مدتی متوجه شوید دندان‌هایتان به زیبایی روزهای اولیه خود نیستند و مجبور شوید خیلی زود به انجام ترمیم اقدام کنید.

4. نانو کامپوزیت (با قابلیت حل مشکلات کامپوزیت هیبریدی)

نانوکامپوزیت دندان جزء کاربردی‌ترین نوع مواد حاضر است که به منظور رفع مشکلات ایجاد شده در کامپوزیت های هیبریدی استفاده می شود. اندازه ذرات این مدل کامپوزیت حدود 20 نانومتر است که در برابر ساییدگی مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می دهند. همچنین می‌توان از نانوکامپوزیت برای رفع مشکلات دندان های عقبی هم استفاده نمود و نتیجه خوبی مشاهده کرد. قابلیت پولیش بسیار خوب نانوکامپوزیت موجب شده است مشکلات احتمالی کامپوزیت های هیبریدی را به راحتی برطرف کند.

کامپوزیت دندان برای دندان های کج

روکشهای لمینت دندان و کامپوزیت دندان نمی توانند جایگزین کاملی برای ارتودنسی دندان باشند. کامپوزیت ونیر و لمینت تنها در مواردی که میزان کجی دندان ها جزئی باشند می توانند برای رفع کجی مورد استفاده قرار گیرند. کامپوزیت و لمینت دندان تنها برای اصلاح کجی دندان های جلو می توانند استفاده شوند. در صورت شدید بودن میزان کجی و نیز کج بودن دندان های کل فک، روکش های کامپوزیت ونیر و لمینت سرامیکی روش مناسبی برای رفع کجی دندان ها نیستند. همچنین پیش از کامپوزیت دندان برای دندان های کج لازم است که از ارتودنسی کوتاه مدت تقریبا دو ماهه استفاده شود.

بهترین متخصص کامپوزیت دندان

از متداول ترین خدمات دندانپزشکی زیبایی، کامپوزیت ونیر، لمینت دندان سرامیکی و ایمپلنت دندان می باشد. ناگفته نماند که ایمپلنت دندان علاوه بر اینکه یک روش برای اصلاح زیبایی دندان است یک روش درمانی برای دندان های از دست رفته است. بهتر است ایمپلنت دندان توسط متخصص ایمپلنت دندان انجام شود و تنها قسمت تاج آن توسط متخصص دندانپزشکی زیبایی قرار داده شود. برای انتخاب بهترین متخصص کامپوزیت دندان، بهترین متخصص ایمپلنت دندان و نیز بهترین متخصص لمینت دندان باید در نظر بگیرید که دندانپزشکی زیبایی زمینه پیچیده ای است که نیاز به توجه به جزئیات دارد. اول از همه، شما به یک متخصص دندانپزشکی زیبایی نیاز دارید که با تجربه باشد. شما باید به دنبال کسی باشید که بیش از 7-8 سال سابقه کار با کامپوزیت، لمینت دندان و ایمپلنت را داشته باشد. همچنین، دندانپزشکی که انتخاب کرده اید باید نمونه کارهای خوبی داشته باشد که بتوانید آنها را ببینید و متناسب با سلیقه خود انتخاب کنید.

طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟

دوام کامپوزیت دندان (کامپوزیت ونیر) رابطه مستقیم با رعایت بهداشت دهان و همچنین مراقبت های فردی دارد. ترک کردن برخی از عادت های غذایی مثل گاز زدن غذاهای سفت و ته دیگ، جویدن یخ و... طول عمر درمان را افزایش می دهد. البته اگر کامپوزیت ونیر دچار لب پریدگی یا شکستگی شود امکان ترمیم آن وجود دارد و این ترمیم در مطب دکتر مریم محمدی تا 6 ماه پس از درمان، بدون هزینه انجام می شود. در مجموع آنچه که ما می توانیم با عنوان طول عمر کامپوزیت دندان از آن یاد کنیم، مدت زمانی هست که از زمان گذاشتن کامپوزیت تا زمانی که تغییر رنگی می یابد که تنها با تعویض کامپوزیت قابل اصلاح هست را بین 5 تا 8 سال تخمین زده اند. برای اطلاعات بیشتر به گارانتی لمینیت دندان رجوع شود.

برداشتن لمینت دندان (ریمو کردن کامپوزیت)

از آنجایی که در بسیاری از موارد کامپوزیت ونیر دندان ها بدون تراش بافت دندان ها صورت می گیرد، تصور عموم بر این است که برداشتن کامپوزیت دندان توسط یک دندانپزشک مجرب به همان راحتی است که بر روی دندان قرار داده می شود. درحالی که بعد از برداشتن کامپوزیت ها به دلیل نفوذ باندینگ سیستم به داخل تگ های مینایی دندان به شفافیت و براقی قبل از ترمیم نخواهد بود.

مزایای کامپوزیت دندان

کامپوزیت‌ها می‌توانند رنگ و فرم و چرخش دندان‌ها را اصلاح کنند یا فاصله بین دندان‌ها را ببندند. در این روش دندان‌ها تراش نمی‌خورند و کامپوزیت دندان روی سطح دندان چسبانده می‌شوند.

یکی دیگر از مزایای کامپوزیت دندان این است که هزینه کمتری نسبت به لمینیت‌های سرامیکی دارند. علاوه بر این در صورتیکه دچار پریدگی یا شکستگی شوند به راحتی قابل ترمیم هستند. ونیر کامپوزیتی دندان (لمینت کامپوزیتی) در یک جلسه قابل انجام است و معمولا نیاز به تزریق داروی بی‌حسی ندارد مگر اینکه پوسیدگی وجود داشته باشد یا دندان‌ها به علت سایش حساس شده باشند.

معایب کامپوزیت دندان

اما کامپوزیت‌ها بنا به عادات تغذیه‌ای مثل مصرف چای، قهوه، غذاهای رنگی و رب‌دار و تناوب مسواک زدن بیمار در دوره‌های زمانی مختلف نیاز به پالیش دارند و میزان زرد شدن کامپوزیت بیشتر از انواع لمینت سرامیکی است.

در درمان‌هایی که محدود به یک یا چند دندان است، کامپوزیت، درمان انتخابی مناسب برای بیمار است. در صورتی که تعداد بیشتری از دندان‌ها نیاز به اصلاح لبخند داشته باشند، بهتر است از درمان‌های کامل‌تری مثل لمینت سرامیکی دندان استفاده کرد.

کامپوزیت دندان های جلو:

امروزه بیشترین تقاضا برای کامپوزیت دندان های جلو را شاهد هستیم. افراد مایلند با روشن تر شدن رنگ دندان هایشان و نیز صاف و یکدست و مرتب شدن آنها لبخند هالیوودی داشته باشند. این کار معمولا با انجام درمان روی 10-8 دندان جلو امکان پذیر است.

در بعضی افراد، دندانهای جلویی، کوچکتر از حد طبیعی هستند. که به آن دندان میخی شکل یا دندان برنجی شکل گفته می شود. بهترین درمان برای دندان میخی یا برنجی شکل، اضافه کردن کامپوزیت یا لمینیت به سطح آن است. طول عمر کامپوزیت دندان در این درمانها معمولا خیلی خوب است.

بهترین دکتر کامپوزیت دندان در کرج

هزینه کامپوزیت دندان با توجه به کیفیت مواد مصرفی، میزان ضخامت دندان و در نهایت تجربه و مهارت دندانپزشک متفاوت می باشد. لازم ذکر است، قبل از معاینه و بررسی های لازم توسط دندانپزشک نمی توان به هزینه دقیقی را مشخص نمود، به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت کامپوزیت دندان در کرج توسط دکتر مریم محمدی می توانید به کلینیک های دندانپزشکی خوب در کرج مراجعه نماید.

روش قرار دادن کامپوزیت دندان چگونه می باشد؟

در ویزیت دندانپزشک زیبایی، دندان ها آماده می شوند و مواد پرکننده سفید به طرز ماهرانه ای روی دندان ها اعمال می شود تا لبخند به صورت جداگانه شکل بگیرد و با اثرات دلخواه هماهنگ شود. این یک روش بدون درد است و نیازی به بیهوشی ندارد. زیبایی کامپوزیت ونیرها در این است که می توانید به دندانپزشک توضیح دهید که می خواهید دندان هایتان چگونه به نظر برسد. شاید بخواهید دندان‌هایتان کمی کوتاه‌تر، یا شاید کمی نرم‌تر و گردتر باشد. در هر صورت، ما تمام تلاش خود را می کنیم تا جلوه مورد نظر را ایجاد کنیم. اگر می خواهید فقط در یک دندان قرار دهید و رنگ سفید آن متفاوت از بقیه به نظر برسد، همیشه می توانید سفید کردن دندان ها را انتخاب کنید، دکتر مریم محمدی بهترین کامپوزیت دندان را با قیمت مناسب برای شما در شهر کرج انجام می دهد.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه